• Stess

Vikten efter födslen

Hur många kilon försvinner efter att man har fått sin lilla baby. Några säger omkring 10 kilo försvinner snabbt också så försvinner några vid ammning. Stämmer detta

• Svar på tråden Vikten efter födslen
  • Mie

Det finns väl inga förutbestämda antal kilo, det är säkert väldigt individuelt. Beror på hur mycket man har gått upp under graviditeten + en hel del andra orsaker.

• sudali

Du kan ju snabbt räkna bort vad babyn väger, sen är det lite hinnor, vatten och moderkaka.

Om du har samlat på dig mycket vätska under graviditeten så tappar du den ganska fort efter förlossningen.

Med mitt första barn gick jag upp 26 kilo efter 5 dygn hade jag tappat 19 kilo. de andra 7 tog en smula längre tid....... (han vägde 4.300 g)

Med barn nummer två gick jag upp 12 kilo (hon kom 9 veckor för tidigt) och hade gått ner 22 kilo efter 3 månader. Jag hade fruktansvärda mängder mjölk, det hjälpte nog till. (hon vägde 1.200 g)

Med barn nummer tre gick jag upp 40 kilo, varav 27 kilo de sista nio dagarna...... Efter ca 10 dagar hade jag gått ned iaf 25 kilo, och de sista kilona var borta efter ca 3 månader. ( hon vägde 3.600 g, och kom 5 veckor för tidigt)

Nu har jag vid samtliga graviditerer samlat på mig mycket vätska.... har haft havandeskapsförgiftning samtliga tre graviditeter.

• Cassandra

Oj oj 40kg jaq gick "bara" upp 20kg och min dotter vägde över 5kg. Jag gick över 1 vecka innan hon kom av sig själv.
    Sedan tappade jag så mycket när jag ammade att jag vägde mindre efter Amanda än innan.

• Stess

Jag vill bara tacka alla fina meddelande jag hat fått av er. Tack än en gång

• Pinsan

Jag gick upp 16 och ner 20! Det har jag amningen att tacka för.

• EmmaPemma

De jag känner som har gått upp 13-14 kg (detta skall tydligen ligga inom det "normala" dvs om man inte äter upp sig mer eller lider av ngn sjukdom eller annat), och har även blivit av med det inom två veckor efter förlossningen.

Sedan känner jag några som gått upp 20 kg (helt normala graviditeter/förlossningar) och då har de även haft kvar 5-6 kg som inte gått bort av sig själva utan har varit tvungna att "banta" bort.

Har inte själv ngn erfarenhet. Och om man läser ovanstående inlägg så kan det nog variera väldigt kraftigt.

• Citronella

Jag gick upp 16 kg och ner hälften direkt efter förlossningen. Resterande sitter som berg fast jag ammar så alla går inte ner när man ammar tyvärr...

• liten å god

jag gick inte heller ner i vikt av att amma. Jag gick upp ca 12 kg med min dotter. De flesta försvann direkt efter förlossningen men smög sig tillbaka igen under föräldraledigheten så jag väger fortfarande 10 kg mer än innan jag väntade barn.

• Robbis tjej

Normal viktuppgång vid graviditet är 12-15 kg varav ca 10 har direkt med graviditeten att göra (barn, fostervatten, moderkaka, hinnor, mm) ofta samlar man på sig vatten som ju också väger. Det mesta av vattnet går åt under förlossningen (svett).

Jag gick upp 16 kg med barn 1 (pojke 3500 g född v 40+6) och 9 kg med barn 2 (pojke 2030g född v 33+4). Jag har blivit av med alla kilon.

• Udden

Jag gick upp 20, men jag åt mycket med.
    Gick ned 7 kg direkt. Nu är det 12 veckor sedan förlossningen, och jag har gått ned tre kilo till. Dock äter jag jätte nyttigt, inge godis, glass eller kakor, men jag är väl en av dem som inte går ned i vikt av amning.

• Cind

Men vad händer när man går ner i vikt så fort då? Kroppen hinner väl inte med och då får man väl massor av bristningar som aldrig kommer försvinna...eller har jag fel?

Svar på tråden Vikten efter födslen