• mulann

långbord eller inte?

Hur har ni gjort? Jag har förstått att en del har tex runda bord. Vi hyr en lokal och där fins endast rekangulräa bor och vi hade tänkt ha långbord men vet inte riktigt hur vi ska göra med placeringen.

Vi ska ju även ha barnen med och hade tänkt ha ett bord enbart för dom. Men vart ska då det stå?

Kanske det är en bra ide att sprida ut borden istället? Men då kommer nästa problem, våra bord är ganska små så det får endast plats 4 pers. per bord om det är långbord och 6 då om man pålacerar dom fritt.

Vad jobbigt det blev nu!

• Svar på tråden långbord eller inte?
  • serendipity

Tycker nog att det är trevligare med långbord för då får man fler personer att prata med. Tyckte att det lät perfekt med runda bord tills jag var på ett par bröllop som hade det. Det var hopplöst för man kunde bara prata med 2 personer, de på endera sidan om en. Om man har långbord kan man ju prata med dem mittemot och snettemot oxå.

• mulann

upp, behöver mer synpunkter

• Bonadea

Vi har långbord, mest för att det är det enda som får plats i lokalen så alla gäster får en plats + att det var såna bord som fanns där. Det är dessutom praktiskt för man sitter nära varandra och kan prata med många.

Vi har ingen bordsplacering så alla får sätta sig som dom vill. Förutom vi vid honörsbordet då. Men då kan ju lite yngre barn sitta med sina föräldrar och de lite äldre barnen kanske väljer ett eget bord tex. Vi vill ha det lite mer fritt :) Men vi har också bjudit en hel del barn så det får bli som det blir!

Våra bord kommer stå ungefär som ett E. Det är alltså honörsbordet och sen tre långbord som går utifrån det. Det var så vi var tvungna att ha för att alla skulle få plats! Då sitter det 4 el 6 vid borden. Vi har vissa som är lite bredare än de andra, men det syns inte för de är lika på bredden så att säga :) Men då ska vi ha in 70 pers också :D

• Vero

Vi har tänkt oss öar med 8 personer per bord, detta därför att lokalen är så stor att det är risk att det känns öde om vi klämmer ihop oss på ett par långbord i mitten.

Honnören ska dock vara ett långbord, vi har inte bestämt hur många som ska sitta på det än, men 8 eller 10 blir det nog.

• Ninja1

Vi tänker köra på "öar" där man sitter 8 och 8. Här kan alla sitta och prata med varandra och även med dom på andra bord, eftersom alla ska vara i närheten av varandra. Naturligtvis ska alla se brudparet. Jag gillar personligen inte långbord, där man bara brukar prata med den bredvid och framför och att rada upp alla vid honnörsbordet tycker jag ser löjligt ut. Vi kommer också sitta vid en "ö" om 10pers tittandes ut mot alla andra.

• sjöbrud

Hur ställer ni borden så att alla kan se brudparet, blir det inte ngn som sitter med ryggen mot er? kommer ni att ngn framför er - eller sitter ni som på en lång rad vid honörsbordet? Funderar febrilt själv också på hur man kan möblera om man inte vill ha U eller E modellen på borden!

• Ninja1

sjöbrud:
    Honnörsbordet kommer att placeras på ena sidan av lokalen med väggen i ryggen och tittandes ut mot lokalen. Jag och min blivande sitter med väggen i ryggen. Föräldrarna sitter på var sin sida av oss. Våra 2 tärnor och bestman mittemot oss. Därefter kommer vi placera "öarna" lite snett i från oss. Det kan hända att ngn har lite ryggen mot oss, men dom ska bara behöva titta lite snett bakom, så ska dom lätt kunna se oss. Jag har varit på 2 bröllop innan, som hade det så här och jag gillade det starkt. Vi kom igång och pratade med alla runt bordet (vi var 8st) och sedan hade man inte långt till en annan "livlina" vid bordet bredvid, som man också kunde prata med. Jag har också suttit vid långbord, men då pratade jag med typ 2-3 personer. Naturligtvis är detta en smaksak.
    Man ska försöka blanda festprissar med dom som är lite mindre pratglada, så att det blir en bra mix och försöker ha lite "livlinor" till alla här och var. En bra bordsplacering=kul fest...så jag tycker absolut man ska lägga lite extra tid på detta. Efter middagen kommer vi att ställa om borden längst väggen, så att det blir ett dansgolv i mitten, så att alla kan se. Då är det fri sittning med groggbord och nattamat.
    Ett tips är: rita upp alla borden på ett papper. Då är det lättare att se hur alla kommer att sitta och det är lätt att ändra om.

• Bonadea

Ibland har man kanske inte så mkt att välja på just när det gäller borden, det beror ju på vad det finns för bord i lokalen eller hur mkt plats det finns. För oss fanns det bara ett alternativ och vi fick göra det bästa av det för att få in ca 74 platser. Det blir trångt men det går! Alla kan sitta iaf :) Sen kan det bli lite småmysigt när man sitter nära... haha! Plus att vi har buffé så folk kommer röra sig i lokalen så på så sätt kan man prata med många.
    En kompis som hade runda bord sa att hon ångrade det efteråt och hon hade hellre haft långbord, så det är nog en smaksak... Om man har honörsbord eller inte är väl upp till var och en, men på nåt sätt hör det väl lite till att man har det just så att alla ska se brudparet, iaf någorlunda bra.

• sjöbrud

Ninja1 - jag tycker det låter som ett bra alternativ! Vi vill inte "sitta själv" utan vi vill gärna ha ngn mitt emot oss också! Men borden på vårat ställe är för 6pers/bord -och det kan bli för små öar kan jag känna - borde kanske skjuta ihop 2 bord så det blir 12/bord istället, suck jag hade gärna haft bord för 8 - känns mer lagomt! Funderar vidare....

Svar på tråden långbord eller inte?