• 040814

Hjälp! Frysa mat?

Hej!
    Vi ska laga mat själva till vår buffé och tänkte höra med er som säkert är matkunniga om det är möjligt att frysa in

* paella (ej räkor, de har vi i sedan),
    * fylld cannelloni gjord av färskpasta (gratinering görs efter uptining i så fall)
    * risotto, vet ej i vilket stadium som är lämpligast

Det skulle vara SÅÅÅÅ skönt om dessa rätter gick att förbereda, så att vi inte behöver laga mat som tokar dagen innan. Hoppas att någon av er vet!!!

• Svar på tråden Hjälp! Frysa mat?
  • Brud hösten-04

Hejsan!
    Personligen så tycker jag inte att varken Paella eller Risotto smakar bra om den varit fryst, men däremot borde Canneloni vara ok eftersom den ska gratineras. Förstår att ni vill förbereda så mkt som det går, men kan man byta ut t ex risotton eftersom den egentligen blir godast om man gör den precis innan gästerna kommer?
    Det låter väldigt gott annars!

• Johanna = en lat kock

rätter med ris ska man över huvud taget inte förbereda!

det kan om man har otur ge en mycket kraftg matförgiftning... pga en toxin och sporbildande bakterie....

saxat från en andra sidor:
    uppvärmt ris kan innehålla gift från en bakterie som ger kräkningar, diarréer och ont i magen 1-16 timmar efter en måltid.

B. cereus är en bakterie som kan bilda sporer. Detta är en mycket motståndskraftig överlevnadsform som bakterien utvecklar vid näringsbrist.

B. cereus förekommer inte så sällan i torra livsmedelsprodukter, t.ex. torra soppor, vaniljkräm, ris m.m. Sjukdomsutbrott beror ofta på att ett förorenat livsmedel efter tillagning förvarats för länge vid så hög temperatur att bakterierna kunnat tillväxa och bilda enterotoxin.

Det finns två typer av enterotoxin, ett värmetåligt och ett värmekänsligt.

Det värmetåliga toxinet ("kräktoxinet") orsakar fr.a. kräkningar. Det är i första hand ris och risrätter som är aktuella. Genom sin sporbildande förmåga överlever bakterien kokning. Vid för långsam nedkylning, eller om maten får stå för länge i rumstemperatur eller på för svag varmhållning, kan bakterien tillväxa och bilda toxin. Eftersom toxinet är värmetåligt förstörs det inte heller vid uppvärmning/stekning av maten.

Det värmekänsliga toxinet ("diarrétoxinet") kan ge upphov till diarréer och orsakar ofta utbrott via t.ex. kött, grönsaksrätter och desserter.

Smittvägar och spridning
    Det krävs minst 100 000 bakterier per gram mat för att tillräckligt stor toxinmängd ska kunna bildas för att orsaka sjukdom. Smittan sprids ej från person till person.

Latenstiden ("inkubationstiden") är för det värmetåliga kräktoxinet kort, 1?6 timmar. Det värmekänsliga diarrétoxinet har en längre inkubationstid, 6?24 timmar.

Symptom, komplikationer, behandling och diagnostik
    Patienten insjuknar akut med illamående, kräkningar, magsmärtor och diarré. Symtombilden beror på vilken typ av toxin ("kräktoxin" eller "diarrétoxin") som orsakar sjukdomsfallet. Den är dock oftast godartad med en varaktighet på upp till 24 timmar. Dödsfall är sällsynta.

Någon specifik behandling finns ej. Behandling i form av vätskeersättning kan ibland krävas. Diagnosen ställs i första hand genom att bakterien påvisas i mat. Då det ofta inte finns någon mat kvar för provtagning blir symtombild och epidemiologi avgörande.

Allmänt förebyggande åtgärder
    Det är viktigt med god livsmedelshygien. Tillagad mat ska nedkylas snabbt. Ris får inte varmhållas för länge, eller sparas för att sedan upphettas. Något vaccin finns ej.

• Johanna = en lat kock

hur länge ska ni varmhålla?

mer än 30 minuter ska man inte varmhålla ris... just pga Bacillus cereus...

Rätter med ris ska allra helst göras Ala minute

har man riktig otur så kan den matförgiftningen ha dödlig utgång...

• 040814

Maten varmhålls under själva buffén, med hjälp av värmeplattor under faten.

Då bör vi alltså skjuta upp att laga paella och risotto till kvällen innan, kyla snabbt och värma precis innan? Vi kan inte laga dem samma dag, tyvärr.

• Johanna = en lat kock

nej du kan inte kyla så stora mängder risrätter tillräckligt fort...

för det behöver man en blastchill som kyler minst 20-30 kilo mat från 100grader till 4grader i centrumtemperatur på 30-45 minuter.... ris är jääääättesvårt att kyla... det är kompakt och håller värmen jättebra...

det GÅR INTE att kyla såna mängder så snabbt hemma.... om du inte häller flytande kväve i... (inte att rekomendera)

• 040814

Attans! Annars har min pojkvän både flytande kväve och syreis på jobbet :-P Vi har nu bestämt oss för att ta bort paellan, men behåller den vegetariska risotton. En rätt mindre som är farlig. Vi får väl hålla tummarna
    Hur är det med pasta då, jag har hört att det inte heller ska vara så bra att kyla och värma?

• Johanna = en lat kock

där har du inte samma risker...

men ingen mat är bra att kyla och värma egentligen... om man ska se det strikt ur mikobiologisk synvinkel...

pasta kan bli lite saggig om den inte är aldente när man slutar koka den...

fördelen med pasta är ju att du kan spola den ordentligt kall snabbt... och om ni ska värma den igen så ska den vara lite hårdare än aldente :)

• Devoted

Ang risets farlighet måste jag berätta att jag blev dödssjuk efter att ha ätit sushi (vegetarisk) för några år sedan. Trodde verkligen jag skulle dö, tog flera dagar att bli frisk...

• Johanna = en lat kock

devoted

det händer ett antal gånger om året att folk dör av B cereus

så du hade tur :)

• CoolJen

förlåt, men jag skulle som gäst inte vilja få tinad/frusen mat serverad...fast så är jag ju ganska kräsen oxå....

• soife

Om man inte är så kinking på ris så har uncle ben snabbris. Koka upp vatten och sedan låta riset stå i vattnet i 5 minuter.

• 040814

Börjar överäga paj istället... Någon som har bra recept på paj med italiensk smak?

Svar på tråden Hjälp! Frysa mat?