• Bonnybrud

Hur stora är mina diamanter? (0,04 carat)

Kan någon förklara hur stora diamanterna kommer vara på min vigselring?

Jag har egendesignat den och har därför aldrig sett den!

I alla fall, jag har bestämt storlek 0,04 i diamanter och det är 7 stenar, vilket jag har förstått att ringen då kommer upp i 0,28 carat. Men hur beskriver man storleken för en som aldrig har sett dem...jag har sett hur 0,01 ser ut!

• Svar på tråden Hur stora är mina diamanter? (0,04 carat)
  • Tolin

Det är nog ganska svårt att förklara utan att visa... De är ganska små, men min erfarenhet är att diamanter kan uppfattas som olika stora inte enbart beroende på antalet carat utan även beroende på hur de är infattade. Storleksutvecklingen är i alla fall inte linjär dvs det är inte säkert att en 0,4 ct diamant är fyra gånger så stor som en 0,1 ct.

Dåligt svar, mitt tips är att gå till en smyckesaffär och be att få titta på ringar med 0,4 ct diamanter...

• Snufsis

Storleken på stenarna mätt i mm skiljer lite åt beroende på stenens slipning, dvs om de är briljant- eller princesslipade till exempel.

Jag har inte några mått på 0,04 carat, men en briljantslipad diamant på 0,03 carat är ca 2,0 mm i diameter medan en 0,05 carat är ca 2,4 mm i diameter.

Hoppas det kan vara till hjälp.

• bellis

Jag tycker det låter lite stort att 0,03 skulle vara 2 mm i diameter....??

• Snufsis

Tja, måtten står i den lista jag fick av guldsmeden...

• Kräftan

Jag får plats med 2 st 0,05 prinsess slipade diamanter i min ring som är 4 mm bred. Kanske kan ge dig en uppfattning även fast jag inte vet hur mkt större 0,05 är än 0,04.

• bellis

Okej! Jag hade fel!

På Anders Fors hemsida står det att 0,02 ct är 1,7 mm och 0,06 är 2,58 mm! Men det gäller de brilliantslipade. De prinsesslipade är annorlunda. Där är 0,02ct =1,5x1,5mm och 0,05=2x2mm.

• Bonnybrud

hm, spridda bud, men som sagt det är svårt att få en uppfattning utan bild...vet ni någon sida där det finns nån ring med diamanter i den storleken?

Tack för svaren förresten

• bellis

kolla www vigselring nu. Där finns info om det mesta!

• DramaQueen

Vad jag kan se är 0,04 ca 2,2mm bred om jag tittar på olika "ringsidor". Prinsesslipade diamanter är inte lika "breda" som briljantslipade.

• Blivande fru ??

Jag fick tips om ett par riktigt bra hemsidor när jag bad om hjälp och på den ena kunde man få se mått och allt på stenar med olika slipning resp olika ct. Har inte tråden framme nu, men sök på gamla inlägg efter stenkvalitet så hittar du min fråga.

• bellis

I rullmenyn till höger, nästan längst ner! Där finns både "diamantinfo" och länk till en systersida om diamanter. Men redan upptill så finns det många exempel på diamantringar, några borde väl vara i samma "storlek" som dina stenar!

• GoGau

Bonnybrud

om du inte har sett diamanterna hur kan du da bestamma dig for att det ska vara 0.04 ct? Det basta ar nog att ga in till en juvelerare som visar storleken for dig.

• Bonnybrud

när jag beställde ringen hos juveleraren, så visade hon mig en ring med ´0,05 carat...så jag får väl utgå ifrån att den är lite mindre än den...hursomhelst så kom expediten och jag fram till att jag skulle ha en ring med den storleken...jag kan ju inget, jag litar ju på att det blir snyggt...jag förklarade (designade) hur jag ville ha och hon rekommenderade som proffisonella personer ska! Hoppas bara det blir bra!

• kiwibrud

Lite info bara... carat har med vikten att gora och inte storleken. Slipningen kan ju variera massor. En platt slipning ser ju storre ut fram ifran men kan ju vaga mindre an en med en hogre slipning.

"A carat is a unit of measurement, it's the unit used to weigh a diamond. One carat is equal to 200 milligrams, or 0.2 grams.

Don't confuse it with 'karat', the method of determining the purity of gold.

The process that forms a diamond happens only in very rare circumstances, and typically the natural materials required are found only in small amounts. That means that larger diamonds are uncovered less often than smaller ones. Thus, large diamonds are rare and have a greater value per carat. For that reason, the price of a diamond rises exponentionaly to its size. "

Det senare kan man se i affarer. 5 x 0.05carat kostar mindre an en stor 0.25 carat.

Bara att veta kanske...

Svar på tråden Hur stora är mina diamanter? (0,04 carat)