• vattuman

Min kille intresserar sig inte

Hej! Jag och min kille ska gifta oss 10juli-04 men han verkar inte vara intresserad av att vara med och planera, säger bara att han jobbar mycket och är trött och att jag inte behöver fråga han då han är trött men jag har frågat han andra tider men då är det likadant, är lessen över detta vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min kille intresserar sig inte
  • Lill Anna  8/7-04

Har hört många tjejer som säger detta. Men tänk efter, är killar verkligen så intresserade av klänningar, brudbuketter, sånger, mat mm?

Killar är nog mer praktiskt lagda..
    Varför inte ge honom små uppgifter? Fixa mat eller musiken, se till så att bokningen fortfarande gäller, hans uppgift kan vara att ringa runt till inblandade och kolla priser osv.

• l i s a

Jag blir faktiskt ganska trött på det här med bröllop på "tjejers vis"! Varför ska lösningen vara att "ge killen små uppgifter" (sorry lilla anna ;) ) i stället för att ordna med ett bröllop som BÅDA finner intresse i att arrangera?

• Fii

Håller med Lisa. Om han inte intresserar sig kanske ni har valt fel sorts bröllop. Vilket bröllop vill han ha? Be honom att fundera någon dag på det och se till att få ett svar. Om han då säger på en båt i söderhavet eller i stadshuset på fem minuter så får du väl försöka kompromissa med din idé. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att man inte blir intresserad i ett arrangemang som inte är som man själv vill.

Om jag har fel och ni har samma version av drömbröllopet så tycker jag att du helt enkelt ska säga ifrån ordentligt - att du inte tänker ta ansvar för det längre utan nu sätter ni er ner och delar upp ansvaret mellan er och bokar in "planeringsmöten" med jämna mellanrum för redovisning och diskussion. Precis som vilket projekt som helst. Vill han inte det så kan ni väl skjuta på bröllopet - att gifta sig med någon som inte är intresserad kan väl ändå inte vara helt optimalt.

• vattuman

Hej! Tack för era svar, jag har pratat med min sambo och nu verkar det hända saker. Fii tack för det du skrev. Killen behöver ju inte vad medi allt men lite i planeringen tycker jag ändå att killar ska va. Jag är glad nu igen, tack

• Scarlett

Håller med Lisa och Fii. Jag tycker inte att man ska bli projektledare för sitt bröllop - som, om något, borde vara ett gemensamt projekt. Om du verkligen är intresserad av ett bröllop som planeras av er båda så stig åt sidan, ge honom chans att tänka efter hur han vill ha det och se till att du sedan är villig att kompromissa med de idéer som han kommer upp med. Killar är inte korkade, de förstår också att det krävs planering för stora projekt som bröllop. Att de sedan inte vill fungera som anställda och göra små uppgifter åt en arbetsledare när man precis har kommit hem från sitt andra jobb har jag full förståelse för. Däremot tror jag att det för de flesta är något helt annat att planera sitt bröllop tillsammans med och på lika villkor som sin blivande fru.

• fröken Ur

Jag tycker inte alls man behöver förutsätta att killar inte är intresserade - det finns jättemånga killar som drömt länge om att gifta sig, samtidigt som det finns tjejer som aldrig funderat över det. Det ligger nog mycket i det som lisa, fii och Scarlett - se till att släppa fram honom och visa att du är intresserad av hur han vill ha det, på samma sätt som han ska lyssna på dina idéer. Ge och ta, ge och ta, det brukar funka i alla lägen!

• brudimaj

Min blivande va inte alls intresserad av att planera i början, men efter att jag frågat hur han vill ha det och visat lite olika alternativ på lokaler tex så har han mer och mer angagerat sej. Inte för att det är han som drar det tunga lasset - om man får säga så, men nu är han med och planerar och tycker till. Det känns jättebra. Det gäller nog bara att få igångg intresset!
    Säg till att du vill att han ska få det som han önskar också, gillar han inte choklad i tårtan så säg att det ska vi inte ha för han ska ju äta tårtan också!!
    Visa att hans åsikter är viktiga och ge honom ansvaret för sånt han gillar, att tex: fixa bilen mellan kyrkan och lokalen, se till att planera med musiken eller fråga hur han vill ha det med färgetema kanske.
    Gillar han segling ta en lokal vid havet om även du kan tänka dej det, och tala om att det skulle vara så passande!
    Man måste lirka lite Lycka till!

Svar på tråden Min kille intresserar sig inte