• CHJ

Clearblue gravtest!!!

Undrar om det är någon som har gjort ett gravtest och fått positivt fast det man inte har varit gravid.
    Jag vill verkligen inte ha barn och har nyss gjort ett test som visade jättesvagt blått..knappt synligt..nu är jag livrädd.

• Svar på tråden Clearblue gravtest!!!
  • Texas

Tyvärr går det inte få falskt positiva grav test eftersom de reagerar på ett hormon som bara finns då man blivit gravid. Däremot kan det hända att tester kan visa negativt fast man är gravid om mängden av detta hormon är så lågt så att det ännu inte ger utslag. Läs igenom testet noga igen och kolla eventuellt att ditt test inte har något litet test fönster som gett utslag. Detta fanns på de äldre clearblue testerna. Har du fått ett plus däremot även om det är mycket svagt så är du gravid.

• BLF

Texas har rätt, man kan inte få ett positivt utslag på ett gravtest om man inte har graviditetshormoner i kroppen. Däremot kan ett gravtest visa positivt upp till fyra veckor efter ett missfall eller en abort, det dröjer alltså innan hormonerna försvinner ur kroppen. Gör ett nytt test om en vecka, gärna med morgonurin. Lycka till gumman!

• svmm

Hej

Jag tänkte bara höra hur det har gått?
    Är du gravid? Om så är fallet så vill jag bara önska lycka till och hoppas att allt löser sig till det bästa!

Kram

• EmmaPemma

Måste säga att jag fick ett lite oklart svar på en clearblue sticka en gång (men det var på den tiden då den visade två streck som korsade varandra istället för plus- eller minustecken). Vet inte om det är ngn skillnad pga att de gjort om dem, men jag fick ett svagt streck som man skulle kunna tolka som graviditet, men jag gick och kollade det hos barnmorska och var inte gravid.
    Men egentligen tycker jag inte att de borde kunna visa fel .

Hoppas iaf att det ordnar sig för dig!

• Gable

Nej, man kan inte få ett falskt positivt testresultat men däremot ett falskt negativt.

• Jennie med ie

Att få positivt hemma och negativt hos t ex BM är inte så himla konstigt egentligen. Dels pga att de test BM använder ibland eller ofta har lägre tillförlitlighet i tidig graviditet än t ex Clearblue, därav vill de flesta BM att man ska ha gått över tiden för mens med minst en vecka. Och dels för att man kan vara tidigt gravid men utan att graviditeten vidareutvecklas och mängden hcg sjunker då igen.

• EmmaPemma

Då har jag antingen lite dålig syn eller så var det som "Jennie med ie" beskriver att det kan vara .

• Linnea_78

Det kan hända, det hände mig. Jag fick ett positivt svar på en Clear-bluesticka, precis som du skriver. Ett svagt, blått streck, fastän jag inte var gravid. Jag testade mig om och om igen i flera månader efter och alla andra tester visade negativt!

• EmmaPemma

Linnea_78:
    skönt att man inte är den enda .

Svar på tråden Clearblue gravtest!!!