• Florina

Pierca näsan - 13 år?

Jag vet inte vart jag skall skrva detta. Jag har en piercing i näsvingen och nu vill min yngre syster på 13 år också ha en. Hon har snackat med mig och vill att jag skall hänga med henne. Våran mamma är lite skeptisk inför det hela men hon förbjuder det inte. Är hon för ung tycker ni? Finns det bra seriösa salonger som gör detta på en 13åring?

PS: Jag gjorde min när jag var 16. DS.

• Svar på tråden Pierca näsan - 13 år?
  • brullan

Vet inte så mycket om salonger osv men JA det är alldeles för ungt att göra det vid 13 år tycker jag.

• Kicker

Tycker också att det är lite väl ungt.... Hon är ju bara ett barn ännu, hon borde försöka njuta av det så länge som möjligt.

• anderssonskan

jag har aldrig förstått det där med massa skräp i ansiktet & på en 13åring absolut inte smink går ju tvätta bort detta syns för alltid, jag tycker man ska vänta till 18 för jag vet att 99% ångrar sig och det blir ju en ärrvävnad.

• Squeezetoy

Jag tycker att det är för tidigt att göra hål i kroppen vid 13års ålder. Vill helst inte att mina kommande barn ska ta hål i öronen för tidigt heller.

I näsan är det ju också ngt större risk att det blir infekterat också. jag tror faktiskt inte heller att en seriös firma skulle vilja ta hål i näsan på en så ung tjej.

jag skulle nog råda henne att tänka ett par åt till, tills hon är 15 åtminstone. Sedan beror det ju också på vad hon vill ha för typ av smycke i näsan. Om det är en typisk piercingring typ, eller bara ett litet stift med en söt sten.

/Ingrid

• Ariel The Mermaid

Tror nog att även seriösa piercing studios skulle ta hål på henne, om hon har målsmans tillstånd vill säga! Dock tycker jag att det är din mammas plikt att svara ja, eller nej på denna fråga. Inte bara att hon inte tycker om det!

Jag har haft fulla ansiktet med skräp, som det kallas och har faktiskt inte fått någon/mkt lite ärrvävnad. MEN jag tycker nog ändå att hon kan vänta några år!
    /Ariel

• Sessie

Jag tror inte att seriösa piercing salonger gör hål på minderåriga. Nu har jag iofs bara varit inne på East street tattoo, men när jag var där kom det in en liten tjej som ville tatuera sig.... det blev blånej. Hon hade pappa med sig som övertygade att för honom var det OK. Det blev blankt nej i alla fall.

Nu gällde detta i och för sig tatuering, men jag tror att de är lika hårda på piercing.

Jag såg den där tjejen igen, hennes papppa hade tagit henne till en annan studio. Det var INTE vackert kan jag säga.

Jag skulle nog be henne vänta tills hon är 18... hon blir säkert skitförbannad, men det kanske det är värt.

• Lolacola

Alla har olika ärrvävnad. Sånt är ärftligt så det vet man inte förrän man har gjort nåt.
    Skulle nog rekommendera att vänta lite. Om hon verkligen vill göra det så orkar hon vänta åxå.
    Jag tror på att man ska sättas på prov som barn o tonåring. Om det något man vill ha så måste man göra något eller vänta en tid o hålla fast då att man vill göra det. Då bygger man deras karaktär. De förstår åxå om dom gör en sak för deras egen skull eller om de gör det för kompisarna eller annan orsak
    bara mina åsikter

• Florina

Hmm... Vår mamma säger att det är Okej. Men att jag får hänga med henne & göra det. Men som sagt,hur många seriösa salonger gör sådant på en 13 åring? Hon vill ha en liten glittrande sten i näsvingen bara,ingen ring.

• f.d. Svart brud

Nä, jag tycker nog att man borde vara minst 16 för att göra en sådan sak. Åt minstone att föräldrarna intygar att det är OK...

