• Brie

Så kär men så ledsen...långt

Är så kär men så ledsen och jag antar att att jag söker stöd,tröst eller bara ett perspektiv genom att skriva här. Har läst mycket på sidorna och uppfattat det som att här finns många kloka och vänliga människor...
    Min historia är denna...jag har förälskat mig i säkert mångas ögon (eller inte?) "fel" man.
    Vi har känt varandra ett par år och umgåtts som vänner, framförallt för att vi har gemensamma intressen och vänner.
    Problemet är att vi lärt känna varandra genom en mkt god vän till mig som han var kär i då. Detta är ett par år sedan och hon besvarade inte känslorna men "använde" honom för bekräftelse(hennes egna ord)och tyckte det var kul med uppvaktningen. Senare år har hon bara talat illa om honom dock, varför vet jag inte riktigt.
    Han har också haft en relation till en annan väninna till mig som jag dock lärde känna efter att det tagit slut mellan dom. Det tog slut för ca 1,5 år sedan.
    Jag och han har alltid haft en positiv inställning till varandra och märkte för ca 7-8 månader sedan att det fanns nån form av kemi mellan oss. Ingen av oss gjorde dock något eftersom det skulle ha blivit för komplicerat med vännerna och så.
    Attraktionen fanns där men när vi i efterhand pratat om det insåg vi att vi kunde riskera så mycket strul pga av något som kanske bara var fysikt. Alltså hände inget.
    För ett par månader sen hamnade vi hos en vän till honom efter att vi varit ute, på skilda håll,och sov över där.
    Nånting hände mellan oss som jag bara kan beskriva som en djup form av intimitet och det enda som hände var att vi sov tillsammans och kysstes en gång.
    Jag har försökt förtränga denna incident men när vi träffades av slump för ett par veckor sedan upplevde vi båda samma känsla igen-och blev totalt förälskade i varandra.
    Jag har mått och mår jättedåligt nu.
    För att mina vänninor inte skulle känna att jag gick bakom deras ryggar så berättade jag detta så fort jag kunde ÄVEN om det kändes för tidigt för mig och honom. Vi har ju inte fått så mycket tid att reflektera över det som hänt. Dock känner vi båda att vi vill satsa på detta(både han och jag har varit gifta och han har även en dotter som jag träffat tidigare)och känslan mellan oss bygger mycket på ärlighet och en gemensam respekt. Han säger att han aldrig upplevt den öppenhet vi har tillsammans och jag känner likadant.
    Så VI är lyckliga men det är INTE mina vänner.
    En av dom(hon som är mig närmast och som aldrig var kär i honom) har helt vänt mig ryggen och bett mig att inte höra av mig medan hon funderar över det jag GJORT, som hon uttrycker det. Den andra hör inte av sig längre men säger att hon vill vara vänner.Jag vet att det i hennes fall är svårt att acceptera och jag förstår henne. Men varje gång vi pratat så frågar hon frågor av typen som härleder till att jag bör känna skuld,att jag försatt mig i detta och nu får jag helt enkelt "ta" det.

Om jag fick välja hade jag naturligtvis inte velat bli kär i en man som varit involverad med mina vänner-men jag har ju inte valt detta!
    Jag har fram tills nu gjort allt jag kunnat för att förklara och försöka lindra saker för dom och jag är så trött..
    Känns så svårt att inte få/kunna njuta av att vara nykär(jag är ju stor flicka så jag vet ju att detta stadie kanske inte varar för evigt) och prata om om hur kär jag är med mina vänner som jag förut har kunnat.
    Var är deras förståelse för mig??
    Jag har inte " snott" honom och vi var båda singlar sen en tid tillbaka när vi nu träffats och vi är vuxna.

Jag känner mig dömd...snälla finns det någon som varit i en liknande situation eller har några kloka ord till mig??

ledsen Brie

• Svar på tråden Så kär men så ledsen...långt
  • EmmaPemma

Brie:

har aldrig varit i din situation.
    Men jag vågar nog ändå säga att du INTE skall känna skuld.
    Den ena väninnan hade ju ändå aldrig några känslor för honom (eller är det ngt hon undanhåller?).
    Lite olyckligt kanske med den andra väninnan, men det var ju trots allt 1,5 år sedan!

Jag tycker nog att problemet ligger hos dina vänner - inte hos dig!
    Njut av att vara kär, det är ju inget du skall behöva offra.

Jag var nog inte till så mkt hjälp, men du får en tröstekram!!

• Dea

Jag var i en lite liknande situation på så sätt att min sambos ex som jag var bekant med blev skitlack på mig för att jag stötte på honom. Det hade varit slut i nåt år, och hon hade flyttat ihop med nån annan, så jag uppfattade inte honom som tingad längre.

Jag tror mycket är vunnet om killen tydligt behandlar sin flickvän som flickvän och sina väninnor som väninnor.

• DramaQueen

Endel människor har svårt att acceptera att deras ex inleder nya förhållanden.
    Själklart ska du inte ha dåligt samvete eller känna skuld. Ge dina vänner lite tid att inse hur dumt de reagerar. Ibland hänger inte hjärtat med förnuftet. Grattis till kärleken!

• Kicker

Jag tycker inte att du gjort ngt fel! Ge dina väninnor lite tid, de vill nog också att du ska vara lycklig. Men det där med ex är ju alltid lite extra känsligt, oberoende vilka känslor, om ens några alls, som finns kvar. Försök förklara för dem hur konstigt du också tycker att det känns, och att du funderat mycket över situationen. Poängtera också hur glad och kär du är, du ska se att de nog förstår, även om det kan ta lite tid.

• Paulina

Man väljer inte vem man blir kär i, man väljer inte när och man kan inte heller välja att stänga av sina känslor.

