• lenam

svarmorsmardrom

Hej
    Jag ar helt desperat for min svarmor forsoker forstora varat aktenskap och min man forsvarar inte mig. Vi har varit tillsammans i over fem ar och har varit lyckliga med lite brak ibland.
    Min man har en yngre bror som bor i samma by som mamman men vi bor i ett annat land (som tur ar). Den yngre brodern verkar inte vilja bry sig om sin mamma vilket jag tror beror pa att hon bara tjatar om sin aldre son (min man). nar det blev klart att vi skulle gifta oss och att vi inte flyttar till hennes by borjade hon att fa alla mojliga sjukdomssymptom. Jag misstanker att hon gor detta for att pressa min man. han ser inte vad hon haller pa med utan bara oroar sig for henne.
    Forra aret var hon tre manader hos oss och hon stallde till det ordentligt. Hon ansag att jag skulle passa upp henne och ansag att han ar den enda som bestammer, jobbar och tjanar pengar i varat hem. jag kan beratta tio noveller om hennes upptradande.
    Det jag blev upprord over ar att han hela tiden ansag att hon ar svart sjuk (lakarna har inte hittat nagot) och att da maste vi lata henne bete sig som hon vill.
    Det slutade med storbrak men min man forsvarade inte mig infor henne utan pastod att han sa till henne nar inte jag var dar. jag markte ingenting for hon fortsatte likadant.
    Till slut akte hon tillbaka. Tyvarr pluggar jag och avstod fran att prata om problemet p g a att jag maste gora mina sista tentor nu i februari.
    Inom nagra veckor maste jag prata ut med honom om allt detta men jag vet att han kommer bli forbannad. jag alskar honom men jag vill leva in lugn och ro med honom och inte med frammande manniskor.
    han verkar helt hypnotiserad av sin mamma och jag vet inte om det ar vart att fortsatta leva med nagon som ar sa blind.
    Vi har nu ett forhallande som innan detta helvete skedde. Han har t o m kopt blommor och vi har gatt ut mer an nagonsin. Tyvarr vet jag att problemet fortfarande finns dar. Han har t o m fragat flera ganger om jag aker med honom till hans familj vilket innebar att jag maste se henne. Jag har inte nagon depression men sa fort han pratar om henne blir jag sjuk (jag tappar matlusten och borjar grina).
    Jag vet att det ar bara jag som kan bestamma hur det ska ga men det kanns sa orattvist. Varfor kan inte foraldrar fatta att nar man har ett forhallande sa har man ett eget liv?!

• Svar på tråden svarmorsmardrom
  • Cactus

Hejsan! Vilken hemsk situation, jag kan tänka mig hur du har det. Min svärmor är inte heller en pärla och dessutom så bor mina svärföräldrar bara en fyra minuters promenad från oss.. Min pojkvän håller dock inte så ofta med svärmor så min situation är enklare, men det tog tid för honom att förstå att det var tvunget att vara så för att våran relation skulle fungera.
    Försök att inte tappa fattningen så fort hon kommer på tal, och prata inte illa om henne inför din kille, men säg klart o tydligt att du tänker vara gift med honom och att det bara ryms två i varje äktenskap och att hans mamma nog bara vill er väl (säg det till honom även som om det inte låter som sanningen..), men gör på fel sätt och att du inte kan ha det så där. Din kille måste förstå att hans f¨rosta prioritet är du och eran familj, precis som det var för hans föräldrar när de var yngre.
    När min kille förstod detta o drog ner kraftigt på att träffas så går det mycket, för i mindre portioner kan jag klara av deras otrevligheter och om nåt kommer på tal så håller han med mig o jag med han när de lyssnar, även om det inte är så, tvisten tar vi senare då vi är ensamma om så är fallet..
    Jag hoppas verkligen allt löser sig för dig!!
    Vad händer om du säger att han kan åka ensam, o dessutom försöker verka glad åt hans resa? Eller vill du inte att han åker ensam heller pga av vad hon kan tuta i honom?
    Lycka till!!

• Marina *fru*

Ingen lätt situation du har hamnat i. Mitt råd är att tänka på att detta är en konflikt mellan din man och hans mamma och den måste han lösa själv! Det går ut över dig men i slutändan handlar det om att din mans mamma inte låter honom vara vuxen och det är din mans problem och inte ditt. Ställ krav på din man så får han ställa krav på sin mamma.

Lycka Till!
    /marina

• SeCa

lenam

Från vilket land är din svärmor? i vissa kulturer kräver föräldrarna (inte föräldrna utan kulturen) att man tar hand om de äldre. Hon kanske har börjat bli gammal och ensam och vill ha ngn vid sin sida.

Det kan rent av vara så att hon ser dig som ett hot. Nu kan detta låta konstigt för dig men i vissa kulturer är det så.

Men man kan även se det som ngt naturligt att han skall ta hand om sin mor och passa upp henne.

Men du måste säga ifrån, så öänge du inte gör det så försvinner inte problemet...

Tror inte det hjälper att prata med svärmorn utan tala med min man. samt 3 månader på besök!!!!!!! Att hon inte skäms..

Stå på dig...

Kramar

Svar på tråden svarmorsmardrom