• Vänersborgs Pia

P-stav?

Jag har idag varit och pratat med min ungdoms mottagning.
    Jag har länge haft problem med mina p-piller i form av minskad sex lust, kraftiga humör svängningar, otroligt känslig för allt osv.

Min kompis hade också denna symptomen och fick p-stav.
    Hon va förjävlig i en månad men sedan dess har allt varit bra för henne.

Jag har därför funderat på att sätta in en p-stav.
    Och av er skulle jag vilja veta alla skrämmande/bra historier om p-staven ni har varit med om.

Jag sätter in den inom en månad och vill veta allt som går att veta.

Har hört detta med att man kan blöda i flera månader, detta är ja dock väldigt rädd över att göra... Är detta väldigt vanligt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden P-stav?
  • MeLyAnA

jag blödde inte alls de tre-fyra första månaderna sen började jag blöda och gjorde det konstant i fyra månader tills jag tog ut dem (hade 6 st). Fick inte regelbunden mens förrän 1,5 år senare. Vet inte om det är vanligt, känner bara en till som har haft p-stav och hon råkade ut för samma sak.

Problemet är väl att man inte "bara kan sluta med dem" när man märker att det inte funkar.

• cicel

Hej. Tyvärr har jag bara negativa saker att säga om p-stavar, eftersom jag blödde varje dag i ett helt år innan jag tog ut dem. Dessutom minskade sexlusten och jag gick upp i vikt. Sorry! Men jag har i och för sig hört talas om folk som är supernöjda..... Hoppas du blir en av dem. Lycka till.

• Jennifer E

Jag har haft min i två år och är jättenöjd! Den enda nackdelen är att tre ggr har jag haft blödningar på två till tre veckor, det har såklart varit jobbigt men förutom de gångerna så har jag inte haft mens alls. Har ej heller haft några andra problem.

Lycka till!

• Nathalie

Jag har haft min i 2,5år nu och det har både varit positivt och negativt. Jag var totalt psykiskt instabil i början men man lärde sig att skärpa till sig. Det var en dag då min sambo sa till mig att han inte orkade med mig längre och då bestämde jag mig för att ta över kontrollen och sen dess har det varit bra.
    Jag har också gått upp ca 10 kg. Men det kan ingen se, säger de iallafall.
    Jag har mens som vanligt, några dagar varje månad. Ibörjan var den oregelbunden, kom vissa månader och andra inte.

Man kan tycka att det är mycket negativt med p-stav men jag är helnöjd. Speciellt att man inte behöver tänka på att man ska skydda sig varje gång. Den sköter allt(graviditet)!

Det är dax att ta ut min om ett halv år och då sätter jag in en ny. Jag rekommenderar p-stav starkt. Men bara att man i förväg är beredd på att man kan tycka att allt är psykiskt jobbigt, det är nog lättare att hantera det då.

Det verkar som att det tar ett tag för kroppen att vänja sig med den men när det sker så är allt jättebra!

Om du har mer frågor så svarar jag gärna.

Lycka till!

Mvh Nathalie

• Vänersborgs Pia

Har en liten fråga till er 4 som har svarat på mitt inlägg....
    Vad för sorts P-stav har du haft?
    Finns ju en då man bara har en stav o en där man har flera...

Kan inte namnen men kan vara intressant att veta.

• Nathalie

Jag har Implanon som är en stav och som räcker i 3 år. Då man har fem stavar så räcker det i 5 år har jag för mig.
    Jag tyckte det räckte med en stav i armen och så får man byta lite oftare istället.

Mvh Nathalie

• Jennifer E

Jag har också Implanon, alltså en stav. Tror jag kommer sätta in en ny nästa år när den här är slut.

Det enda som känns lite ostabilt är att de inte har funnits så länge så man vet ju inte vad som kan hända på lång sikt med dem. Men de gamla har ju funnits länge så det lär väl vara lugnt!

• MeLyAnA

Jag hade Norplant. 6 st stavar. De skulle ha räckt i 5 år men jag hade de i ca 8 månader.

