• Lacina

Någon som har/har haft p-stav?

Jag har börjat fundera lite på att sätta in en p-stav, eftersom det verkar vara en mycket bekväm preventivmetod och för att det ändå kommer att dröja minst 3 år innan jag och min sambo ens börjar tänka på att skaffa barn. (Båda pluggar just nu)

Jag äter p-piller just nu och har trivts ganska bra med det, men det är ju faktiskt lätt att glömma ta ett piller även om man har fått in rutinen. (Första gången jag missade var efter nästan ett år. Som tur var det ett sockerpiller)

Nå, till min fråga: Jag undrar om det är någon som har eller har haft p-stav och vad ni tycker om det. Vill höra både bra och dåliga erfarenheter och gärna om någon kunde jämföra det med sina ev erfarenheter med p-piller.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som har/har haft p-stav?
  • Jennifer E

Jag har implanon sen två år tillbaka och var jättenöjd fram till augusti förra året. Tills dess hade jag inte haft några problem och inte en droppe mens på 1,5 år men sedan dess så har jag tre gånger haft riktigt långa blödningar på 2-3 veckor. Jättejobbigt!!!

Trots det så är jag ändå nöjd - har ej haft några andra problem och det gick smidigt att sätta in den.

Det finns andra trådar om p-stavar här, bl.a. en läskig om problem med att få ut den... Men det är ju långt tills dess för dig

Lycka till!

• Linda79

jag kan tyvärr bara säga att jag hatade mina stavar. jag hade dom i ett och ett halvt år ungefär, med mellanblödningar nästan varje vecka, det var jobbigt.
    jag fick testa minipiller innan jag satte in stavarna(det var samma ämne i dom). jag hade blödningar då också men trodde att de skulle försvinna efter några månader med stavarna. så prata med din sköterska om att testa minipiller först i såfall så att du kan få en uppfattning om hur det är.

Jag hade inga problem med att sätta i eller ta ut, man kan ju faktiskt titta bort!!

• Julibrud2004

Jag var nöjd med min stav!
    Hade problem med att få den uttagen bara. Ingen ville/ kunde, men i julas åkte den ut! Var bedövad så det kändes, men det gjorde inte ont!
    Första 2 månaderna hade jag små mens- blödningar/ flytningar. Efter det i princip inget. Hade den "inne" i ca ett år. Tog ut den för jag vill bli gravid under det här året...Kan ju ta ett tag innan allt kommer igång ordentligt...
    Jämfört med p- piller tycker jag att staven var guld! Ingen mens, inga piller att tänka på... Lycka till!

• Lacina

Det där med att inte ha någon mens i 1,5 år det låter ju som en dröm! =)

Tack så mycket för era svar!
    Jag har själv suttit och läst en del på nätet om Implanon och det verkar ju helt klart lockande. Ska ta och prata igenom det en sväng med min pojkvän innan jag bestämmer mig.

• Hestia

Jag har haft min p-stav i 1.5 år hitills, och har inte haft en enda blödning sedan dess! Inga humörförändingar, ingen viktuppgång. Det är helt enkelt det PERFEKTA preventivmedlet för mig!
    Dock är en vanlig biverkan just att man en i alla fall en period av de tre åren man har den insatt får blödningar.

Lycka till i ditt beslut!

• _MissJossan_

Till skillnad från ovanstående svar kan jag ju säga att jag hade FRUKTANSVÄRDA humörsvängningar tack vare Implanon....Gick tom så långt att jag blev deprimerad, grät varje dag, hade kortare stubin än någonsin och ville bara dö. I övrigt hade den växt fast när jag skulle ta ut den =/ Fast det är ju inga vanliga biverkningar direkt, så jag tycker nog att du skall prova om du vill :)

• lillulle

Jag trivs kanon med min stav
    Jag har haft blödningar i tre dagar sammanlagt sedan dec-03 då jag satte in den. Jag har inte gått upp och jag är gladare än när jag åt p-piller.

Lycka till

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Någon som har/har haft p-stav?