• Gustaf M.

"Ta ledigt" från sin kille m.m.

Det sänds en reklamfilm på TV nu, det är reklam för någon italiensk ost eller så. I den berättas om några kvinnor som träffas för att ha fest med bland annat den här osten. Jag tycker emellertid att det är konstigt hur kvinnorna beskrivs, eller är det bara jag som inte förstår hur kvinnor resonerar? Kan någon vänligen försöka förklara?

* En av kvinnorna beskrivs som att hon "har tagit ledigt" från sin pojkvän. Hur tar man semester från ett förhållande? Det verkar jättekonstigt. Nog kan man behöva göra vissa saker på egen hand ibland, även när man har någon, men det betyder ju inte att förhållandet tar en paus just då.

* En av kvinnorna "kan inte slita sig från sina barn". Varför inte, tro? Om de nu skulle ha en dammiddag (vilket det ser ut som), varför kunde inte barnen vara hos pappan? Varför tar den ena kvinnan med sig sina barn, när den andra inte tar med sin pojkvän?

• Svar på tråden "Ta ledigt" från sin kille m.m.
  • MsKingston

Hahahaaa, jag kan tyvärr inte förklara. Jag vet inte vem som kommer på alla reklamer, men majoriteten av dom är tydligen baserade på stereotyper.
    Dvs kvinnan städar, mannen kollar på sport osv osv osv

Själv är jag så långt ifrån stereotypen av kvinnan man kan komma.

• safety

Jag tror inte man ska tolka en reklamfilm som det sätt på vilket kvinnor resonerar. Det här verkar lika obegripligt för mig, och jag har då alltid varit kvinna.

• Maria A

jag undrar vart hon har glömt de andra barnen speakern säger:
    - Lucinda som inte kan slita sig från sina barn. (dvs plural)
    och bilden visar en kvinna med en bebis, sitter de andra i bilen och häckar?

• Mastermind

Jag irriterar mig också den reklamen! "En typiskt tjejkväll/middag" (eller vad dom nu säger).. Jo, visst! Jag brukar köra runt på en moppe och äta uppe på hustak..

En annan MYCKET irriterande sak är alla mensreklamer. För det första är dom alla jättelöjliga, och för det andra så blir jag förvånad över att dom fortfarande kan hitta på nya funktioner på bindorna och tampongerna NU på 2000-talet, när vi kvinnor haft mens sen urminnes tider! Slår vad om att det inte direkt skulle sett ut sådär om det var män som fick mens..

Ett allmänt tips också till er som har en Venus-rakhyvel: Köp mach3-blad till den istället. Passar lika bra fast är minst en tia billigare. Skumt, eller hur...

• nano

Haha, jag har också funderat över biten med att 'ta ledigt från sin kille.' Som om han vore något heltidsjobb hon var tvungen till istället för ett förhållande! :D
    Stör mig också på reklamen för de där choklad- och jordbubbspåläggen, där de talar om att barnen KRÄVER påläggen, och att de gillas även av stora barn- då de visar på pappan, medan mamman bara står och ler som om hon vore hans förälder också. Pinsamt och fruktansvärt irriterande.
    Och den andra venushyveln som man ska köpa bara för att den är rosa...
    Det finns skrämmande många dåliga reklamfilmer nufötiden.

• lillgrodan

Mastermind, de hittar väl på "nya" rakhyvlar stup i kvarten också :)

• EmmaPemma

jag har aldrig sett reklamen så jag kan inte uttala mig om den.

En reklamfilm jag gillar är Ica handlarnas (den med följtetången) .

• MsKingston

Dom värsta reklamerna är nog alla mensskyddsreklamer, speciellt för ob där man har "frihet i en liten ask" och den där hon glömmer bort att hon har binda. Undrar hur ofta (eller sällan) hon byter. Och schamporeklamen där tjejen stönar som om hon fått orgasm. suck

Men den absolut värsta genom alla tider är nog "DIAMANTSTRUMPAN" !!! Om det är någon som kommer ihåg den.
    "Tycker du att jag är tjatig, men det är ju bara för att jag inte vill att du ska missa detta erbjudande. Diamantstrumpan är oooslagbar"

Kommer nog aldrig glömma det. Usch hahaha

• titioo

ÅÅHhh! Jag irriterar mig också något fruktansvärt på att män alltid betraktas som stora barn i reklam.
    Mina vänner och jag brukar alltid hitta på "alternativ" bindreklam=hysteriskt roligt:) Ica-reklamen är ju skojig, varför inte mera humor i reklam för bindor och tvättmedel, och NEJ, inte klämkäck tråkig humor, som de kör med nu...

Svar på tråden "Ta ledigt" från sin kille m.m.