• Modesty-Clara

Biologilektion-hjälp!

Kan någon fräscha upp mitt minne från s*x- och samlevnadslektionerna i högstadiet. Visst är det så att man har ägglossning exakt två veckor innan mensen kommer?! Äggen lever väl några dagar och spermierna likaså så det borde rent teoretiskt gå att göra barn någon dag innan och någon dag efter ägglossningen? Eller?!

• Svar på tråden Biologilektion-hjälp!
  • nano

Den exakta dagen för ägglossningen kan ju variera, men den sker ungefär 2 v innan.
    Ägget kan bara befuktas de närmsta 24 h efter ägglossning, men spermierna kan leva kvar upp till 6 dagar, så du kan bli gravid innan ägglossningen och kring den, alltså mellan 5 dagar innan och 1 dag efter.

• Modesty-Clara

Jasså minsann! Gäller att ha mycket sex innan då ;)

• vanessa

Ägglossningen varierar en del från person till person. Min ägglossning brukar komma ungefär 14 dagar från mensens första dag.

• Modesty-Clara

Vanessa: men efter hur många dar får du mens sen då? Jag var under föreställningen att det var vilken dag som ägglossningen kommer som styr när mensen sen kommer!?

• Missen2004

Köp en sådan där ägglossningstest från Apoteket om du är osäker på när du har ägglossning. Min väninna hade velat bli gravid i 1½år när hon gick och köpte ett sådant test..hon hade trott att hennes ägglossning var 14dagar innan mensen började, men tror ni hon blev överraskad när hennes test visade att det skedde fyra dagar senare.
    Hursomhelst - hon tajmade allt efter resultatet från ägglossningstesten och blev gravid 3månader efter det hela. Nu har hon en liten son på 5månader

• Modesty-Clara

Ja, ett sånt där test är ju en bra idé!

• Janna

Men..
    kroppen spelar en ofta spratt och ibland kan man ha två ägglossningar per cykel.

• vanessa

Jo så är det kanske fast jag vet inte hur lång tid det är därefter... har aldrig räknat. Två veckor kanske? Jag tror att min cykel är 28-30 dagar...

• aco

Lever de sma jäklarna 6 dagar!??! Jag trodde 2-3....

Min favoritkunskap; Spermier finns som bekant i manliga eller kvinnliga varianter. De manliga simmar snabbare men de kvinnliga lever längre! Och nu kommer det fiffiga: Om man har absolut vill ha en dotter ska man alltsa ha sex nagra dagar innan ägglossningen sa de manliga hinner "trilla av pinn" innan ägget dyker upp. Och vill man ha en son gäller det istället att ha sex PRECIS när man har ägglossning sa de hinner fram lagom till ägget! Smart va!?!?

Fast jag tror det finns en hake pa det här..........

Är inte menat som nagon könsplanering, bara extremt intelligenta tankar sa här pa nattkröken.....

• Modesty-Clara

aco: är det sant!? Det var ju hur kul som helst...

Svar på tråden Biologilektion-hjälp!