Att bli kär och att få sina känslor besvarade är en av de bästa sakerna som denna värld kan erbjuda. Säg inte nej till det!

Som jag ser det, har du inte gjort något fel. Visst är det olyckligt att det är samma man som dina väninnor haft det ihop med, men det är allt det betyder: det är olycligt men behöver inte hindra er att få era känslor besvarade.

Att vända ryggen till kärlek är som att spotta på en dyrbar gåva. Jag önskar dina väninnor så småningom får förståelse för detta.

• Jennifer E

Knivigt. Har som tur ej heller aldrig varit i situationen (för att min sambo var tillsammans med två av mina vänner i mellanstadiet räknas ej ) men min magkänsla säger ändå att om det känns så rätt för er båda så ska du satsa på kärleken!

Vänner är livsviktiga men om de verkligen är vänner värda någonting så kommer ni troligen att hitta tillbaka till varann när deras chock eller vad det nu är lagt sig! De behöver tid, du behöver tid och det verkar som om ni behöver den tiden på skilda håll.

Se bara till att du är så säker som möjligt (för i krig och kärlek kan ju allt hända som bekant ) på din och den här mannens förhållande så att du inte riskerar att förlora en vän på ngt som ej var värt det! Men du verkar onekligen ganska säker.

Ta chansen att bli lycklig med honom tycker jag. Vem vet när den chansen dyker upp igen. Som sagt, vännerna återvänder nog, ge dem tid. Annars träffar du nya bra vänner, I promise!

Lycka till med allt!

• Dea

Det heter ju också:"I krig och kärlek är allt tillåtet" (vilket jag inte håller med om, generellt sett).

Men han var ju singel, och du har inte ljugit eller sagt nåt elakt. Njut av förälskelsen.

Försök vara en bra vän till dem, även om de inte orkar vara nån bra vän till dig just nu. Var vänlig, bjud in dem till grejer men pusha inte, agera inte svartsjukt. "Be the bigger person"

Du ska se att detta reder upp sig.

• Brie

Tack...känner mig urfåning men får nästan tårar i ögonen av att läsa era inlägg.
    Känner mig just nu en aning utstött men hoppas som ni skriver att allt ska lösa sig med tiden.
    Den andra väninnan är själv nykär sen 3 månader tillbaka och har själv erfarenhet av att bli kär i en kompis ex. Känner dock att det i hennes fall till stor del handlar om att hon är rädd att förlora honom som vän nu när jag är tillsammans med honom och att hon(hon har själv barn) tvivlar på min kapacitet som "styvmor".
    Visst, jag har inga barn men det är väl ändå upp till honom och barnet att bedömma, eller?
    Han tycker jag är jättebra med henne och ännu känner jag bara att det fungerar bra.

Tack snälla ni för de snälla orden!
    kram Brie

• Dea

Men kanske du kan få över "andra väninnan" på din sida genom att fråga henne till råds? Det beror ju på hur hon är, förstås. Lycka till!

• Brie

Dea: Ska försöka sen när läget "stabiliserat" sig. Mina vänner betyder jättenycket för mig och kanke är det för tidigt för dom att glädjas med mig...
    Vad dom inte verkar förstå är att det är jobbigt för mig med. Jamenar, hur kul är det att veta att han har haft sex(sex är en känslig fråga för mig och det vet de båda om) med dom båda tex?
    Men det är ju mitt problem och jag försöker verkligen ta itu med vad JAG känner.

• l i s a

men? Ursäkta men jag tycker verkligen dina väninnor är fåniga! Han har uppenbarligen inte varit deras stora kärlek, han har inte varit otrogen mot dem med dig och ingen av er verkar ha kastat er in i detta utan att försöka visa hänsyn. SÅ, jag tycker förbövlars gubbar att väninnorna kan visa lite hänsyn tillbaka. Jag tycker det överlag är ett jädra sätt att "paxa" en man för all framtid bara för att man har haft ett förhållande tidigare. Må vara att det blir jobbigt om mannen i fråga faktiskt var den store kärleken för väninnan och dumpade henne, då kan jag förstå att det skulle svida väl mycket.

Nä du, strunta i väninnornas gnölande och var bara som vanligt mot dem. Jag är ganska övertygad om att de kommer att ge sig efter ett tag då de vant sig vid tanken och skulle de mot all förmodan INTE vilja ha dig till vän på grund av detta så måste jag säga att det är ena galenpannor till väninnor som skulle bryta en vänskap för att deras vän har funnit kärlek!

• Brie

Tack Lisa!

Önskar att de tänkte mer som du..

Pauline: du har så rätt, kärlek ÄR en gåva och allt jag vill ha är en chans att vårda den...

kram
    Brie

• Lilla Y

Det är ju DU som ska trivas och vara nöjd, det är DIN kärlek och DITT liv. Vem kan bestämma åt sin vän vem den ska älska? Det är bara för vännerna att göra uppmed sig själva; är det okej för dem eller inte..? Är de goda vänner så tar de nog förnuftet tillfånga och respekterar ditt val och accepterar situationen. annars kanske du ska vara glad att slippa dem? (ursäkta mitt snorkiga tonfall men det är ju DU som hittat den DU vill ha!)

Var rädd om kärleken! Och säg vad du tycker om dina vänners agerande så de får en tankeställare. *morr på dem*

• Brie

Lilla Y:

hoppas att de är de vänner jag trodde de var,även om de just nu faktiskt överraskat mig.
    Det som är underbart är att han stöttar mig till 100% och vi har det jättebra tillsammans. Pga av allt strul har vi kommit varandra väldigt nära på kort tid.

kram
    Brie

Svar på tråden Så kär men så ledsen...långt