• Therése

Mindre än ett år efter bröllopet och jag funderar på att lämna honom... (mycket långt!!)

Jag vill berätta om min situation och ber att ni tar det för vad det är, att ni inte dömer mig utan kanske kan råda mig om inte annat.

För knappt ett år sedan gifte jag mig med min pojkvän/sambo sedan nu snart 8 år. Vårt förhållande har verkligen gått upp och ner men på något sätt hade jag ändå alltid tänkt mig framtiden med honom eftersom vi ju hade bestämt oss för det. Det har inte alltid varit bra mellan oss och det som jag har saknat framför allt har varit KÄRLEK.

Den kärlek vi har är mer byggd på vänskap än på något annat. Passionen har nästan aldrig funnits där, sexlivet har mer eller mindre försvunnit och fysisk beröring och visad uppskattning blir alltmer sällsynt. Många gånger har jag fått BE honom att komma och lägga sig med mig en stund innan jag somnar, bara för att alls få lite närhet, få något bevis för att han ändå älskar mig, och har fått till svar "jag ska bara läsa klart tidningen/se klart på TV-programmet/spela klart datorspelet" eller vad det nu kan vara, kort sagt det har nästan alltid kommit andra saker före mig för honom. Jag kommer hem från jobbet, han ser på TV och tittar inte ens upp för att säga hej, jag får "tvinga" mig till en kram, inte en gång utan ofta, ofta.

Jag har både tänkt och även sagt till honom gång på gång att det inte känns bra, att vi har problem och att jag vill att vi ska lösa dem tillsammans. Han håller oftast med men det leder aldrig till någon förändring. Jag har föreslagit familjerådgivning men han har sagt nej och innerst inne har jag ändå tänkt och hoppats att det ska bli bättre en dag.

För ett drygt år sedan lärde jag känna en ny manlig kollega. Något hände, jag fick redan då så starka känslor för honom att det ledde till en jättekris då jag funderade på att ställa in bröllopet och lämna min man, men ändå inte gjorde det. Så blev det bättre, vi gifte oss och jag gick vidare, men känslorna för kollegan försvann aldrig helt. Nu har allting kommit upp till ytan igen, mycket starkare än förut, och jag har även fått veta att denne kollega haft samma känslor för mig hela tiden och nu överväger att lämna sin flickvän för mig.

Jag har ju även tidigare tänkt att jag "borde" lämna min man p g a att de problem vi har inte verkar vara möjliga att lösa men har aldrig vågat ta steget. Nu står denne andre man här och vill vara med mig och jag är villrådig. Har pratat med min man om att på allvar separera och då först har han insett att jag menat allvar hela tiden, att jag inte mår bra med situationen. Han lovar - igen - att försöka ändra sig, kommer hem med blommor och dåligt samvete, men på något sätt är det redan för sent, känslomässigt har jag redan gått därifrån. Vet nu inte om jag ska ge mitt äktenskap ännu en chans eller om jag ska ge upp till slut, inse att det inte kommer att bli bättre och satsa på ett nytt liv, kanske ensam (vilket känns skrämmande samtidigt) eller kanske med den andre mannen.

Hoppas att någon har orkat läsa hela vägen trots att det blev väldigt långt. Jag lever i ett känslomässigt kaos just nu och vet inte vad jag ska göra åt det. Finns det någon som kan ge mig ett råd??

• Svar på tråden Mindre än ett år efter bröllopet och jag funderar på att lämna honom... (mycket långt!!)
  • Dea

Det är inte så farligt att vara ensam.

Om det är helt sant, att du gått vidare känslomässigt, då är det inte mycket att be för, det är bara att gå.

Kanske den nya förälskelsen inte håller ute i ljuset sen, och kanske den är ditt livs stora kärlek.

(Tycker du ska vänta med att inleda nåt fysiskt med den andre tills det du har är avslutat. Visa lite repekt, liksom. Ursäkta mig den moralkakan, jag kunde inte låta bli, det kommer inga fler).

Lycka till!

• Stjärna

Det är som om jag kan känna känslorna mellan orden. Kanske för att jag har känt dem själv.

Kan du inte säga som det är till din man? Att du har känslor för en annan?

Tror att ni ska gå i samtalsterapi, kan hjälpa per att reda ut och om inte annat, avsluta förhållandet fint.

Kanske ska du ta time out och bo själv några veckor/månader. Fundera över vad du vill, själv. Vad du skulle gjort även om kollegan inte fanns.

Lycka till!

• brudimaj

Jättetrist att du mår så dåligt!
    Oj, vad det blev svår att få ner råden på pränt!

Jag skulle nog känna efter en sista gång om det finns nån kärlek kvar!
    Kasta inte bort fler år på honom om du inte känner att du riktigt älskar honom. Du vill antagligen ha ut mer av ett förhållande än vad han vill, han har kommit in i vardags lunken och är van att ha dej där, att du ber honom komma och antagligen trivs han rätt bra med att du behöver honom!

