• <:3 )~~~~

Bröllopspresent: ihopplock i korg?

Min sambos bror gifter sig i sommar och vi funderar på vad vi skulle kunna ge dem.
    Vi har en idé om att köpa en fin korg och lägga i lite finare choklad, champagne, kaffe & te.
    Vad mer skulle man kunna ha i korgen?
    Alla tips är mer än välkomna, gärna tips på något litet mer beständigt innehåll också. Tack på förhand.

• Svar på tråden Bröllopspresent: ihopplock i korg?
  • Cassandra

Vilken bra ide!

Vin, cholad doppad jordgubbar, masarch olja. Present kort på något trevligt kanske?

• 2005

Låte som en underbar idé. Vi skulle uppskatta en sådan korg.

Kanske kan man lägga ett presentkort på en delikatessbutik så att de kan gå in och handla en myskväll i framtiden.
    Ett par flaskor vin - kanske det de serverar på bröllopet och sätta ettiketter på tex drickes efter första grälet som gifta, på 1-årsdagen, 5-års dagen osv.

Lycka till!

• londonbruden

Goda oliver, kanske en picnic recept bok eller liknande?

• lij

Nu kanske de iofs får massa sådana saker i present av andra, men annars kan förpackningarna kanske kan vara saker som de kan använda fler gånger. Snygga skålar, speciella vinglas att använda på bröllopsdagarna osv.

Korgen ni stoppar grejerna i kan vara en bra picnickorg, lägg en picnicfilt i botten och lägg i andra saker de kan använda på picnic.

• Lakritztroll

Låter som en bra idé tycker jag!!

Själv gav jag och min sambo, på ett bröllop nu i april, bort en stor fin kartong/låda med rosor på och innehållet var irish coffee glas, whiskey, brunfarin och färskmalet, lite finare, kaffe. Brunfarinet och kaffet var inslagna i cellofanpapper ihopknutet med sidenband.
    Runt kartongen hade jag slagit om ett annat sidenband (än det som var runt kaffet och farinet), som matchade mönstret, samt gjort en stor fin rosett.

Presenten uppskattades mkt och dessutom har de användt roskartongen till att lägga minnessaker i som alla kort från presenter m.m.

Oftas är det sådana småsaker som att man kommit på ngt mer personligt att ge, som uppskattas mest!

Lycka till!!

• mamma2

Vi gjorde nåt liknande till min bror i var det champanje glas + flaska en stor bukett rosor. Full med pengar.

• emy

Badbomber, lotioner, massageolja, aromaolja, scrub, äkta badsvamp osv.

Mousserande vin, choklad, jordgubbar och/eller exotiska frukter, champagenglas osv. till hotellrummet

Reseguide, solskyddsmedel, after sun lotion, strandhanddukar, badtofflor och saronger till bröllopsresan

Fina skorpor, marmelad, lemoncurd, thé, thémuggar, thésil osv

Dessertostar, salami, andra fina pålägg samt ett gott vin till

Delikatesser i stil med marinerade vitlöksklyftor, parmaskinka osv.

• gryning

Jag och min kompis gjorde en korg med temat "Saker som är bra att ha med sig in i äktenskapet".

I korgen lade vi först en kökshandduk, bara som inredning. Två långa stearinljus med fint band runt, för LJUS behövs i ett äktenskap tror vi. En flaska rabarberglögg, för VÄRME behövs också.

Sedan skalade vi bort etiketterna på en massa konservburkar i alla storlekar och gjorde egna etiketter. På så sätt blev alla burkars innehåll hemligt, och bara att föreställa sig deras miner om de öppnade en burk... var väldigt roligt. Det blev ungefär såhär:

KÄRLEK - en stor burk päronhalvor
    FÖRLÅTELSE - en stor burk fruktcocktail
    TILLIT - krossade tomater
    KRYDDA - en miniburk sambal oelek
    GLÄDJE - champinjoner, kanske?
    HOPP - sparris
    HUMOR - stor burk ananas
    MUSIK - tonfisk (fattar ni ordvitsen?)

