• emmaa

sluta - när?

Jag har ätit cerazette (minipiller) i ca 2 år och funderar på att sluta. Känns som att jag har fått mindre sexlust. Men kan jag sluta när jag vill? Hur blir det med mensen då, kommer den direkt? Om jag sen vill börja igen, är det bara och börja när man vill? Tacksam för svar!

• Svar på tråden sluta - när?
  • Brud i rosa

Tror man kan sluta precis när man vill. När mensen kommer tillbaka är olika, från bara några veckor till flera månader uppåt ett år. Börja kan man nog bara göra mensens första dag vad jag vet.

• Ellte

Du kan sluta när du vill men jag tror att BM brukar rekommendera att man slutar när kartan är slut... Det kan ta LÅNG tid innan kroppen kommer i ordning igen och innan alla hormoner är "på plats". Tror inte man ska mixtra för mycket själv utan sluta du och testa ett år eller så om humöret förändras. Om du sedan vill börja med piller igen så gå till en läkare!

• bimbim

Jag har också blivit rekommenderad att äta färdigt kartan innan jag slutade.
    Att jag slutade med p-piller är nästan det bästa jag gjort.
    Jag blev gladare :) fick mer lust, blev av med vestibulitsymptom m.m.
    Men det tog nästan ett halvår innan jag märkte av alla förändringar så börja inte för snabbt igen för det kan ta lång tid innan dina hormonnivåer är tillbaka på det normala igen.

Svar på tråden sluta - när?