• Västgötabruden

Funkar rosor i oasis?

Jag skulle som bordsdekorationer vilja ha runda skålar eller vaser med rund oasis i som stoppar rosor väldigt tätt i. Men överlever rosorna hela kvällen om man har dem i oasis? Någon som har någon annan lösning annars om hur man kan få det som att se ut som en liten "kulle" av rosor i skålen?

• Svar på tråden Funkar rosor i oasis?
  • Dea

Visst klarar de en hel kväll. De står ju i brudbuketten i oasis också.

Man ska förvara dem kyligt och snitta dem och ha sån där klor-klisterlapp i vattnet de står i innan man arrangerar dem. Då klarar de några dagar i oasis om de är färska.

Om de sitter tätt så stöder de varann dessutom om nån enstaka skulle sloka av nån anledning.

• f.d. Svart brud

Är rosorna i bra skick och oasisen tillräckligt blöt så håller sig ett arrangemang minst lika länge som en bukett. Kortare väg för rosorna att suga vatten och de kan inte nicka på samma sätt i ett kort, kompakt oasis-arrangemang som i en bukett. Man ska bara tänka på att man ska fylla på lite vatten varje dag i oasis-arrangemang. De flesta tänker inte på det...

Rosor gillar för övrigt hett vatten, så har man inte en massa andra blommor i, kan man med fördel hälla på så hett vatten från kranen som möjligt varje dag. Har man möjlighet att ställa arrangemangen svalt om nätterna, håller de sig ännu längre.

• Västgötabruden

Så bra. Jag funderar på att göra arrangemangen själv nämligen, i olika storlekar. Var kan man köpa stora oasisbitar, Panduro kanske?

• f.d. Svart brud

*Man kan säkert köpa hos i en del blomaffärer.
    *Trädgårdshandeln, typ Plantagen borde ha. *Välsorterade stormarknader som t ex B&W, kan jag tänka mig.
    *Jag vet att Panduro säljer oasis (men jag vet inte om de säljer båda sorterna). Se till att du köper rätt sort. Den ska vara grön till färska snittblommor. Den grå är för torra arrangemang!

• Västgötabruden

Ok, då ska jag ut o leta.

Om jag sätter i ca 10 rosor, hur mycket vatten ska jag hälla på? Jag är verkligen nybörjare med det här. Ett par deciliter? Ska oasisen kännas fuktig eller blöt?

• Dea

Lägg den tillskurna oasisen i vatten en tjugo minuter eller så. Så den är genomblöt innan du börjar arrangera.

• f.d. Svart brud

Oasisen ska alltså bara ligga och dra i vattnet tills den sjunkit ordentligt. (Man ska inte trycka ner den i vattnet.) Den ska vara blöt rakt igenom. Sedan kan man skära till oasisen så den passar skålen.

• f.d. Svart brud

Nu gick inlägget iväg innan jag var klar...

I alla fall, när oasisen är på plats i skålen, så glöm inte att fylla på med extra vatten! Det kan även göras när man stuckit i blommorna.

Svar på tråden Funkar rosor i oasis?