• skorpionen

    Han vill inte gifta sig om hon inte tar hans efternamn......

    Hej!

    Min kompis har liksom jag planerat bröllop till nästa år. Men nu ringde hon och var jätte ledsen eftersom han nu säger att han inte vill gifta sig med henne om hon ska ha kvar sitt efternamn!!!

    Hon vill ha kvar det eftersom det är ganska ovanligt men tar gärna hans efternamn också men det går han inte med på... Så nu vet hon varken ut eller in.
    NU har han sagt att antingen tar hon hans efternamn (bara det) annars vill han inte gifta sig det är upp till henne nu om det ska bli nåt bröllop eller ej....

    Jag tycker att han inte resonerar vettigt!
    Spelar väl ingen roll om hon har bådas efternamn han vill ju inte heller byta så han tar hennes. Man gifter sig väl av kärlek vad spelar namnet för roll??

    Visst ska hon "stå på sig" eller vad tycker ni??

  • Svar på tråden Han vill inte gifta sig om hon inte tar hans efternamn......
  • Stines

    Vill han verkligen gifta sig över huvudtaget?
    Det undrar jag eftersom skälet med namnbyte verkar lite för, tja säg oresonligt. Eller?
    Ibland när man blir nervös och osäker på vad man håller på med kan man ju bli lite sån.

  • Mastermind

    Spelar det någon roll vad vi tycker, egentligen? Jag menar, killen kommer ju inte ändra åsikt om han så får en protest underskriven av 300 blivande/f.d. brudar.

    Personligen tycker jag att hon ska tänka om lite och fundera över vad han är för person om han ger henne ett ultimatum om något så obetydligt som ett efternamn (det är det ju i allra högsta grad om man tänker på att ett äktenskap, förhoppningsvis, håller hela livet ut).

  • Kräftan

    Vad är det för en kille????? Förstår inte hur man kan säga något sådant. Skulle ifrågasätta om jag verkligen ville gifta mig med någon som brydde sig så mkt om ett namn!

  • Stjärna

    Om jag var du skulle jag råda kompisen att låta sin sambo (och sig själv) kyla av sig lite. I stridens hetta kan fåniga små saker bli principsaker. Jag tror (hoppas) att sambon tar sitt förnuft till fånga om några dagar, när han tänkt till.

  • Ejnie

    Sen kan det ju vara intressant att förstå vad det är som gör att det är så livsviktigt för den här killen - det kompisen det?

  • Maica

    För en del killar tror jag att just efternamnet är den bit de har "drömt" - att ha en familj med sitt eget efternamn.

    Tjejer drömmer ju ofta om vit klänning, romantiskt kyrkbröllop och vad det nu kan vara och har ju tänkt sig att det ska se ut på ena eller andra sättet. Det brukar kanske inte vara det som killarna sitter och dagdrömmer runt...men jag tror att efternamnet är vad en del iallafall har tänkt sig få ut av bröllopet.
    Många brudar skulle nog slå bakut om de inte fick som de ville på SIN viktigaste punkt.

    Undrar nog ändå lite om han verkligen vill gifta sig. Han kanske känner sig överkörd i hela bröllopsplanerandet och behöver lirkas med lite
    En del killar (och tjejer) kan ju behöva lite betänketid för att tänka ut om saken verkligen är så viktigt som man först tänkte.

  • grön brud

    Många här frågar sig varför killen är så påstridig om hans namn. Men tjejen då? Hon är ju lika "tjurig" hon.

  • skorpionen

    ja kanske är min kompis lika "tjurig" men hon tycker väl att det är lite trist att heta exakt lika för o e-namn som andra på samma ort, att det är lättare att ha sitt ovanligare namn kvar.....

    Ska prata med henne senare idag få se hur "det går".

  • Meddelande borttaget
  • Fru Kirta

    Läter som en kille som vill styra och ställa och om jag vore din kompis så skulle jag se upp! Om han kräver en sådan konstig sak av henne (som egentligen inte spelar någon roll..) så vad kan han mer börja kräva? Det låter som han vill äga henne och det är ett farligt tecken.

  • fröken Ur

    Håller med Cookie Dough, det handlar om makt. Jag tycker inte att tjejen är "lika tjurig" eftersom hon inte kräver av honom att han ska byta namn, utan bara att han ska acceptera att hon _inte_ vill byta bort sitt namn. Det är väldigt stor skillnad.

  • Electric Lady

    Nää! Det var det värsta! Nej, då får de väl sk*ta i att gifta sig då. Är han så fjantig så är han väl inte det bästa make-materialet heller. Vad gör det honom? Det påverkar ju inte honom om hon behåller sitt namn! Kan han inte gå med på den enklaste kompromiss, hur ska han kunna klara sig i livet?

  • Dea

    Det är ju inte han som ska bära det. Jag tycker att var och en borde få mest att säga till om när det gäller sitt eget efternamn. vad man heter är olika viktigt för olika människor.

    Man ska ju vara över ens, men lite extra till den som bär det, tycker jag.

    De verkar ju vara över ens om att ta hans namn som familjenamn, jag kan inte förstå vad det skadar honom att hon behåller sitt gamla namn som mellannamn. Barnen får ju efternamnet, hans namn. Och hon bär hans namn, man hör det när hon presenterar sig. Sånt kan ju kännas viktigt, fastän man är lika gift ändå.

    Det verkar vara en maktkamp inblandad.

  • Galenpanna

    Om han inte vill gifta sig enbart pga att hon ej vill ta hans namn så verkar det omoget och lite väl oresonligt! Vad grundar han det på? Jag kan på sätt & vis förstå att han känner sig sårad om hon ej vill ta hans efternamn överhuvudtaget, men kan förstå henne oxå som ej vill bli av med sitt ovanliga efternamn.
    Handlar inte detta bara om en sista "ångest-grej" dvs bröllopsångesten/paniken närmar sig och detta är sista sättet att testa varandra?

    Rimmar illa att man ej kan komma överrens om efternamnet, det är bäddat för trubbel. Kan man inte kompromissa nu, hur ska det gå senare? Kanske finns en mening med denna sista revolt. Vill HON verkligen ha honom? Vill HAN verkligen ha henne? Tål att funderas över.
    Vet vad mitt svar var...

    Kram
    Galenpanna

Svar på tråden Han vill inte gifta sig om hon inte tar hans efternamn......