grav.test?
tja!
kan man göra grav.test när som helst i månaden?lr ska det vara i samband med mensen? Hade mens för nästan två veckor sen men tänkte ändå testa mig nu. Kan det bli fel då?
tja!
kan man göra grav.test när som helst i månaden?lr ska det vara i samband med mensen? Hade mens för nästan två veckor sen men tänkte ändå testa mig nu. Kan det bli fel då?
Om du inte har extremt kort menscykel och därmed tidig ägglossning visar ett graviditetstest nu absolut ingenting. Har du "normallång" menscykel bör du istället vara i närheten av att ha ägglossning, och innan dess kan ju över huvud taget ingen befruktning ens ske....
För att ett negativt svar på ett graviditetstest ska vara nåt att lita på ska det ha gått 2 veckor sedan ägglossningen, dvs uungefär då man bör få sin mens.
Tror att du kan testa i princip när som helst.
Om du hade mens för 2 veckor sedan så har du ägglossning ungefär nu ( om du har ca 4 veckors cykel) Dvs det är ungefär nu du kan bli gravid. Vänta med att göra grav.test några dagar... Jag har för mig att graviditetshormonerna kommer igång ganska snabbt efter befruktning.
Om du misstänker att du är gravid trots att du hade mens så finns det anledning till att testa... vill du testa för att kolla om du har blivit gravid sedan mensen så lär du knappast få något annat svar än negativt... ca 2 veckor före nästa mens så har du ägglossning, ca 1 vecka EFTER ägglossningen har ägget kommit ner till livmodern och bäddar in sig i livmoderväggen... efter några dagar till kan en del - men långt ifrån alla - få ett positivt svar på ett gravtest.
Så testa ALLTID när mensen har uteblivit för att få ett så sanningsenligt svar som möjligt.....
da har jag en fraga..min syster har gatt over en vecka. Tagit grav test och det forst var positivit. Sedan hat hon gjort 6 negativa. Efter att ha varit mycket har har jag forstatt ar det pos ar det sallan fel men ett neg. kan vara det. Nu har det gatt tva veckor utan mens...och hon vill ej ga till BM
Mrs Simon, gjorde hon korrekt när hon gjorde det positiva testet? För om man t ex väntar för länge med att avläsa det kan man få ett positivt svar fast det egentligen är negativt, det ska avläsas inom den tid det står i instruktionerna.
En möjlig förklaring annars är att hon varit/är gravid men att graviditeten avstannat och hormonhalterna återigen sjunkit såpass mycket att ett test inte ger utslag.... En annan är att de tester hon tagit efter det positiva var av en mindre känslig sort, att hon druckit mer innan så att urinen var mer utspädd osv...
En kompis till mig fick ett positivt som förmodligen visade fel. Hon gjorde 2 negativa och ett positivt. Hon KAN ju ha haft ett tidigt missfall men mensen kom och var precis som vanligt. Men testen ska ju inte kunna visa fel...
Tidiga missfall kan ju uppfattas just som en vanlig mens...