• Icapika

Pessar???

Vi använder kon dom, men nu har jag börjat fundera på pes sar. P-piller eller annat man "tillsätter" kroppen känns läskigt och känns inte som något alternativ. P-piller blir nog också svårt eftersom blodpropp går i släkten, mamma hade det i ung ålder och även mormor och morfar har haft det osv.
    Är det ovanligt nuförtiden? Finns det någon här som har något att säga om det?? Är det kanske bättre att fortsätta med "regnrockarna"??

• Svar på tråden Pessar???
  • Cassiopeja

Får man föreslå en kopparspiral!? inga hormoner, bara en liten grej som sätts in i livmodern så att inte ägget kan växa fast där! Vet inte så mycket om pessar... men e d inte sånna som man ska sätta in flera timmar innan 6!? Låter bökigt tycker jag... men d e ju olika hur man vill ha d! *S*

• Electric Lady

Det är tvärtom. De ska sitta kvar flera timmar efter sex.

Jag läste på lite om pessar när jag funderade på att använda det, men det stod på något ställe att det mest passar kvinnor som inte har sex så ofta. Det lät inte så lovande.

• Jennie med ie

Pessaret kan du sätta in precis innan s*mlag, på det sättet är det ingen skillnad mot kondom. Därefter ska det sitta inne minst 6 h efter, och har man nytt s*mlag innan tiden gått ut får man tillföra mer spermiedödande medel och därefter vänta de 6 timmarna.

Det är inte bökigare att använda det om det var 10 timmar sedan du hade sex senast än om det var 10 dygn sedan *s* så jag förstår inte varför det just skulle passa de som inte har sex ofta.

När man lärt sig så tar det inte längre tid att föra in än det tar att ta fram och trä på en kondom. Så ur det hänseendet är det ungefär sak samma som "regnrockarna". Personligen föredrar jag dock pessar före kondom eftersom jag inte känner eller märker av pessaret alls medans jag får skav av kondomen.

• Icapika

Det låter ju verkligen bra faktiskt. Lite flera frågor bara...
    Kan man då låta det sitta i längre än 6 timmar?
    Vad blir kostnaden på ett ungefär för ett pessar?

• PMS

Har också precis skaffat ett. Det går alldeles utmärkt även om man älskar ofta, fast om man gör det var femte timme dag ut och dag in är det nog inte att rekommendera . Det ska inte sitta inne längre än 24timmar tror jag det är. Jag brukar sova med mitt. Ok, det var lite meckit i början, men man lär sig. Själva pessaret kostade ca 250 kr, spermiedödande medel 65kr/tub och 30kr för en påfyllningsspruta.

• Jennie med ie

Ja du kan låta det sitta mer än 6 timmar ifall du inte har tillgång till toalett eller liknande just då. Men inte hur länge som helst... fråga BM när du provar ut det eller läs noga i instruktionerna.

I det landsting jag fick mitt pessar är pessar gratis. Så jag betalade inget för pessaret och en första tub spermiedödande medel. Sedan kostar själva medlet, tror det kostar runt 60 spänn och räcker ett tjugotal gånger, men jag är inte säker för det var ett tag sedan jag köpte.

Svar på tråden Pessar???