• sommaren -05

penicillin och p-piller

Hej tjejer!
    Hur fungerar det egentligen med kombinationen p-piller och penicillin? Jag vet att penicillinet kan "slå ut" p-pillret men frågan är hur länge efter att jag slutat äta penicillinet som jag fortfarande är oskyddad? Är det en vecka som när man glömt ett piller eller är jag skyddad igen så snart jag slutat ära penicellinet?

• Svar på tråden penicillin och p-piller
  • sommaren -05

flyttar upp..

ingen som vet?!!

• lisabeth l

Hej!
    Det lättaste måste vara att antingen söka på nätet på pencillin eller ring apoteket i morgon.
    Har ätit p piller i 15 år och har aldrig hört talas om att pencillin slår ut verkan...
    Lycka till!

• Jennifer E

Tyvärr så är det så, penicillinet kan slå ut p-piller. Har ätit en hel del av båda och går till en av STHLMs bästa läkare med mina bihålor, tror han vet vad han talar om. Använd kondom ,låt bli eller bli ev. med barn... Ha det toppen i vilket fall!

• mrs.

hej, beroende på vilket pencillin du äter är det som svarar på om det tar bort effekten på p-pillret.

Jag åt iallafall många kurer av det förra året och har inte blivit gravid :)

Kolla tex. på apoteket.se och i fliken Fass det är ju läkemedelslexikon, och frågade inte dr. dig om du äter andra mediciner så har det säkert ingen fara att inverka på p-piller (p-piller räknas som medicin och är bra att fråga om man blir osäker).

• Jennifer E

Ja, kolla Fass.se, bra idé! Har iofs också ätit flera ggr utan att bli gravid, ngn gång använde vi kondom men oftast inte.

Svar på tråden penicillin och p-piller