• Boadicea

Billingsmetoden

Hej! Jag skulle vilja ha kontakt med er som använder sig av Billingsemtoden eller Persona-datorn. Jag är nyfiken på hur dessa metoder fungerar i praktiken. Själv äter jag Yasmin (p-piller), som jag helst av allt skulle vilja slippa - är less på att stoppa i mig hormoner som jag inte är säker på hur jag påverkas av. Tyvärr verkar det ju vara en lång "inkörnings-period" innan man kan lita på Persona, men hur fungerar Billingsmetoden på den fronten? Hoppas någon kan svara - och jag blir glad för alla erfarenheter ni vill dela med er av!! Tack!

• Svar på tråden Billingsmetoden
  • Jennifer E

Jag undrar också. Ingen som vet ngt?

• mud

Det verkar som om båda är varianter på "säkra perioder", alltså att man undviker sex (eller använder kompletterande skydd) under ägglossningen. Men det kanske var teorin?

Tycker personligen att det verkar för osäkert, och att det verkar jobbigt att vara den enda i förhållandet som ska ta ansvar för p-metoden.

• Boadicea

Tja...helt säkert finns det ju bara en sak som är - att låte bli! Men som jag förstår det ska båda metoderna ha en säkerhet på ca 94% om man gör rätt.

Hoppas på att nån som vet snart dyker upp här!

• mud

6% risk att bli gravid är mycket för en person som de senaste 5 åren eller så har varit inställd på att sterilisera sig vid 25 års ålder.

Sen är det ju fortfarade det att allt är _mitt_ ansvar och han aldrig behöver fundera över det medan jag kommer att få tvångstankar om att dubbelkolla Personan "för säkerhets skull" innan, under tiden och efter vi haft sex......

• serendipity

Har varit på en kortkurs om Billingmetoden. De sa att för de flesta kvinnor tar det ca en månad innan de själva kan se på sitt sekret om de är fertila den dagen eller inte. för Billingsmetoden handlar just om sekret och inte om "säkra perioder".

• Boadicea

Det finns ju inte så många andra p-medel än kondom om han oxå ska kunna ta ansvar för det - eller har jag missat ngt?

En fråga t Serendipity: hur gör man under den "inlärningsmånaden" då?

• serendipity

Boadicea, jo undreinläningstiden har man en kontakt person som ofta är barnmorska som hjälper en att se om sekretet är fertilt eller inte. Men jag har själv aldrig prövat medtoden. Var tvungen att gå på kursen för att få gifta mej i katolska kyrkan, så mina kunskaper är ganska små. Det jag tyckte lät bra däremot var att lära sej metoden när man vill bli gravid.

• Zetiina

Boadicea:
    Jag har lärt mig metoden genom att läsa boken. Det tog bara några dagar innan jag förstod vad det gick ut på. Men man behöver ju en månad, eller en cykel, för att få med hela förloppet så att säga.

Säkerheten är 97-99%, om man inte slarvar.

Varför inte lära mannen/pojkvännen Billingsmetoden också? Och sen låta han ha tillgång till ens anteckningar om var i cykeln man befinner sig. Så vet han när det är fritt fram och köra och inte, alternativt när man behöver skydd. Visst är det vi tjejer som måste ha koll, men ansvaret kan vi lägga lika mycket på honom.

• Boadicea

Zetiina: Tack för ditt svar! En till fråga - hoppas du kommer hit igen! - Hur gör man under den månaden man håller på att lära sig se skillnad då? Kan inte andra p-medel, tex kondom, göra det svårt att se på sekretet om det är "safe" eller inte?

Svar på tråden Billingsmetoden