• Smurfpussen

Shoppa i Danmark eller Tyskland eller...?

Vi ska ordna egen fest i hyrd lokal och håller på och funderar över det där med bar - hur vi får mest dryck för pengarna (öl + div. sprit). Vi bor i Göteborg och har inte bil. Vilket ger bäst utdelning?
    1. Hyra bil, åka till Helsingborg och handla i Danmark.
    2. Hyra bil, åka till Skåne och båt till Tyskland
    3. Annat alternativ (typ bussresa med goda bagagemöjligheter).
    Vore tacksam för alla sorters tips.

• Svar på tråden Shoppa i Danmark eller Tyskland eller...?
  • Trött

Hej!

Priset på öl/vin mm är betydligt lägre i Tyskland, ex. Bordershoppen i Puttgarden. Det är en smidig väg, med bil eller buss, eftersom man tar båten helsingborg-Helsingör sedan färd genom Danmark för att sedan ta båten Rödby-Puttgarden och sedan ligger Bordershoppen precis bredvid terminalen. Visserligen kostar resan mer till Tyskland än till Danmark......

• Blivande präst

Enligt en undersökning i Sydsvenskan är det rent faktiskt DYRARE att handla i både Danmark och Tyskland när man räknar med alla transportkostnader. De jämförde med produkter som var likvärdiga de som fanns på systemet (Systemets var av bättre kvalitet)...
    Men det beror naturligtvis lite på exakt vad man handlar, de hade handlat öl och lådvin...

• planeringsfreak

Bor ni i Göteborg är det inget snack om saken. Hyr en bil (eller låna av bekant) och åk till Tyskland!
    Det går att åka Tysklandsfärjor även från Göteborg (Stena Line från Göteborg till Kiel: www.stenaline.se). Hursomhelst så ligger priserna på öl, vin och sprit under halva priset i Tyskland!

Vi hade en resa på 80 mil inom Sverige, men tjänade ändå tusenlappar på resan!

• Lilla Linnea

Tyskland ar bra och billigt men undvik Bordershop!! Affaren ar for turister och tar mycket mer n en vanlig tysk butik. Kor istallet till nasta lilla stad och handla dar.

• lemonpie

Efter att Danmark sänkte sin spritskatt förra hösten är deras priser ganska konkurrenskraftiga jämfört med Tyskland, inte lika billiga, men om man röknar in resan också så kanske...Om man dessutom kan passa in erbjudande kan man komma riktigt bra undan. Fina viner kostar ca hälften i Danmark mot Sverige. Kolla in mataffärerna fotex.dk, superbrugsen.dk och bilka.dk, för att se denna veckans erbjudanden! En flaska "fin-sprit" går på ca 100 DKK.

• Melissa

Jag håller själv på att undersöka frågan. Vi har gjort beräkning på vad det skulle kosta att handla på systemet och vad det skulle kosta att åka till tyskland. Att ta stena båten till tyskland blir en dyr affär, men båten till fredrikshamn och sen köra ner till tyskland är ganska bra. Det beror på hur många gäster ni ska ha. Vi har räknat alkohol till 45 personer och det skulle kosta 8500 kr på systemet.
    Med resan ner til dannmark räknar vi att hitta biljett, alla + bilen 595 kr sen bensin fram och tillbaka til tyskland. Det är 35 mil en väg ca. Det som jag tycker verkar vara det jobbiaste är att åka så mkt bil, om man gör allt på en dag. Annars kan man ju sova över, men då har man ytterligare kostnader. Det är lättare att hitta priser i tyska affärer på internet än på de danska. Så jag har ingen koll ännu på vad allt skulle komma att kosta om vi handlar det i danmark.

• Smurfpussen

Haha! Trodde att vi skulle åka till Danmark och shoppa idag, men jag blev hippad i helgen istället - en kupp! Så nu kvarstår handlandet ändå och jag hoppas att det blir av nästa gång...

• Andeval

Vi tänkte i samma banor fast kommer nog att köpa via Internet. Det finns många butiker nu, vi ska göra det i två omgångar, först en mindre beställning för att se ifall det är seriöst. Vi väljer mellan olika butiker:

www.bottleprice.com

Hälsningar

Andreas

• milla1

Jag har för mig att Polen skulle bli billigast för er (med färja från t.ex. Ystad, går också att ta färjan från Gbg)

• JonasGbg

Vi var nere i tyskland och handlade. Bor i göteborg.

Det som de flesta glömmer när man räknar på "vad som blir billigast" är att åka bil faktiskt kostar en hel del mer än själva bensinen.

En nyare bil har faktiskt en kostnad på 30-40 kr milen. Drar man då iväg 80 mil så är man uppe på över 2000kr för bara bilen.

Sen kan man givetvis se det som en social och trevlig resa och passa på att göra andra saker. Men man får handla bra mycket om man verkligen ska spara pengar på långa bilturer. Iofs beroende på vad man har för bil och hur många gäster man har på sitt bröllop.

Kör lugnt..

• Krezic80

Då kan ni ju hyra en bil i Göteborg och sedan ta båten till Tyskland.

Det är mycket billigare med sprit i Tyskland. Öl och vi oxå. 1 liter vodka för ca 150 kr. Här går den ju på över 220 kr.

Jag ska gifta mig nästa år och då kommer vi åka till tyskland å köpa vin öl och sprit.

Förra året var vi till Puttgarten och då åkte vi till en affär som jag tror hette Calles. Väldigt billigt var det där.

• Tessius

Vi har handlat all sprit i Tyskland och jag ljuger inte om jag säger att vi sparat 10-15 000:- på att shoppa i Tyskland!

• NinaO

Om ni har flis så gör som vi.
    Vi är två par som en gång om året åker ner till Lubeck, hyr släp och gör en trevlig övernattning i stan...inte så dyrt faktiskt. Citygross är en bra affär och håller man sej någorlunda till dom erbjudanden som dom har just då så kostar dunkvin, blended wisky...alltså vanliga grejor ner mot en tredjedel av här. Öl kostar i stort sett inget. Men är det endast för ett bröllop så tror jag inte det är värt mödan om man kommer från Göteborg...beror n.v hur många gäster och hur glada dom är för DET. Låt oss säga att varge gäst dricker för 200:- i snitt (det är nog högt räknat) och det är 70 gäster så lär man tjäna sisådär 4500:- och sen dra ifrån körning och färga/or så är det frågan om det är värt mödan?

Svar på tråden Shoppa i Danmark eller Tyskland eller...?