• MarcelsSmula

Uppsala domkyrka

Hej alla! Är det någon som har gift sig i Uppsala domkyrka? Jag och min sambo var där och tittade (bara på vanligt turistvis) och tänkte att om man nu ska gifta sig är det lika bra att göra det rejält... Så därför undrar jag ju.. Man blir ju lite rädd att eventuella näbbar ska somna halvvägs..

• Svar på tråden Uppsala domkyrka
  • MarcelsSmula

Ingen som vet något???

• Assjo05

Jag tycker att domkyrkan är lite för stor och lite opersonlig. men om man ska slå på stort så kan man nog ha den. Det är inte en jättepopulär bröllopskyrka men det är nog lite pampigt om man lyckas fylla kyrkan så att den inte känns så kal.

• HelenaW

Det beror ju lite på hur många ni blir, men jag har sett att vid dop används bara en sida (alltså på bredden)... kanske ni kan komma in från en sidoingång.

• Scarlett

Om ni vill gå mittgången fram och inte har hundratals gäster, kommer ni att få gå ensamma en lång bit av vägen. Sedan är själva altaret så långt fram, så församlingen kommer att sitta en bra bit ifrån er under själva vigselakten. Jag har själv aldrig varit på något bröllop i domkyrkan - själv tycke jag nog att pampigheten låg i att vandra förbi alla våra gäster, så vi valde en liten lantlig kyrka som vi kunde fylla.

• Fru Landqvist

Jag har flra vänner som också funderat på domkyrkan. Det har slutat med att de valt den lilla kyrkan bredvid. Heliga trefaldighets kyrkan tror jag den heter.
    Just p.g.a att även om man bjudit 100 personer så är de bara som en liten klick och märks knappt. Det blir stort och opersonligt. Ingen mysfaktor alls. :)

• MarcelsSmula

Nej, den är ju rätt stor.. Tänkte att man borde kunna sitta på stolar ganska nära altaret, och gå in på mitten.. Fast den lilla kyrkan verkar ju rätt mysigt, med en stor och maffig bredvid, jag är åxå lite rädd att det blir lite för stort.. Jag menar, vi är ju inte hur många som helst... Sambon däremot tycker det vore jättebra, som han uttryckte det "om man nu ändå ska gifta sig i en kyrka".. Men, vi får väl se.. Det finns ju rätt många att välja på.. En lite mindre med närmare till gästerna är ju inte fel heller... Eller kanske utomhus??

• MarcelsSmula

Förresten, tack för svaren!!!

• 040814

Vi hör till Domkyrkoförsamlingen, men valde bort den ändå, av ovan nämnda skäl. Vi har valt en kyrka vi kan fylla utan att de längst bak behöver ha förstoringsglas frö att se os . Vill ni gifta er i city skulle jag också rekommendera Helga trefaldighet. Men den är populär, så boka i GOOOOOD tid! Lycka till!!

Svar på tråden Uppsala domkyrka