CERAZETTE
Någon som blibit illamående av cerazette>?!!?
Märkt skillnad på bröst och vikt??
Tacksam för svar!!
Någon som blibit illamående av cerazette>?!!?
Märkt skillnad på bröst och vikt??
Tacksam för svar!!
nopp, inte jag i alla fall. Åt dem visserligen bara ett par månader för att se om jag mådde bättre utan östrogen i kroppen (med p-piller mådde jag illa, otroligt illa).
Jag märkte ingen förändring på bröst/vikt eller mådde illa när jag åt Cerazette, däremot strulade det med blödningar.
Nej, inget illamående men däremot blödningsstrul för mig med. Cerazette är ju ett minipiller så man kan ju bli gravid (=illamående, skillnad på bröst/vikt), har du testat?
Jag provade Cerazette i ca en och en halv månad, men slutade eftersom jag fick för kraftiga hormonrubbningar (tankspriddhet, otroligt dåligt närminne, yrsel etc). Något illamående kände jag dock inte, ej heller någon skillnad på bröst/vikt etc. Men sådant är ju indivuduellt.
safety: Att Cerazette är ett minipiller gör det absolut inte mindre säkert än kombinerade p-piller. Cerazette är ett mycket säkert piller, bara man tar det punktligen varje dag. Visst kan man bli gravid ändå, det är ju inte 100% säkert. Men så kan man med samma minimala risk bli gravid trots att man sköter sina p-piller också. ^^
Testade förra året. Först ingen mens på drygt 30 dagar. Sedan blödde jag i 30 dagar och gav upp... Tråkigt. Började med gamla minipillren igen och nu funkar allt ok.
Har nu ätit Cerazette i 2,5 år och stormtrivs. Blir som sagt struligt med blödningar men för mig har det faktiskt bara varit positivt eftersom jag numera har mens mellan 2-4 ggr/år. Enda negativa med det är att man inte kan kolla om man är gravid med hjälp av mensen men har löst det ändå genom att göra ett gravtest om jag är orolig, typ missat ett piller. Har dessutom hört av en gynekolog att ju mindre mens man har desto säkrare är de(!).
Vill även jag påpeka (som tidigare nämnts) att Cerazette är lika säkra som p-piller under förutsättning att de tas regelbundet och på samma tid varje dag.
jag har märkt skillnad med Cerazette, jag åt Folistrel tidigare, men fick Cerazette som behnadnling mot Endometrios, Jag har aldrig mått sämre, jag har krftiga buksmärtor krafiga mensblödningar, men pga dessa biverklingar måste jag byta hormonpreparat, till ett som gör att min kropp kommer in i klimakteriet, men men, Alla kan inte använda Cerazette
Som andra måste jag påpeka att Cerazette ska tas regelbundet, har man glömt ett piller kan det tas med tre timmars marginal utan att effekten försämras, men cerazette i sig har en marginal på 12 timmar.
Jag har haft cerazette i lite mer än 2 år och aldrig haft några som helst problem... i början var jag dock lite orolig över att jag aldrig fick nån mens och gjorde flera graviditestester som var negativa, ringde sen till barnmorskan och frågade och hon sa till mig att jag skulle vara glad över att mensen upphört eftersom det var vad man strävade efter med cerazette och att det inte var nått som funkade för alla, men på mig funkade dom som dom skulle! Har heller aldrig märkt av illamående eller något sådant. så jag är nöjd med dem!
Håller med Darling1 fullt ut, gud vad underbart utan blödningar. Har ätit dom i ca 6 mån nu och har inte märkt något negativt ännu. Åt i flera år vanliga piller men mådde dåligt av det och så vill jag inte tillföra mer östrogen än nödvändigt i kroppen.
Jag tycke mkt om mina cerazette. Min migrän (som jag förut hade 1 gång per vecka) har minskat till max en gång per månad och mitt humör har blivit mkt bättre, är inte deppigt. Dock blöder jag en del. Är kanske en månad från slutet av en mens till nästa, och sen blöder jag i kanske 3 veckor. Är väldigt jobbigt. Får se hur nästa mens blir, är den lika måste jag ringa barnmorskan...
Cerazette fungerade inte alls bra för mig. Blev jättedeprimerad och kunde gråta för ingenting. Fick jättedålig hy och gick upp i vikt. Perfekt kombination va?
Det var/är gulekroppshormonet i dem som gjorde mig sådär, har man för mycket redan av dem så är cerazette ingen bra idé eftersom de i stortsätt enbart består av det hormonet i stark form. Äter nu Cilest och mår mycket bättre.
P-piller är verkligen olika för olika personer.