När kan man testa sig?
Hej!
När kan man testa om man är gravid.
Hur lång tid måste det gå...
Hej!
När kan man testa om man är gravid.
Hur lång tid måste det gå...
Du kan testa dig samma dag som du förväntar att mensen skulle komma. (om den är någorlunda regelbunden.) Annars kan man vänta några dagar extra - testen kostar ju en del...
Om du vill kunna lita någorlunda på det svar du får bör du vänta tills 2 veckor efter ägglossningen, dvs runt den tidpunkt du borde få din mens. Innan dess så är ett eventuellt positivt svar positivt liksom... men ett negativt svar säger inte så mycket. 14 dagar efter ägglossningen stämmer dock de negativa resultaten till ca 99%.
Du kan säkert finna svar på www.familjeliv.se
jag fick vänta tills jag hade gått över tiden en vecka. Fattar dock inte varför men de tyckte att det var säkrast så.
Hej på er.
Jag gjorde gravtest innan jag hade förväntad mens dag, visa positivt då oxå. Men säkrast är samma dag som du ska ha mens eller senare.
melyana, om du menar att du fick vänta en vecka för att lämna test på MVC så beror det oftast på att de inte vill testa "i onödan" eftersom det tar tid och pengar i anspråk och därför ber en vänta ett tag. Deras tester kan också vara mindre känsliga än hemmatesterna varför det kan ta längre tid att få positivt med dem.