• Bröllopstokiig

Bordsplacering - skilda föräldras nya respektiver???

För oss är det bröllop i juni som gäller men det är så roligt att sitta och fundera på allt redan nu. Det finns ju vissa personer som garanterat kommer på vårt bröllop och det är ju närmaste familjen. Dock är mina föräldrar skilda och båda har nya respektiver som känns som familj. I alla tidningar jag sett så finns det inget om var man ska placera de nya respektiverna vid bordet. Vi tänkte satsa på att ha ett honnörsbord. Man sätter ju då sina föräldrar närmast en själv. Ska man placera in de nya respektiverna vid det bordet också eller är det bar att placera dem var man vill? Är det lämpligt att ha dem nära oss då de ju faktiskt är som nära familj. Vad jag undrar är egentligen om det finns någon standard???/maria

• Svar på tråden Bordsplacering - skilda föräldras nya respektiver???
  • Bröllopstokiig

Vi placerade in ny respektive vid honnören utan att blinka -som du skriver: det känns som familj. Vi satte in min mors sambo mellan makens mor och makens mormor. Jag kan tänka mig flera dylika lösningar. Lycka till!

• Bröllopstokiig

´Våra föräldrar är oxå skilda men det är klart att alla ska sitta vid honörsbordet ! De tillhör ju alla familjen =O)

• Bröllopstokiig

Min mamma har ingen ny respektive så det blir bara pappa och mamma som sitter vid honörsbordet. Pappas flickvän får sitta bland alla andra - vilket inte ska vara några problem då hon inte har några hävdelsebehov.

Petra

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Jag har funderat en hel del på detta och det kommer att bli så att inga av mina föräldrar får sitta vid honnörsbordet. Pappa har inte hjälpt till alls med bröllopet medan mamma och hennes nya kille har hjälpt till jättemycket. Mamma och Pappa pratar inte med varandra och gör de det så blir det bara bråk, men samtidigt känns det dumt att låta mamma och hennes nya sitta vid honnörsbodet och inte pappa... Nä, det blir bara tärnor och marshalker vid honnörsbordet och så får familjerna sitta vid de andra borden närmast oss istället...

• Bröllopstokiig

Mycket intressant att läsa hur nu har löst "problemet" med nya respektive... Som ni skriver så har det inte tagits upp någonstans i bröllopstidningarna m.fl.

//Helena

• Bröllopstokiig

Mina "styvföräldrar" hamnar klockrent vid honnörsbordet : )

• Bröllopstokiig

Ska man följa gammal etikett strikt så är det föräldrarna som ska sitta vid honnörsbordet. Blod går före på ett bröllop. Om man nu ska bry sig om etiketten. Styvföräldrar kan man ju placera på en tunga långt in närmast brudparet.

De respektive föräldraparen ska inte sitta bredvid varandra utan brudens föräldrar på varsin sida om brudparet och brudgummens föräldrar på varsin sida om brudens föräldrar. Så även om de skilda föräldrarna är osams så har de ju åtminstone brudparet mellan sig och det borde väl vuxna människor klara av?

• Bröllopstokiig

Jag tycker oxå att det är knepigt och har funderat en hel del på det. Pappas "nya" fru ( de är gifta sen 92) och jag kommer jätte bra överens och jag vill gärna ha henne vid honnörsbordet. Min mammas nya där emot han jag haft en del dispyter med.... eftersom jag har spelat hög musik och festat och rökt men hans döttrar de är minsann.... Men jag känner att om jag sätter den ena vid honnörsbordet borde jag göra det med den andra med.... eller??

• Bröllopstokiig

Sätt mammas nya längst ut på kanten om du ska ha honom på honnören så har du ju honom inte så nära...

Eller sätt honom någon annan stans. Föräldrars nya partners har inte "rätt" att placeras vid honnören, sätter man en ny partner där så är det för att brudparet s a s väljer att hedra sin "styv"förälder lite extra.

Svar på tråden Bordsplacering - skilda föräldras nya respektiver???