• LillaC

Hur ska jag göra?

Hej,
    Jag har ätit P-pillret Desolett i två månader nu och jag tycker att det fungerar bra. Innan åt jag Mini-piller och även det fungerade bra dock ville jag har starkare och därför äter jag nu riktiga p-piller som gör att man inte får ägglossning.
    Men jag undrar om det är mer "farligt" att äta p-piller på lång sikt? Är mini-piller mer "hälsosamma" för kroppen? Innehåller mini-piller mindre hormoner?
    Jag vet inte om jag ska gå tillbaka till mini-piller ändå men p-piller är ju mer säkra. Svårt val är det...

• Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • vattuman

Hej! Har hört att desolett inte ska vara bra,jag tror att det är mindre hormoner i minipiller,skulle jag vara som dig så skulle jag gå tillbaks till mini piller men det är ju min åsikt.

• LillaC

Hej vattuman,
    Oj, nu gör du mig rädd. Vad äter du för p-piller? Vet du några bra?

• Arwen77

LillaC, jag har oxå hört att Desloett inte ska vara så bra. jag äter en annan form av p-piller, Trionetta, som ska vara bättre. Vet inte alls om det stämmer..men dom har fungerat för mig i 8 år...

• LillaC

Hej Arwen77,
    Så hur gör man med Trionetta?
    Behöver man göra uppehåll i en vecka el. tar man ett piller varje dag?
    Krångligt det där med att göra uppehåll då det kan vara lätta att glömma när man ska börja...

• Kräftan

LillaC
    Jag äter samma slags p-piller som du, ett lågdoserande kombinerat p-piller fast mitt heter Mercilon. Har ätit mina i 2 år tror jag & de funkar jätte bra. Prata med din gynekolog om dina funderingar, hon/han kan hjälpa dig. Du kan också gå in på www.fass.se & läsa om de olika p-pillrena. Minipiller innehåller bara ett hormon, p-piller 2 olika sorts hormoner.

• Arwen77

Trinoetta kan man göra vilket man vill med, det finns både 21 tabletter (har jag...glömmer oftast inte att börja på ny karta, det är en vanesak)och en med 28 där man bara fortsätter direkt på tror jag.

• LillaC

Ok, jag ska tala med min läkare om dem. Hur mkt kostar dem per förpackning?

• Maj77

Desolett är inget farligt om de fungerar bra för den som tar dom. Jag tycker att du ska diskutera dessa frågorna med en barnmorska eller läkare istället för här. De vet vad du ska göra och vad som är bäst för dig. När det gäller preventivmelel och mediciner generellt så är det väldigt generellt.

• Maj77

oops individuellt ska det vara på slutet, sorry.

Svar på tråden Hur ska jag göra?