• sarita

dåligt samvete...varför är det så jobbigt att ha gjort fel?!!!

Idag skulle jag ha ett möte med några på jobbet (jobbar med utbildning). Vi skulle prata om hur vi ska hitta fler elever till en av utbildningarna. Och jag gick in i samtalet med föresatsen att vi kan itne bara konstatera att det finns inte nog av de eleverna som vi alltid har haft, vi måste tänka om och fundera på vilka fler vi kan anpassa utbildningen till. På nåt vis. men han som sköter antagningen tog det helt fel. Han ringde efteråt när jag var på väg hem och sa att han kände sig anklagad och påhoppad av mig som är hans arbetsledare, tyckte inte jag att han gör sitt jobb ordentligt??? JO, det tycker jag, men jag tycker att vi måste hitta andra sätt också! Det räcker inte med det som vi gjort tidigare!!!

Nu kommer han att berätta det för sina kolleger, och jag kommer att må dåligt i veckor över deras (inbillade?) blickar och (det inbillade?) snacket bakom min rygg. Vi sa å telefon att vi ska prata vidare imorrn. jag ÄR ledsen för hur samtalet utvecklade sig, det kändes inte bra på mötet, och jag får väl be om ursäkr för att han tog det så. men faktum kvarstår ju.

Deppdepp, behöver sunda mänskors åsikter. Är ny som arbetsledare och har itne vant mig vid att man tien kan göra alla glada....

Sarita

• Svar på tråden dåligt samvete...varför är det så jobbigt att ha gjort fel?!!!
  • CyberPet

Det låter ju mer som det är han som har problem. Du försöker lösa problemet att få fler elever och kommer med förslag. Det borde han väl vara tacksam för och inte ta som en kritik.

Kanske känner han sig hotad att du kom med ett förslag som han borde ha tänkt på. Men jag tror ju inte någon annan tänker så att du är ute efter hans jobb, utan är bara intresserad över att det ska gå bra för företaget du jobbar för.

Känn inte dåligt samvete. Kanske kan du formulera dina tankar på ett bra sätt så han förstår vad det var du ville säga utan att det skulle vara kritik mot honom. Du vill ju ha jobbet kvar och då krävs det ju att ni också har ett kundunderlag, dvs elever.

Lycka till och hoppas du får sova gott i natt ändå!

Petra

• Dea

Men, åh, jag känner igen den där situationen.

Den som är ny kommer med kraft och entusiasm och infall och idéer, medan de som är äldre i gården börjat bli liksom tröttare.
    De har testat en massa idéer och många av dem funkade inte, så det blir motigare och motigare och så kommer nytt folk och låter som att det man kämpat med i flera år är lätt som en plätt. (Inte för att du tror det är lätt men det kan låta så när det är en öm tå)

Man ska gräma sig en dag eller två när man klantat till det. Det är sånt man lär sig av. Men sen får du se till att förlåta dig själv.

Snacket dör ut. Det är ju inte särskilt intressant för nån annan än er.

• EmmaPemma

Tyvärr är nog detta en av de tråkiga delarna av att vara arbetsledare.
    En bra chef är inte alltid en omtyckt chef - och tvärtom.

Konflikter uppstår alltid på arbetet, oavsett om man är arbetsledare eller inte.
    Om du inte menade ngt illa med det du sade (vilket jag antar att du inte gjorde) så kommer du ju få möjlighet att förklara det för honom, eftersom ni skulle prata vidare.

Lycka till!

• Camilla R

Vilket företag jobbar du på?
    LÅTER exakt som om det skulle kunna vara min gammal arbetsgivare. Där fick man ALDRIG kritisera deras koncept .

Hoppas att det ordnat sig för dig!

• Lolita

Jag tycker att du ska vara stolt för att du var så kreativ i ditt tänkande.
    Lite professionell finess behövs ibland, och nu vet du att du har en känslig chef. Nästa gång kan du lägga fram det lite mjukare så att han tror att han är delaktig i beslutet, eller i alla fall känner sig respekterad.

Svar på tråden dåligt samvete...varför är det så jobbigt att ha gjort fel?!!!