• Roffe

Ekonomi

Hur skulle ni ställa er till följande:

Du är sambo med en person som sedan tidigare (alltså innan ni träffades) har barn och stora skulder. Nu bor ni ihop, har lika inkomst och helt och hållet gemensam ekonomi - det vill säga att du betalar tillbaka lika mycket på skulderna som din sambo tidigare dragit på sig.

Betraktas det som:
    a) dumt, naivt och orättvist
    b) att man valt att leva tillsammans och därmed får hjälpas åt med sina respektive förflutna, att kärleken är viktigast av allt och att pengar trots allt bara är pengar.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ekonomi
  • cheeks

Alternativ a) dumt, naivt och orättvist.
    Absolut.

• EmmaPemma

Roffe:

Det är svårt att svara allmänt på din fråga.
    Vad är det för skulder/hur stora är de? Har du nytta av det hon har skulder på (i form av t ex båt, bil eller hus)?

Sedan beror det väl lite på hur höga inkomster man har. Om ni är låg eller medelinkomsttagare så finns det kanske inte ngt annat alternativ... För om hon själv skall stå för stora skulder så misstänker jag att hon och barnen inte har råd att följa med på semester, restaurang och annat som man som par/familj gör tillsammans.

Hur säker är du på att det är den "rätta"?
    Finns det risker för att hon är tillsammans med dig bara för att få en ekonomisk trygghet?

Tror att jag ställde fler frågor än jag gav svar. Men det visar väl kanske bara hur komplex frågan är...

• EmmaPemma

en sak till.
    Barnen har väl en pappa - han skall ju bidra med pengar till dem!

• Gable

På fråga 1 svarar jag A.

Om min sambo skulle tidigare ha dragit på sig en massa skulder osv så är det hans personliga ansvar. Inte mitt. Likadant om det var jag som hade en massa skulder, då skulle jag inte begära att han ska betala dom. Man måste ta konsekvenserna av sitt eget handlande.

• Freja

Det beror helt på vad skulderna bottnar i.

Ett huslån?
    Ett billån?
    Andra skulder på kapitalvaror?
    - Japp, Jag skulle samköra vår ekonomi såsom vi gör i dag (gemensam ekonomi).

Möbel- eller klädeslån?
    Spelskulder etc?
    Oansvariga lån som inte gett något mer än för stunden?
    - Nope, jag skulle vilja se först att personen kunde ta ansvar för sin ekonomi och därför skulle jag kräva delad ekonomi åtminstone ett par, tre år.

Summa summarum: Det beror helt på vad skulderna beror på och hur det ekonomiska sinnet är hos personen.

/F :)

• Jisan

måste nog säga att det är dumt tyvärr.

• Leone

Skulle nog vara tveksam till att betala av den andres skulder, daremot ska man ju ha samma levnadsstandard hemma nar man lever ihop, sa det skulle kannas battre for mig att tex betala mer av gemensamma rakningar och mat, sa att den andre kan betala av sina skulder.

For oss ar det sa: jag har studieskulder som jag sjalvklart ser som mitt ansvar att betala av. Jag skulle inte vilja att min man skot till pengar till det, det ar min utbildning och mitt ansvar att betala av dem. Daremot blir det ibland sa att han star for fler av vara gemensamma inkop. Kanske en nyansskillnad men for mig/oss kanns det battre an att *hans* lon ska ga at till *mina* skulder.

Det vore inte naivt att gora annorlunda. Men skulle det ta slut ar det nog latt att man blir bitter och kanner sig utnyttjad.

• EmmaPemma

Leone:

Om din sambo betalar mer av andra räkningar så är ju det samma sak som att han hjälper till att betala av ditt lån (egentligen).
    Självklart är det en smaksak, men resultatet det samma.

Jag tycker att man skall utgå ifrån att båda skall ha samma levnadsstandard, annars så blir det nog bara tjafsigt.
    Om man älskar ngn tillräckligt mkt skall det väl inte vara så svårt att dela med sig av sina ekonomiska tillgångar?!

• DramaQueen

Som sambo tycker jag a).
    Som gift tycker jag b).

• Nean

Idag betalar vi gemensamt ALLA räkningar, inklusive mitt studielån. Jag råkar tjäna bättre än min sambo eftersom han fortfarande pluggar, så i verkligheten betalar min inkomst största delen av räkningarna. När han har pluggat klart tar jag för givet att hans studielån läggs i vår gemensamma räkningshög.

Vi har tagit beslutet att leva på samma standard, så vi delar lägger alla utgifter och inkomster i en hög. Det som är kvar när räkningarna och maten har betalats delar vi på två och spenderar som vi själva vill.

• Tokan

Vi valde att betala %:uellt på våra utgifter. Vi lade ihop inkomsterna, räknade ut % delen och betalade sedan utefter det, detta funkar för oss. Dom skulder jag hade med i boet betalar jag själv, naturligtvis (nu rör det sig bara om småsummor men ändå).
    Nu när vi gifter oss så kommer vi ha gemensam ekonomi, rätt över. Detta är min M2B:s förslag (han tjänar mer än mig) och jag tror det kommer funka bra. Hade gemensamt, även konton, med min fd make och det var jätte skönt, man behövde inte fråga om pengar när räkningarna skulle betalas osv (nackdelen är i slutet av mån när pengarna sinar och man inte har full koll på vad den andra tagit ut). Vi kommer att sätta allt på gemensamma konton och ha ett "eget" konto där vi har pengar själva för att russla med.

Svar på tråden Ekonomi