• pigge

Ska jag sick-sacka eller strunta i det??

Jag ska klippa ut mönsterdelarna till klänningen nu och börja sy, men hur var det....skulle man sick-sacka eller inte??

Det är thaisiden och jag kommer inte ihåg vad dom rekommenderade i tygaffären!
    Vad säger ni?

• Svar på tråden Ska jag sick-sacka eller strunta i det??
  • Lolita

Det kan ju aldrig skada. Vet inte hur mycket siden "trådar sig", men för säkerhetsskull kan du ju göra en snabb sick-sack-söm.

• AstaC

Jag har sick-sackat när jag sytt i Thaisiden. Testa bara på en tygbit först så du får rätt på sömmen så den inte drar sig.

• Peppar

Jag skulle nog trestegssicksacka, det blir en lite mer "elastisk" söm.

• Pagan

Jepp trestegs zick zack är bäst.

• AstaC

Jo - tror nog också på trestegssick-sack.

• pigge

Ni tror inte att det finns nån risk att sick-sack-sömmen syns igenom tyget då? Jag har för mig att nån har sagt det...

• Electric Lady

Sicksacka inte thaisiden, det syns igenom. Ska du fodra klänningen? Då behövs inte sicksack.

Det finns en vätska som man häller på mot fransning men jag vet inte hur svår den är att få tag på.

• AstaC

Det beror ju på hur tjock siden det är samt hur tight det skall sitta. Jag har sytt dräkter i tjockare thaisiden och jag har då inte sett sick-sacksömmarna igenom. Jag har även sytt blusar i tunnare siden. När jag syr i tunnare siden brukar jag emellertid inte sick-sacka förrän efteråt - så att det blir en sick-sack istället för två. Och efter sick-sack klippa väldigt smala sömsmåner. Men jag är ingen expert.

• Peppar

Det är sant, sömsmånerna kan synas när du har pressat. Hmm, jag brukar vara lite ängslig och vilja sicksacka, fast egentligen har jag för mig att det jag har sytt i thaisiden inte har fransat sig så mycket... Och du kanske inte kommer att tvätta den här klänningen en massa gånger och utsätta den för en massa slitage heller.

• Tant Pernilla

Sicksacka inte! Jag har sytt tio brudklänningar, inklusive min egen, vid det här laget och gjorde misstaget att sicksacka första gången (för 14 år sedan) och det syntes igenom.

Jag har sytt flera klänningar i thaisiden och dupionsiden och det funkar fint utan att sicksacka. Du har ju foder i sådana här kläder och de tvättas aldrig i tvättmaskin. Så sicksack behövs inte. Om du vill ha en lite mer hållbar kant som inte fransar sig så mycket medan du arbetar, kan du använda en sån där sicksacksax, du klipper ju ändå ner sömsmånerna efteråt.

Lycka till!

• pigge

Jasså ska man klippa ner sömsmånerna?? Hur mkt då? Är det inte lättare att sömmarna går upp då?

• pigge

Flyttar upp för jag undrar hur mkt man ska klippa ner sömsmånen... ;)

• Peppar

Det brukar stå i mönstret att man ska klippa ner sömsmånerna kring halsringningen till några millimeter, om jag inte minns fel... Kolla annars på biblioteket efter nån sybok.

Jag tänkte på sicksackandet - SidenCarlson brukar rekommendera att man syr sidenet dubbelt med bomullssatin, så blir det lite mer stadga och snyggare stadigare sömmar. Fast det beror lite på hur mycket fall det ska vara i tyget och så - ett riktigt tunt tyg faller ju inte som det ska om det är sytt dubbelt med bomullssatin. Men med bomullssatin kan man också sicksacka sömmarna om man vill, då blir det hela såpass tjockt att sicksacken inte syns igenom så lätt. Fast han gav rådet att sicksacka efter att man sytt ihop bitarna, så det inte drar ihop sig.

• Tant Pernilla

Pigge - Jag brukar klippa ner sömmarna till sisådär 7 mm ungefär. Det är väl inget man måste göra, men det brukar bli snyggare.

Alla gör ju på sitt sätt förstås, men jag tycker att det är helt onödigt att sicksacka, även när man dubblerar tyget med bomullssatin eller liknande (lakansväv funkar bra det med).

Att sicksacka alla delar är bara slöseri med tid och det finns som sagt risk för att det syns igenom eller drar sig. Att tyget skulle fransa sig så mycket att sömmarna går upp är högst osannolikt, även om man klipper ner sömsmånerna. Påfrestningen är i sömmen och inte i sömsmånen, så det är ingen fara. Syr man i ett skört eller glesvävt tyg kan man förstärka sömmen på olika vis, antingen att sy dubbla sömmar, eller pressa på ett mellanlägg (inte bra på sköra tyger = syns igenom, men kan funka bra på glesare vävda tyger som linne). Det går också att använda ett bomullsband som förstärkning på en söm. Det funkar bra på axelsömmar t.ex. Bomullsbandet ger stabilitet åt sömmen.

Men som sagt: sicksacka är slöseri med tid och tråd i min mening!

• Peppar

Ja just det - kom på nu att det kanske såg ut i mitt inlägg som att SidenCarlson rekommenderade sicksack. Det vet jag inte om han gjorde direkt, men OM man skulle sicksacka skulle man göra det efter att man sytt ihop delarna.

Klipper du ner alla sömsmåner, Tant Pernilla? Kanske man skulle göra. Är det inte svårare att få dem att ligga ner ordentligt isär då när man pressar, eller går det bra?

Svar på tråden Ska jag sick-sacka eller strunta i det??