• Fia-Lia

Måste man ha toastmaster?

Vi ska gifta oss den 4 september och vi har hela tiden tänkt att vi inte ska ha någon toastmaster på middagen.
    En anledning till att vi tänker så är att vi var på ett bröllop för ungefär 1 år sedan där det inte fanns någon toastmaster och det funkade jättebra ändå.

Nu undrar jag om det finns några fler utav er som planerar ert bröllop som inte ska ha toastmaster? Eller finns det andra som varit på bröllop utan toastmaster eller ej hade någon på sitt eget bröllop?

Vad har ni för erfarenheter utav toastmasters?

• Svar på tråden Måste man ha toastmaster?
  • Modesty-Clara

Det är ju bra att ha en toastmaster om man vill att någon ska styra upp talarna lite. Vi ville absolut inte ha några tal under maten så toastmastern och köksmästaren fick ju planera lite i förväg och under midagen...

• HelleBelle

Nu är jag för tostm. Jag tycker det är bra med en som organiserar och läser upp telegramen.

Blir det några problem tar han/hon tag i det och brudparet behöver inte bry ig om något sådant.

Han/han fördelar också talen jämt över middagen så att inte alla kommer i början eller packat i slutet. Men det är min åsikt.

•  Miss Cee

Det beror nog på lite hur stor festen är och om de som kommer brukar hålla tal eller inte.
    Folk som är vana att hålla tal kanske vet när de förväntas tala, och att det inte fungerar bra vid vissa tidpunkter (tex. precis när glassen serverats, medans maten är varm osv). Vana talare kanske klarar sig utan toastmaster i större utsträckning.
    På en mycket liten fest likaså.

Men generellt skulle jag säga att ju mindre vana folk är vid tal destu mer behöver man en toastmaster som kan ge dem ett tecken när det passar att tala och hålla kontakt med köket osv. Även om man känner att man vill ha en avslappnad fest och inte så mycket "etikett och krusiduller" ;) så gör man ofta bara gästerna en otjänst om man tar bort saker som tillkommit för att underlätta för dem från början, tex. toastmastern.

• Smulan2

Vi hade toastmaster. Våra kompisar hade inte tänkt ha det, men när dom märkte hur bra det fungerade med en, så ändrade dom sig. Dom var väldigt tacksamma för att dom ändrade sig säger dom nu efter deras bröllop. Jag tycker man slappnar av bättre om man har en, för man lägger liksom över ansvaret på någon annan känns det som.

• Umebruden

Köksmästaren där vi ska ha vår fest sa att en bra toastmaster är A och O.
    En toastmaster blir en naturlig kontakt med köket, så de vet när de ska komma och plocka bort efter rätterna, t.ex. De vill ju inte komma och börja plocka när någon precis har tänkt hålla tal.
    Med toastmaster behöver man inte bry sig om sådant som brudpar, och det underlättar för kökspersonalen.

• Courage

Toastmaster är jätteviktigt när kalasen börjar bli stora, sådär 20 personer och fler. Toastmaster har en viktig uppgift att fördela talen under middagen, alltså att se till att rätt typ av tal hamnar på rätt ställe. Tex så brukar brudgrummens bestman ofta ha kul saker att berätta som kanske mer passar när man fått lite i sig. På samma sätt som tärna kanske har lite "oanständiga" *rodnar* saker som passar bättre vid desserten än till förrätten. I början på festen kan toastamster lägga in de högtidligare talen från familjen, och tal från folk som brukar hålla festliga tanföranden som kan dra igång kalaset.

Toastmaster håller också kontkaten med köket och ser till att serveringen flyter (i kontakt med köksmästare och ev. hovmästare om det är ett riktigt stort bröllop). Toastmaster håller också kontakten med sånganföraren (om nu inte toastmaster själv leder sångerna).

Så toastmaster är den som ser till att festen får ett bra tempo, inte för snabb fest, men heller inte för långsam. Han/hon ser till så att maten inte kallnar och glassen smälter under långa tal, och försöker bygga upp en bra stomme på festen.

Jag menar att toastmaster är den viktigaste personen på ett större bröllopskalas för han/hon kan verkligen skapa en show av bröllopet. Och det är en avkoppling för brudparet att bara åka med!

• Fia-Lia

Tack alla för era svar och jag håller med er till stor del.
    Vi har frågat en kompis om han ville, men han ville helst slippa pga att han ville kunna slappna av hela kvällen och "bara vara gäst". Han har varit toastmaster förut och gjort ett jättebra jobb...men, men....vi kan ju inte tvinga någon.

Vi har nämligen inte så många i vår bekantskapskrets som vi kan tänka oss ta på sig jobbet som toastmaster.Finns egentligen bara 2 som vi tror kan tala avslappnat inför mycket folk (och då har den första tackat nej, alltså).

Det känns ju även som att vi är ute lite sent med detta. De flesta verkar ju ha toastmasterns namn med redan på inbjudan.

Nåja, vi ringa den andra personen och fråga om han vill/kan vara toastmaster. Om inte han vill....ja, då vet jag inte vem vi ska fråga.....?

Ha en skön kväll!

• Fia-Lia

....den där smileyn skulle inte ha varit med....

• Bröllopstokiig

Vi hade inte det klart vid inbjudan och då skickade vi ändå ut inbjudan ganska sent (7 veckor innan). Min moster kommer nu vara Toastmadame och hon var tveksam först, eftersom hon kände at hon skulle vara orolig.

Om man inte har toastmaster så tror jag ändå att det blir så att någon tar på sig att styra upp och det kanske man inte vill. Jag vill tex att våra mödrar inte ska ställa sig i köket eller börja arbeta på annat sätt vilket finns risk att de gör om vi inte har ordnat allt.

Men jag var å andra sidan på en jubileums fest (en förening som fyllde 80 år eller nå't sån't) och de hade ingen toastmaster. Den som ville säga något fick resa sig upp och säga sitt. Någon startade upp lite sånger ur de häften som fanns på borden. Väldigt opretantiöst och väldigt trevligt.

Det går säkert hur ni än bestämmer. Ni känner ju dem ni bjudit (och vet hur många) och ni vet ju vad ni har att vänta.

• Fia-Lia

Nu har vi fixat en toastmaster!
    Nr 2 på listan ville mer än gärna åta sig uppdraget.
    Så nu löste det sig bra ändå. Känns skönt.
    Vi vet att han kommer göra ett jättebra jobb.

Svar på tråden Måste man ha toastmaster?