• miks

Osaby herrgård, kronobergs slottsruin el någn annan lokal i v-ö???

Är det någon som har haft sin fest eller varit på fest på osaby herrgård, kronobergs slottsruin, teleborgs slott, öjaby herrgård eller på något annat ställe i växjötrakten?? Tips på en trevlig hembygdsgård? Var det en bra lokal? Priser? Hur ordnade ni maten? Fick man ta med egen dryck? Finns det vandrarhem i närheten för långväga gäster?
    Vi vill ha vår bröllopsfest i en lantlig, vacker och avslappnad miljö med lite hyfsade priser... Vi blir 70-100 gäster.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!!!

• Svar på tråden Osaby herrgård, kronobergs slottsruin el någn annan lokal i v-ö???
  • September-04

Hej! Den 7:e augusti gifter vi oss och ska ha bröllopsfesten på slottsruinen efteråt. Jag vet ju inte hur det kommer att bli men det känns bra. Vi betalar ingenting för själva lokalen men var däremot "tvungna" att ta maten från Ryttmästargården. Dricka får vi dock ha med själva men då måste vi ha egen personal som serverar den.

Innan tänkte vi vara på Osaby men då vi har 70 gäster så hade vi i så fall fått sitta i två olika rum, vilket inte kändes som något alternativ för oss. Hyran där låg på ca 7000:- har jag för mig men då fick man tillgång till lokalen hela helgen inkl. ett stort kök där man, om man vill, kunnat laga maten själv. Där finns ju även vandrarhem i anslutning till byggnaden. Ville man ha hjälp med städning så kostade det ganska mycket extra plus en extra kostnad för hyra av dukar. Det blev ganska mycket kostnader med andra ord, men en underbar plats.

Nu har vi i alla fall valt slottsruinen och där får vi det dukat och pyntat, mat med fin servering samt diskning och städning efteråt. Vi hoppas och tror att vi kommer bli nöjda Våra gäster har bokat in sig på S:t Sigfrids folkhögskola för övernattning. De har 32 bäddar och fungerar ungefär som ett vandrarhem.

Ett annat alternativ är ju "Willhelmshill" som ligger vid Evedal. Ganska billigt att hyra men lite slitet inuti, men det går ju att pynta upp själv.

Lycka till!

• miks

Hej septemberbrud!
    Tack för ditt svar. Kronobergs slöttsruin verkar4 underbart att ha festen på. Vad betalar per kuvert till ryttmästaregåren?

• September-04

Hej igen! Vi betalar 355:- för en riktigt tjusig trerätters middag. Men då har vi valt bland annat struts vilket gör det hela lite dyrare. Han har billigare alternativ också.

När ska ni gifta er? Vi hade först tänt 25 september, därav min signatur. Men då har de inte öppet ute på slottsruinen så vi flyttade datumet.

• miks

Det låter ju som ett helt ok pris!! Jag bor i göteborg och har kollat flera alternativ här omkring men allt verkar mkt dyrare. 500 per kuvert och uppåt... Vet du om de hade buffè alternativ? Tycker det är avslappnat och trevligt.

Jag är född i växjö så därför vill jag gärna gifta mig där.
    Vi ska gifta oss i augusti nästa år så jag är nog ute i ganska god tid...

Ni gifter er på min födelsedag! Ska faktiskt fira den i v-ö.. Hoppas ni får en underbar dag! Vilken kyrka har ni valt? Vi ska gifta oss i öjaby om det blir växjö.

• September-04

Jodå han har flera olika bufféalternativ också, det är nog nästan vanligare där ute. Men vi ville slå till på trerätters.

Vi ska vara i Bergunda kyrka.

Det är väl bra att vara ute i god tid. Slottsruinen är nog inga problem att få men jag vet att Osaby har bokningar både ett och två år i förväg så där är det svårare. Men jag tror att ni blir nöjda med slottsruinen om ni väljer den. Jag kan skriva några rader efter vårt bröllop och berätta vad vi tyckte.

Lycka till med din fortsatta planering!

• miks

Hej September-04!
    Vi har pratat med han som äger ryttartorpet nu och allt verkar vara jättebra. Det lutar nog åt att vi väljer den lokalen, om det inte blir i göteborg.

Jag är jättetacksam om du skriver några rader efter ditt bröllop.
    Lycka till med allting nästa vecka och att det blir en underbar dag!!!

• Hannita

Vi skall vara pa Osaby herrgard den 14/8, sa efterat kan jag beratta hur det var!

