• Tine

Orolig...

Hej

Är det någon som känner igen sig i det här?
    Jag har en sambo som reser i sitt jobb, inte så ofta men några gånger per år.
    Jag är kanske löjlig men jag tycker att det är jättejobbigt. Jag har svårt att lita på honom trots att han aldrig har gjort något. Jag är så oerhört rädd att bli bedragen. Det här gör ju att varenda resa blir en pina för mig. Och för honom för ha blir jättebesviken när jag inte litar på honom. Han tycker att om man inte litar på varandra så ska man kanske inte leva tillsammans. Den tanken känns ju helt hemsk för mig. Jag vill inte känna såhär men det gör jag ju ändå. Jag vet inte vad jag ska göra. Finns det någon vis själ därute som har någon bra ide??

Tack

• Svar på tråden Orolig...
  • Stjärna

Tror att sådana saker kan bli bättre med tiden. Man brukar bli tryggare med sig själv och i sin relation ju äldre man blir och då försvinner/minskar dessa känslor.

Annars kan du ju göra saker som stärker dig och ditt självförtroende. Pröva t.ex. saker du är rädd för eller inte tror att du klarar av.

Och du! Lite vanlig hederlig svartsjuka i lagom dos är inte dumt att ha. Dels sätter det piff på förhållandet dels OM han någon gång skulle göra något så har du större chans att komma på honom!

• Karamella

Jösses vadsvårt...vet inte vad jag skulle svarat för 15 år sedan. Jag var gift och blev bedragen av min man som jag litade på till 100%. Nu reste han inte ens och jag min nöt fattade ingenting,först efteråt kunde jag lägga ihop allt. Jag har varit så bitter i många år. Jag lovade o svor att aldrig gifta om mig för "man kan ändå inte lite på NÅGON" Nu är jag nygift! Litar till 100% på min man! MEN - hur ska jag kunna veta det? Jag har ändå bestämt mig för att oro,stress och ångest över att nåt kan hända imorrn eller ocm 10 år eller aldrig - inte ska få styra mitt liv. Jag kan inte påverka det mer än att alltid "checka" av hur vi har det. För en sak är säker- den som pysslar vid sidan av blir sig inte lik när man tittar tillbaka.... Hade en kompis vars man reste mycket. Han hann t.o.m. skaffa ny tjej och barn(!) med henne innan det uppdagades...levde dubbelliv liksom, den nya visset inte om hans familj heller. Kompisen hade inte anat ett dugg. Och jag avråder från att "snoka" och vara misstänksam mot allt - det leder ingen vart,förstör bara förhållandet. Det enda jag kan råda Dig till är att dåd o då leta efter "tecken" som kunde betyda något.

• less is more

Oj, jag känner inte alls igen mig. Men min sambo reser i princip jämt, kanske är borta varannan vecka sådär. Och skulle jag oroa mig så skulle jag ju inte göra annat.

Jag tror att man måste kunna lita på varandra i ett förhållande. Jag skulle bli vansinnig om han trodde att/ oroade sig för att jag skulle vara otrogen.

Jag antar precis som Stjärna att det ofta har med självförtroende att göra, om man innerst inne inte riktigt tror att man är bra nog för honom. Det är ju svårt att göra nånting åt, men det går ju att jobba med sig själv, kanske har du nån bra vän som kan peppa dig och tala om för dig hur bra du är. :) Jag har gått på meditation ibland, det tycker jag hjälper mig att få lite mer lugn och balans.

Fast det kan ju vara så att han sänder ut signaler att han faktiskt är intresserad av andra, och då kan det ju vara en sund varningssignal att du blir svartsjuk. Svårt att veta.

Du kanske skulle prata med honom också, men var tydlig med att det är du som har ett problem, och se till att inte begränsa och övervaka honom. Förmodligen kan han i alla fall förklara att det är dig han vill ha, och kanske visa det lite tydligare.

• EmmaPemma

Bara för att han reser några gånger per år finns det ju ingen anledning att tro att risken, för att han skulle vara otrogen, är större...
    Risken finns ju även här hemma (på firmafesten, med tjejkompisen eller på krogen etc). Risken att han skulle bli kär i ngn annan är ju helt klart större här hemma än på "korta" resor.

Min sambo har i perioder rest c:a 10-12 ggr per år, och detta oroar mig inte alls. Och det tror jag beror på att vår relation är så trygg - vi vet var vi har varandra (och ingen känner sig underlägsen den andre).

Är du säker på att det är resorna som oroar dig egentligen?
    Ibland är det ju så att när orosmomentet försvinner så börjar man oroa sig för ngt annat istället.
    Jag tror som ovanstående att självförtroendet ofta spelar in - och det mest effektivaste då är att arbeta med sig själv (inte försöka att ändra sin partners beteende).

Jag önskar dig lycka till!
    Kram .

• Tine

Tack alla snälla gulliga för era visa råd. Det ni säger stämmer. Men det är ändå svårt för mig. Då min sambo inte är mycket av en känslomänniska så kan man väl säga att kärleksförklaringarna inte direkt haglar. Jag tror själv att det delvis beror på det. Men jag har försökt att förklara för honom att jag skulle behöva mer uppmärksamhet och kanske till och med uppvakting. Men han förstår inte vad jag menar. Till historien hör hans uppväxt till. Känslorna har väl inte direkt flödat där heller. (Om man nu ska försöka ge en förklaring.) Det är ju det här som spär på min osäkerhet.
    Dela gärna med er av era erfarenheter. Hur gör man mannen mer romantisk??

Tacksam för svar

• EmmaPemma

Tine:

att själv vara romantisk och uppvaktande kan ju väcka även honom!
    Jag tycker att det bästa sättet att påverka ngn annans beteende är att själv ändra sig själv lite - då möts man förhoppningsvis på halva vägen. För som sagt så tror jag inte att det går att ändra grundpersonligheten på en annan mnsk, sig själv är den enda man kan ändra på.

Men om du är gullig mot honom, så borde ju han svara med att vara gullig tillbaka?!

• Bonadea

Om en kille väljer att vara otrogen mot dig så kan han vara det när som helst och var som helst. Så att han reser mkt har ju egentligen ingen betydelse just för den saken.

Har man en gång blivit utsatt för otrohet är det givetvis så att man oroar sig för det och tänker mkt på det. Man är rädd att bli sårad igen. Fullt normalt.

Däremot får du ju inte din oro och svartsjuka låta gå så långt att det blir så att du bara tänker på det och att det har negativ inverkan på ert förhållande - helt utan anledning. Har du nån anledning att tro att han skulle vilja vara otrogen?

Ofta säger ju ens handlingar mer än ens ord. Alltså även om han inte säger så ofta hur han känner för dig så kanske han ändå visar det på annat sätt?

Om du slappnar av lite mer själv och inte är så misstänksam mot honom så kanske han också slappnar av lite mer. Det kan väl inte vara roligt för honom att veta att du alltid är orolig. Finns det ingen anledning till det kanske han till och med tar det lite som en förolämpning? Att du inte kan lita på honom?

Svar på tråden Orolig...