• Annia

Hej!

Jag har oxå p-stav. Jag trivs oootroligt bra med den. Det är helt klart det bästa preventivmedlet för mig! Visst har det funnits biverkningar, men det är det ju mer eller mindre med allt sånt. Jag fick en väldig aptit och gick upp närmare 6-8 kg. Mitt humör svängde i början, och jag får blödningar ngn gång då och då. Men som sagt, om jag måste välja mellan p-piller och p-stav är mitt självklara val p-stav!

• Jönköping2003

Har oxå Implanon (1 stav), det funkar jättebra. Skönt att sluta tänka på tabletter hit och dit. Har inte märkt av något negativt utan känner mig bara fri! Och 3 år är ganska lagom att planera framåt.

Lycka till!

• annikandy

Hejsan!

Jag har haft min p-stav i snart tre år och det är dax att ta ut den. Men jag ska inte sätta i någon ny. Har hört skräckhistorier om att det finns en chans att man inte kan bli gravid förrän efter ett och ett halvt år när man har tagit ur den. =( Sen så har jag haft mens i 1 månad snart. I början hade jag ingen men nu har jag fått dubbelt upp...

• cicel

huuu, jag tyckte att det var läskigt att ta ut dem....

• Hestia

Hej!
    Tror de mer och mer bara sätter in Implanon (en stav).
    Jag har haft min i ett och ett halvt år och jag är kanonnöjd! Ingen mens sedan den sattes in, inga humörsvängningar, ingen viktuppgång... Möjligtvis en något minskad sexlust, men den var minskad redan när jag stod på p-piller, så jag vet inte om det är staven eller jag. ;) (Skaffade p-piller direkt när jag och maken blev tillsammans.)

• Nessie

Jag har haft Norplant i 2 år. Första året var jättebra. Hade lite humörsvägningar första månaden men det gick snabbt över. SÅ skönt att inte behöva komma ihåg piller varje dag. Nur har jag dock haft mens 2,5-3,5 veckor åt gången i flera månader, och knappt nåt uppehåll däremellan. Nu har jag blött konstant i fyra veckor, och det verkar nu ha börjat om utan att ha slutat däremellan. Det sliter väldigt mycket på slemhinnan och jag känner mig aldrig helt bekväm. Har äntligen fått tid att plocka ut dem om några veckor. Då ska jag börja med p-sprutor istället.
    Anledningen att jag valde 6 stavar istället för 1 var dels den stora prisskillnaden, och sen att dem med 6 skulle hålla 5 år istället för 3, vilket passade oss utmärkt. Men nu blir det ju inte så för vår del.
    Hade jag sluppit dem enorma blödningarna nu sista året så hade jag helt klart behållt dem.

• Hestia

Nessie - Tänk bara på att man kan få osteoporos av p-sprutor, så var noggrann med att få i dig kalcium!!

• Jennifer E

Någon som vet ngt om det anikandy hade hört om att det kunde ta 1,5 år innan man blir gravid efter att ha tagit ut p-staven? Det kan ju ta så lång tid ändå iofs...

• Hestia

Jennifer E - Det som barnmorskan sade till mig var att en av fördelarna med p-stav är att man kan bli gravid redan dagen efter om man vill. P-staven pytsar ut så små hormaonmängder att kroppen går tillbaka till normalläge direkt.
    Men det är ju individuellt!

• Jennifer E

Hestia; det sa de ju till mig också vid närmare eftertanke! Minne som en guldfisk...

• lillulle

hej
    Jag har haft implanon p-stav sedan i dec -03.
    Jag är jätte nöjd jag har haft blödningar i TRE DAGAR samanlagt. Jätte skönt!!!!
    I början kände jag lite obehag på armen men det har gått över. Tänker inte alls på att staven sitter i armen.
    Jag lyfter ganska mycket på dagarna men det var bara i början jag kände att jag fick lite ont av det. Nu är allt kanon.

Svar på tråden P-stav?