• Brudjojo

Var köper man en kravatt?

Hej!
    Vi har precis lyckats beställa kläder till min blivande. Det blev frockcoat vilket jag tror att han blir urtjusig i. Men de kunde inte fixa nån kravatt... Vart kan man få tag i det? Någon som vet? De ställen som hyr ut frockcoatar säljer de också enbart kravatter eller endast tillsammans med frockcoat?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Var köper man en kravatt?
  • sara.k

Det beror på vart du bor,men kolla runt på uthyrningsställen som finns i närheten

• Brudjojo

Kravatt är det som man har runt halsen på en frockcoat, alltså typ som en slips fast ser mer ut som en scarf nästan. Hoppas ni förstår Jag bor utomlands och har kollat här men inte hittat, jag får be nån kolla hemma i Sverige var man kan hitta nån...

• Teea

Om mannen skall ha kostym och väst, skall det vara slips eller kravatt då?

• Brudjojo

Vet ej om det spelar nån roll, men jag tror att det är slips till kostym och kravatt till frockcoat... Fast man kan säkert ha kravatt till kostym också...

• Teea

**Brudjojo**

Tack så mycket för svaret!

• carameel

Vi hade från början tänkt att min m2b skulle ha frockcoat, just för att jag tycker det är så snyggt med väst och kravatt. Men så såg jag i senaste Allt om bröllop att en brudgum hade kostym med väst och kravatt. Så det ska vi köra på nu. Då kan han ha sin vanliga svarta kostym, och så ska jag sy västen och kravatten i samma tyg som tärnornas klänningar. Så sparar vi en del pengar där!

• minis

men var köper man kravatten det undrar jag okså.. ströms kanske i stockholm

• Electric Lady

Finns på i princip alla herrekiperingar och kostar ca 500 kr. Kan hyras för ca 200 kr. Jag köpte en stuvbit siden för 150 kr och sydde en själv, och fick över så jag kan göra en lång fin scarves till honom också.

• Tulpan

Min m2b ska ha kostym med kravatt och väst. Köpte hela rasket på Ströms i Sthlm. Det är tydligen vanligt numera att man har kravatt och väst även till kostym.

• Johanna = en lat kock

EL
    vad är det för mått på en kravatt?
    kan vara bra att veta för framtiden (nu börjar ju alla runtomkring fundera på att gifta sej)

• Brudjojo

Jo, EL jag vill också veta måtten, kanske jag kan sy en... Var det krångligt? I så fall funkar det nog inte så bra för mig, men om det var mest raksöm och så, så ska jag nog greja det...

• Electric Lady

Inte alls svårt. Mät på din karl hur lång du vill ha den. Ca 80-90 cm är väl lagom oftast. Bredden är 10 cm, men tyget ska vara dubbelt så du får ta 20 cm brett (lägg till sömsmåner på både längden och bredden) Sen viker du den på mitten, på längden, räta mot räta, och syr ihop ena kortsidan och hela långsidan. Vänd denna långa tub rätt. Pressa. Pressa in sömsmånerna på den korände du inte sytt. Mär hur tjock hals din karl har. Avsätt det måttet på mitten av kravatten. Den delen ska vikas så den blir smal. Vik båda kanterna in mot mitten så de möts. Vik senan kravatten på mitten, på längden, mitt emellan kanterna som möts. Kanterna ska inte vändas så de hamnar på insidan, utan så de hamnar på utsidan. Pressa. Sy en raksöm på mitten av den vikta delen på mitten av kravatten. Fäst tryckknapp eller hyska och hake så at han kan knäppa den i halsen. Klar!

Vik i pilarnas \/ riktining

_______ _______
    \________________________/
    ________________________ vik här

________ _________
    \_______________________/
    _______________________ söm

Hoppas skissen funkade!

• Electric Lady

Nej det gjorde den inte

Hoppas beskrivningen i ord dög!

• Jenkan81

Vi köpte kravatten från en säljare på Ebay.com som heter formaltailor. Helt perfekt! Väldigt pålitliga! Finns flera färger att välja på. Färgen stämde jättebra för oss :)

• lamickis

Lucky Heart! jag har hittat de perfekt kläderna till blivande man och son på mytuxedo.co/uk
    hur gick det för dig att beställa? Är lite rädd för vad tull och frakt hamnar på?

Mvh Mikaela

Svar på tråden Var köper man en kravatt?