• MeLyAnA

Jag kan inte förstå varför det är en sådan stor grej med piercingar... Jag piercade mig i näsan, naveln och läppen när jag var 14 - 17 år. Nu har jag bara den i läppen kvar. Alltså ångrade jag de andra och tog ut dem. Vad är problemet? Det är inte riktigt samma sak som att tatuera sig, en piercing kan man bara ta ut om man inte vill ha den längre. Visst finns det rsker för infektioner men det gör det ju även när man är 20 år eller 40 eller 78.

• LillaLoppan

Jag gjorde min i nästan när jag var 13 år. Min syster gjorde också och vår mamma var med.
    Vi gjorde det på en vanlig hårsalong på samma sätt som när man tar hål i öronen.
    För tillfället har jag inget smycke i men innan har jag alltid haft en liten liten sten bara. Jag rekomenderar inte att göra en riktig piercing för då blir hålet mycket större och syns mer om hon skulle ångra sig sedan. Gör man med vanlig "pistol" som man gör i öronen så syns bara en liten prick på någon millimeter om man inte vill ha ett smycke i.

• Fru Calice

seriösa piercing-studios brukar ha en 18-årsgräns men tillåta det från 16 år om man har målsmans tillåtelse. sedan finns det ju många oseriösa som struntar blankt i ålder. personligen tycker inte jag att en piercing är något farligt, bara fint, men jag skulle ändå be henne vänta till hon blev 16. vill hon ha den då är det bara att tuta o köra, har hon ångrat sig då slipper hon ett fult hål i näsan som kan vara svårt att få att växa igen.

• Tesan

Jag gjorde mitt hål i näsan då jag var 15 (8 år sen) år. Och min mamma följde med mig! Om jag inte, av någon anledning, vill ha smycket i näsan och tar ut det. Så syns bara ett pyttelitet hål. Inget som jag, eller andra störs av alls. Om hon absolut MÅSTE göra det nu och inte kan vänta. Så måste du/ni informera henne om hur viktigt det är att sköta "hålet" efteråt. Tvätt och dyl.

• Sinikka

Gå för guds skull till en riktig piercingstudio! De där pistolerna de använder på olika salonger är riktiga bakteriehärdar då de inte går att rengöra och sterilisera, de får helt enkelt inte plats i steriliseringsmaskinen, om de ens har en....
    Vidare så är det riktigt dumt att "skjuta" hål med pistol på andra ställen än örsnibben. "Skottet" går helt enkelt igenom huden och spränger allt i sin väg(muskler, nerver, blodkärl etc.), vilket gör att risken för infektioner och broskbildning är mycket hög.
    En riktig piercare har utbildning och använder sig enbart av steril utrustning. Nålarna som används är gjorda för piercing, vilket innebär att de skär ett hål i huden istället för att tvingas igenom.
    Bland det absolut viktigaste är skötseln efteråt. En seriös piercare ger dig skötselråd och kan erbjuda korrekta rengöringsmedel på plats. För självklart blöder det och en nygjord piercing skall betraktas som det öppna sår det faktiskt är och behandlas därefter.

• sommar2005

seriösa ställen piercar inte barn under 18 om de inte har målsmans tillstånd... så det är upp till din mamma att bestämma... jag tycker nog att hon är i yngsta laget, försök få henne att vänta ett år eller två

• MeLyAnA

gör man piercingen med pistol så blir det värre ärr. Med nål så förstör man inte vävnaden på samma sätt. Näsan gjorde jag hål med nål och det finns inte ett spår efter den piercingen. Naveln gjorde jag med pistol och där syns det att det har varit hål.

Tror fortfarande inte att det hjälper att vänta ett år eller två. Man kan ångra sig hur gammal man än är. Bättre att man får lära sig från sina egna misstag. Fast jag måste hålla med om att det är bäst att gå till en riktigt studio och ha en vuxen med sig. OCH att rengöra noga när det läker, annars kan det bli infektioner och DET blir inte snygga ärr av...

• Electric Lady

Ville jag också när jag var 13, men min mamma som är professor i neurologi FÖRBJÖD mig. VAR SOM HELST UTOM NÄSAN!! sa hon. I näsan går det nämligen nån slags åder eller nerv till hjärnan och den kan man råka träffa.

Svar på tråden Pierca näsan - 13 år?