• emmaa

    spiral - ont??

    Jag äter just nu minipiller och när jag var hos barnmorskan förra veckan rådde hon mig till att byta till spiral. Men då jag är riktigt rädd för sprutor så skulle jag tänka denna veckan. Men hon sa att jag skulle få en bedövningsspruta innan hon satte in spiralen. Läste inlägg om att det gör skitont. Vad är det som gör ont? Fick ni ingen bedövning?
    tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden spiral - ont??
  • Frances

    Jag fick ingen bedövning, och nej det gjorde inte ont som du beskriver det, utan det är precis som vanlig, krafig mensVÄRK. Alltså ingen skarp smärta! Jag har inte fött barn heller.

  • Nyfiken gul , nu fru

    Det är BEDÖVNINGEN som gör ondare än själva isättandet av spiralen!

    Ta en stark värktablett innan du går hemifrån så har du fått "gratis" bedövning.

  • Äntligen....

    Det gör ont men INTE skitont!!
    En molande värk, ungefär som kraftig mensvärk. Man blir kallsvettig och lite yr/matt. Det går ju så fort också, så man står ut. Kan inte minnas att jag fick bedövning.
    Andas och ta det lugnt bara så ska du se att det går bra. Och som sagt, ta en värk-tablett innan så är du ju lite bedövad.

    Inget att oroa sig för!

  • grön brud

    Hur ont det gör är olika och svårt att beskriva. Jag upplevde det som om någon knep till om livmodertappen. Lite matt blev jag just i det ögonblicket. Senare på kvällen var jag lite öm och hade en känsla av mensvärk. Det är nu 9 år sedan och jag har inte kännt något efter det.

  • liina

    Hej!

    Jag är inte så väldigt förtjust i allt vad gynbesök heter, så jag bad naturligtvis om bedövning, men fick svaret att den använde man inte. Så nu blir jag jättetjurig när jag får reda på att det visst finns...
    Jag hade behövt det kan jag säga...

    För mig gjorde det ont och jag var totalt svimfärdig men det var absolut värt det!
    Vad är någon timmes obehag jämfört med skydd i många år och slippa piller.
    Jag ångrar mig inte och kopparspiralen funkar jättebra!

    Tips: Ta med dig någon om du mår lite dåligt efteråt. Jag hade sambon med och han fick köra hem mig (annars hade jag inte tagit mig hem på några timmar).

    Lycka till!

  • Miiiaaa

    Jag satte in en kopparspiral igår..
    Det gör jag aldrig om igen, det gjorde fruktansvärt ont, ändå är jag väldigt smärttålig...
    Jag har inte fött barn, det påverkar väldigt, för det blir ett motstånd i livmodertappen som de måste forcera, dels med en sond för att mäta livmodern, så att spiralen får plats, och sedan när de för in spiralen, så känns det rejält!

    Men med tanke på att man inte behöver stoppa i sig hormoner och passa p-pillren varje dag så var det faktiskt värt det.. Även om jag har haft tidernas mensvärk sedan insättandet!

    Jag blev så deprimerad av p-pillren (har provat fyra sorter, den sista var värst), så jag tänkte både hoppa av skolan och sluta jobbet.. Men nu är jag mycket piggare! Få se sedan hur det går med blödningar..

Svar på tråden spiral - ont??