Vi ville vara pa slottet pa allt som allt sparar vi nog 15.000-20.000 pa att inte vara dar. (75 gaster)

• miks

Grattis på bröllopdagen september-04!!! Hoppas ni har en underbar dag!! Man kan ju inte klaga på vädret...

Skriv gärna och berätta hur ni har haft det och om hur lokalen var.

Häls. Malin

• miks

Hej!!

September-04, Det var roligt att träffa dig! Kul att ni hade en sån lyckad dag!! Du får gärna skriva lite mer om slottsruinen, servicen och maten om det är något du har kommit på i efterhand! Jag tyckte att lokalen verkade väldigt mysig..

Hannita, Grattis! Hur var din stora dag? Hur var det att ha festen på osaby?
    Kramar Mailn

• mysteriet deg

September 04
    Jag och min blivande make har bokat slottsruinen till nästa sommar. Har du några tips att ge? Hur var det att vara där?

• September-04

Hej tjejer!

Tack! Har precis kommit hem från bröllopsresan som bar i väg till Mallorca, vilket var helt underbart efter allt stress och jäkt med bröllopet.

Vårt bröllop blev verkligen perfekt, vilket jag till stor del tror beror på att vi valde slottsruinen som festlokal. Det blev en mysig och avslappnad stämning. Det som jag ändå är LITE besviken på med mat-arrangemanget från Ryttmästaregårdens sida är förrätten som var extremt liten. Till och med mindre än våra snittar som vi hade till välkomstskålen. Sen sa de att det skulle stå kaffekoppar framme på bordet från början av middagen men det byttes ut mot platsmuggar och självservering vilket kändes lite tråkigt. Det tog även lite väl lång tid innan alla gäster fått sin mat. Men jag tror allt detta berodde på att han hade för lite personal tillgänglig men å andra sidan var de som var med mycket serviceinriktade och dessutom, som en överraskning till oss, sjöng Budis dotter två fina sånger till oss på festen. Så de få dåliga saker med arrangemanget vägdes upp av alla de bra saker som vi fick under kvällen så vi är verkligen nöjda.

Mitt tips till er är att fråga Budi om allt ni undrar. Han kan låta lite nongalant ibland men ni måste känna er trygga och veta att han har koll på saker som ni vill ha och så. Han är jättesnäll och hjälpsam men lite stressad ibland. Jag kände mig lite ivägen när jag ringde och tjatade om allt från kaffeservetter (minns inte nu i efterhand om det fanns några ) till marschaller (vi köpte 60st som dom placerade ut runt om ruinen, det blev bra men kunde ha varit fler).

Jag känner mig lite avundsjuk på att ni har allt det här framför er samtidigt som jag är glad att allt är över. Tänk bara på att inte skapa er FÖR stora förväntningar på denna dag. Planera nu innan så ni kan koppla av ordentligt på den stora dagen! För det är kul att bli fru

Lycka till! Kram Yvonne

• miks

Mysteriet deg: När har ni bokat slottsruinen nästa sommar? Tänkte bara vilken dag vi inte skulle planera efter.. Vi vill helst gifta oss i augusti och när vi pratade med ägaren förra veckan så lät det som det var ledigt hela månaden.
    Nyfiken..

• Hannita

Ok, har kommer info om Osaby:

Vi hade var brollopsfest dar den 14e Augusti. hade egen catering och det funakde super, bra kok for snat tydligen. Vi fick tillgnag tillstallet klcokan 15 pa fredagen och akte da ut coh dukade och sadant.
    sedan maste man grovstada (stalla tillbaka stolar och bord, ta ut skrap, typ allt utom damsugning och torka golv), doiskning skall aven vara gjort, allt detta fore klcokan 12 pa sondagen (fast vi trodde det var 3 och var saa sena)..

allt var super forutom just stadningen. Det blev sa pa sondagen att alla akte och stackars pappa fick stada och gora allt och sean kom vi ut och hjalpte till ocksa, itne direkt vad man vill gora dagen efter..

sa ett tips, om ni hyr Osaby, hyr in vanner att stada morgonen efter, innan den riktiga stadningen skall goras (som vi betalde for).

linneservetter kostade 5 kronor och dukar 20 eller nat sant. Det ar himla fint dar ute ohc perfekt med vandrarhemmet som alla gaster bodde i.
    och man kan sepla musik hur lange och hogt som helst.

Vi var 73 pers och vi fick itne plats i ett rum utan gjorde ett "familje um" och ett"ungdomsrum". det funkade. Alla talarna stallde sig i dorroppningen, inte idealt kasnke, men det funkade.

om ni har fragor sa sag till!

Svar på tråden Osaby herrgård, kronobergs slottsruin el någn annan lokal i v-ö???