Kan du inte vara hemifrån ett par dagar, åka på resa med en kompis och se hur det känns och hur han är när ni ses igen!?
    Känns det fortfarande inte kul och att du vill ha mer än han ger dej tycker inte jag du ska vänta tills det passar honom.

Jättejobbigt att lämna ett förhållande, men om det inte blir bättre med honom så är väl du värd att få det du vill ha? Eller?!
    Ta ett sista snack, känn efter och gör som hjärtat säger dej. Kasta dej inte in i ett nytt förhållande, ornda ett eget boende och utgå från ditt liv och inte andras önskemål!

• Xite

Nej, ditt förhållande låter ju inte idealiskt, det kan man inte säga.

Däremot så tror jag inte att avsaknaden av känslor har något som helst att göra med denne andre. Naturligtvis får de känslorna dig att tänka på vad du går miste om i ditt äktenskap, men låt inte den personen fälla det avgörandet.
    Om du väljer att gå ifrån din man, så bör det vara pga. att du saknar något i ER relation. Du vet aldrig vad någon annan kan ge dig.

• jarlemi

Lider faktiskt med dig...*kram*

Hur som helst verkar det ju tyvärr vara över för din del vad det gäller din nuvarande och det är kanske dags att bryta upp innan det gått för långt och övergår i bitterhet och hårda ord, vilket ingen av er vinner något på.

Jag tycker nog att du ska försöka att vara ensam en tid efteråt, för att på så vis hitta en bra relation till dig själv.
    (typ vem är JAG, vad vill JAG) det är lätt att ta en "språngbräda" från en relation till en annan och personligen tror jag inte att det är det bästa, självklart kan det funka - men är det kärlek så funkar det nog även om man väntar ytterligare en tid.

Du har mycket att funder på och du kanske borde prata med en familjerådgivare ensam först - din man kanske ändrar sig om han ser att du tar tag i relationen?

jag önskar dig verkligen Lycka Till, hur du än gör... det viktiga är att du känner inne i hjärteroten att du mår BRA!!
    Kram igen....

• EmmaPemma

Jag håller med Xite helt och hållet.
    Det är bättre att vara "ensam" ett tag, för när man har ett mindre bra förhållande är det lätt att byta till vad som helst - bara det är bättre än det man har.

En tröstekram, och lycka till oavsett hur du gör!!

• Giovanna

Hej Therése,

att läsa ditt brev var precis som att läsa något jag kunde skrivit själv. Jag är nästan i precis samma situation som du, förutom att jag inte är gift utan "bara" sambo med min pojkvän. Jag kan så klart inte säga vad som är rätt och känner mig själv lite förvirrad för tillfället, men det jag faktiskt kan säga säkert är att de verkliga känslorna måste få styra om vi ska kunna leva lyckliga. Trots att du älskar din man så låter det som att du inte är så lycklig med honom som du skulle kunna vara, och bara att du under en längre tid funderat på att bryta upp tyder ju på att det inte är helt rätt. Jag vet precis hur svårt det är lämna någon man levt med och älskar, men jag tycker att du ska våga följa ditt hjärta, för bara om man riskerar något har man möjlighet att vinna. Själv har jag bestämt mig för att flytta ut nu under sommaren och bo lite för mig själv, känna efter vad som känns bra. Jag har också träffat en underbar man genom jobbet och vi ses nästan varje dag och pratar om allt möjligt. Jag har sagt till honom att jag behöver tid och om han ger mig det kanske det kan vara början på vägen till verklig lycka, detsamma önskar jag av hela mitt hjärta dig!

Varma hälsningar, Giovanna

• Jennifer E

Hmmm, det är tre liknande inlägg här nu... Inget fel alls med det men ni kanske kan ta hjälp/få stöd av varandra? Inte för att vi andra ska slippa, utan bara ett välmenat tips!

Blir sorgsen av era inlägg och lider faktiskt med er, det är inte lätt med kärlek. Har inget vettigt råd att komma med mer än att ni kanske kan stödja varann som sagt.

Lycka till och kram allihopa!

• *Juniphé*

Låter som om det kanske är dags att bryta upp och gå vidare. Kanske inte med killen på jobbet, men som singel ett tag.

• Lilla bruden

Hej Therése!

Jag tror att många ger upp alldeles för lätt..."gräset är alltid grönare på andra sidan..."

Har du berättat precis hur du känner för din man? Då menar jag precis ALLT?

Försök finna varandra igen. Förklara allvaret för honom så kanske han går med på att söka sig till en familjerådgivning.

Rå om varandra, gör romantiska saker tillsammans. Bjud ut honom på middag och klä upp er för varandra. Eller gå på en mysig picknick.

Prata gamla flirtiga minnen, och flirta med honom.

Om du ialla fall beslutar dig för att lämna honom så bör du inte se din "manliga kollega" som ett alternativ. Valet tycker jag är: Ska vi gå tillsammans, eller skilda vägar.

Allra varmaste lyckönskningar till dig och din man!

Svar på tråden Mindre än ett år efter bröllopet och jag funderar på att lämna honom... (mycket långt!!)