Jag minns inte alls, men detta var min favorit:

ÖVERRASKNINGAR - en burk med kattmat.

Alla burkar lades med etiketten uppåt så det gick att läsa på dem. Vi knöt fast vårt gratulationskort i handtaget så det inte skulle komma bort.

Lyckat och annorlunda!

• <:3 )~~~~

Tack å tack.. *bockar, niger och bugar*
    För alla jättebra tips som vi fått in, till just det här paret så satsar vi på champagne, finare choklad, kaffe & te (allt från NK), två champagneglas, en bordslöpare + 4tabletter. Ev någon massagebit från Lush.
    Något mer ska kanske till, vi får se vad det blir. Har även designat ett monogram till dem som vi ska försöka få med på något vis.
    Tack än en gång för alla superbra tips!

• wienerwaltz

När en av mina grannar skulle gifta sig, så var vi inte bjudna på bröllopet, men ville i alla fall uppmärksamma vigsel.
    Vi gjorde i ordning en korg med gott vin, kex, ost, godis, doftljus, servetter, frukt och en liten pelargonsticklig i en fin kruka.

Denna korg gick vi över med kvällen innan vigseln, då vi visste att farmor var där och kunde sköta barnen.(Så att dom skulle kunna mysa lite i förväg)

Dom blev otroligt glada över det! Hon pratar fortfarande om den korgen som den mest genomtänkta presenten. Pelargonen lever fortfarande 6 år senare.

• eja

Vilka bra idéer! Tack för tipsen, nu vet jag vad jag ska göra till min kusins bröllop. :)

• nallemaja

Ett beständigt innehåll skulle kunna var två vackra champagneglas med deras namn och datum graverat på (eller utan gavyr)

• Rita

Fina olivoljor kan man stoppa i, finns ju massor av roliga, t ex smaksatt med tryffel. Varför inte lägga i en liten burk med rysk kaviar, de flesta har nog inte smakat det.

• Johanna = en lat kock

vi fick en jättefin korg i inflyttningspresent :)

två blårutiga kökshanddukar i botten
    två enkla ljusstakar
    två lååånga vita ljus
    ett paket lååång pasta
    grunden till tomatsås (plommontomater, lök, kryddor olivolja etc)
    ett egenhändigt ihopknåpad receptbok med recept på köttbullar
    och en flaska gott rödvin

alltså allt man behövde för en riktig lady och lufsenmiddag :):D

• Johanna = en lat kock

en vi fick i bröllopspresent var oxå kul att få...

två handdukar som foder
    en flaska skumpa
    två glas (billiga skumpaglas - men snygga)
    bubbelbad
    choklad
    jättefint kort
    sen var det nåt mer men det står still i huvet just nu...

man kan ju göra en på temat skum oxå...

skum pa
    skum bad
    skum svampar
    skum godis
    osv

• eja

Rysk kaviar kommer från stör i kaspiska havet, som dödas för att komma åt romen. Stören hotas av utfiske, så tänk både en och två gånger innan ni köper det!

• Johanna = en lat kock

eja
    det pågår försök att odla stör - just för att få fram caviar...

och det blri vanligare och vanligare att de "mjölkar" stören på rom istället för att skära isär den

• eja

"Pågår försök" och "vanligare och vanligare" väger inte hälften så tungt för mig som allt tjuvfiske och att det är svårt att komma över certifierad rysk kaviar. Därför tycker jag det är på sin plats att upplysa hur det är nu, även om det förhoppningsvis är på väg att förändras. :)

• Johanna = en lat kock

nej nej nej det var inte alls så...

idag kan man inte lite på ngt som har med kaviar att göra...

men om några år eller decennier kanske man kan äta kaviar med gott samvete :)

• eja

Jag ser fram emot det! :)

Ursäkta inhoppet i presentkorgsdiskussionen. ;)

Svar på tråden Bröllopspresent: ihopplock i korg?