• Jennifer E

P-dator?

Någon som använder en p-dator? Tror att den sorten som finns heter Persona eller dyl. Vad har ni för erfarenheter i så fall? Vad kostar den?

• Svar på tråden P-dator?
  • EmmaPemma

Men halloj!
    Dig har jag inte sett härinne på länge, trodde att du var försvunnen!
    Jag har inte testat p-dator, men har läst att den har en säkerhet på 94 eller 96 % (absolut inte mer iaf, därför rationaliserade jag bort den ).

• Jennifer E

Halloj halloj! Jag har varit på Gotland en månad och sedan på sambons familjs landställe en vecka och har varit helt datorlös! Men nu är jag tillbaka!

Har ju iofs vant mig av med BT-beroendet så det kanske är dumt att börja igen...

Har redan suttit här i två timmar nu så det är väl redan för sent

Hmmm...94-96 % säkerhet är ju kanske ingen höjdare men det är ju hyfsat. Vi börjar bli lite sugna på barn, dock inte precis nu. Med en p-dator kan man ju se ägglossningen också så den kan ju vara bra att ha när det är dags för en bebis också.

Är mest så less på att stoppa i mig hormoner varenda dag! Har p-stav sen 2,5 år och innan det åt jag p-piller i sex år, suck!

• EmmaPemma

Då är det försent - två timmar och man är fast .
    Fick du jobb på Gotland, eller semestrade du bara?

94-96 % tycker jag är alldeles för dåligt, är inte alls sugen på barn . Jag är också väldigt rädd för hormoner, men jag har tänkt att testa p-stav då det är betydligt mindre hormoner i det än vanliga p-piller iaf (jag hoppas verkligen att det fungerar för mig).

• Jennifer E

Japp, det är nog försent!

Det blev bara semester, hjälpte till lite på det vandrarhem som en kompis driver där jag och sambon bodde. Förutom det trista vädret (som iofs var bättre på Gotland än på många andra håll) så hade vi det toppen. Känns lite skumt att vara tillbaka hemma...

Sökte lite på nätet efter p-datorn, den verkar rätt bra men lite småkrånglig ändå. Säkerheten var 94 %.

• EmmaPemma

jo, jag tyckte också att det verkade krånligt tyvärr,,,,annars vore det ju toppen om man kunde klara sig utan alla hormoner och annat otrevligt.

• Jennifer E

Ska nog ta en rejäl funderare på det iallafall, eller pessar men det verkar också ganska krångligt tyvärr. Vill verkligen ha ngt utan hormoner och då är det väl de två att välja på. Min p-stav räcker till februari/mars så det är inte akut men jag är lite trött på den så det skulle kännas bra att bli av med den tidigare.

• EmmaPemma

Kopparspiral är ju också hormonfritt, men lite otäckt förstås...

• safety

Jag funderade också på p-datorn, men det föll på att man måste ha regelbunden mens. Jag äter minipiller så mensen är minst sagt nyckfull, och oftast blir det inget alls. Det kändes trist att behöva köra med kondom i flera månader tills saker och ting stabiliserat sig efter pillerätandet.

Att byta från p-piller till minipiller var ett jättelyft för mig. Mycket mindre hormoner och jag mår mycket bättre. Säkerheten är väl något lägre än för p-piller, men än har jag inte blivit gravid trots att jag inte är speciellt noggrann med tiden när jag tar pillret. Min barnmorska sa att det är lugnt att ta dem vid 6-tiden på vardagarna och ha sovmorgon till 11 på helgerna om man vill, mer noga är det inte.

• Jennifer E

Hmm...jag vet inte om jag har regelbunden mens. Har ätit p-piller i flera år och har nu p-stav sen 2,5 år tillbaka. Antar att jag får vänta ett tag och se när jag tagit ut p-staven hur regelbunden mensen verkar vara och om den är regelbunden då skaffa en p-dator?

Suck, kan det inte bara dyka upp en enkel, hormonfri metod huxflux... Vad skönt det skulle vara!

• EmmaPemma

Ummm, det vore ju helt underbart. Ännu bättre vore om man var tvungen att "trycka på en knapp" för att bli gravid (så vi som inte försöker bli gravida skulle slippa oroa oss om sådant ). Det vore ju dessutom enklare för dem som försöker att bli med barn .

• Mirjam

Hej på er! Jag försökte mig på p-datorn för ca ett år sedan, men gav upp för att det var så krångligt. De första tre månaderna måste man kissa på en sticka 16 gånger för att datorn ska lära sig ens cykel. Det måste vara morgonurinen och man måste kissa inom ett visst tidsintervall på just den dagen som datorn indikerar. Jag glömde bort det hela tiden. Tyckte också det var jobbigt när jag vaknade mitt i natten och var jättekissnödig men inte "fick" gå på toa förrän om ett par timmar. Resultatet blev att datorn gav röd signal (vilket betyder osäker period) alla dagar utom ett par i månaden, och det kändes ju lite trist... Men om man är mer noggrann än jag funkar det säkert bra. Man slipper ju i alla fall en massa konstgjorda hormoner.

• Scarlett

Hmm, vad synd att det verkar så krånligt... Jag är nog inte så bra på att hålla tider och så... Men jag kanske ska pröva ändå. Det känns som ett bra alternativ om man vill sluta med p-piller, inte direkt planerar barn på ett/ett par år, men om det ändå absolut inte skulle vara katastrof om det blev...

Svar på tråden P-dator?