• rarasara

Skillnad på 'slut' och 'paus'?

Hej på er alla kloka tjejer! (Och killar.)

Jag funderar över det här med paus i ett förhållande...vad är det egentligen för skillnad??? Jag menar, det finns ju ingenting som säger att man kommer att bli tillsammans igen efter en paus och heller ingenting som säger att man inte kan bli tillsammans igen om man en gång gjort slut.

I höstas mådde jag väldigt dåligt och för att försöka göra något åt det hela sa jag till min sambo att jag ville bo själv ett tag. Eftersom det inte alltid är så lätt att hitta ny bostad tog det två månader innan jag kunde flytta och på dessa två månader hände mycket som fick mig först att må sämre men sedan att må bättre så nu, lagom när jag har flyttat, känner jag mig hel nog att satsa i förhållandet igen.

Problemet är nu att han vill ha paus i förhållandet så att vi båda får känna efter var vi verkligen står och då tycker jag att vi lika gärna kan göra slut eftersom jag inte vill sätta mitt liv på paus och bara gå och vänta på att han ska bestämma sig. Han tycker dock att vi ska träffas under pausen och att det är helt OK att sova över hos varandra ibland men då säger jag att hos mig får bara pojkvänner sova över...

Kan jag få lite kloka råd tack! Har jag snöat in alldeles eller har jag rätt i något av det jag säger? Kanske skulle jag be honom definiera vad en paus betyder för honom?

• Svar på tråden Skillnad på 'slut' och 'paus'?
  • Storm

Jag tycker absolut att du ska be honom defininera vad han menar med "paus". Om han vill täffas och sova över ibland låter det som om han vill både ha kakan kvar och äta den. Vad är då skillnaden på paus och att vara KK? Lite hårddraget kanske, jag måste erkänna att jag aldrig fattat poängen med attt ha "paus" eller ett break i förhållandet. Antingen är man tillsammans eller så gör man slut. Jag tycker det är egoistiskt att be någon annan trycka på paus-knappen i sitt liv bara för att man inte själv vet vad man vill och är osäker.

• Nova_74

Vet inte om jag förstått nu, men hade du tagit paus under tiden du väntade¨på ny bostad?
    Fick för mig att du tagit paus, och när du bestämt dig, ville han i sin tur pausa ( rätta mig om jag har fel!!) För är det så, har ju han all rätt att oxå tänka över sitt liv. Men jag ser ingen lösning i att ta paus, för att se huruvida man vill vara ihop eller inte. Håller med ovanstående inlägg. Antingen är man ihop eller så gör man slut. Det finns ingen anledning att dra ut på nåt som är oundvikligt.

• rarasara

Nova_74:
    Vi var tillsammans så länge vi bodde ihop och jag har aldrig velat ta paus eftersom jag tycker att om man vill att ett förhållande ska fungera så måste man jobba på att vara tillsamman, inte på att vara isär...

Mitt mål har hela tiden varit att vi ska vara tillsammans och att vi nån gång ska flytta ihop igen. Trasslet i höstas hade egentligen ingenting med min sambo att göra men tyvärr var det ju han som fick ta all skit och det ville jag bespara homom. Dessutom behövde jag lära mig att älska mig själv och inse att jag faktiskt är värd att vara lycklig, det är svårt att låta någon älska en annars...

Svar på tråden Skillnad på 'slut' och 'paus'?