• Xite

Rida med bröllopsklänning?

Är det någon här som har någon erfarenhet av att rida med brudklänning?
    Har ni ridit med sadel eller barbacka? Damsits eller gränsle? Har ni täckt hästarna med något för att skydda kläderna?

Vet att detta är ganska ovanligt, men självklart ska pålle vara med på bröllopet någonstans.
    Var har jag inte riktigt bestämt ännu.

• Svar på tråden Rida med bröllopsklänning?
  • Sessie

Jag har inte sett det i verkligheten... men däremot på bilder från en bröllopsmässa. Då red bruden damsdel.

Om man ryktar och ryktar och ryktar pålle och någon lyfter upp dig så borde väl inte klänningen bli så skitig?

Kul idé förresten.

• Xite

På vit klänning så är jag rädd att den blir rätt skitig ändå. Ska vara om man shamponerar hästen ordentligt någon dag innan då i så fall. (Och låter den ha täcke)

Risken med damsadel (förutom att man inte äger någon riktig sådan) är att man sitter så förbannat löst. Ett hopp åt sidan - och man sitter på rumpan i gräset.

• Cherkan

Jag skulle satsa på ett fint täcke till hästen och rida "som vanligt" - gränsle. Som sagt, en liten gråssparv i en buske och du kanske sitter i gräset!
    Jag skulle också vilja ha nån pålle - hästtokig sen 20 år tillbaka! Men men...gifter man sig mitt i vintern får man skylla sig själv!

• Missen2004

Jag har inte ridit i en brudklänning, men väl i en klänning. Och min erfarenhet är att damsadel är att föredra vid sådana sammanhang. Det tar en tid att lära sig sitta rätt och kunna styra hästen när man sitter på detta sätt, men tro mig: det är mycket bättre än att sitta i en vanlig sadel.

• Smulu

Damerna red ju i vackra klänningar förr så det borde väl gå. Du får öva lite innan.

I värsta fall får väl tärnan leda hästen.

• trolla

En riktig damsadel borde väl gå att låna av någon. Lappar på tex ridskolor odyl kanske kan ge ngt. Skriv vad det ska vara till så kanske ngn nappar för de tycker det är fint med bröllop.
    Skulle vara kul att få se bilder på det sen. När ska du gifta dig?
    Trolla

• AutumnBride

Förra året red vänner till mig på sitt bröllop. Hon hade dock mörkröd klänning på sig så det var inte lika stor risk för att fläckar skulle synas som på en vit..

De red i westernsadlar (men vi är ju westernryttare också..) som är väldigt stadigt och bra. Klänningen var utspridd över sadeln och baken på hästen, liksom mantlarna de hade på sig.

Det hela var mycket tjusigt och romantiskt! Som krona på verket var valacken (som brudgummen red) marskalk och hade ringen i ett vackert band runt halsen.

TYVÄRR har jag inga bilder (trots tjat..) på detta då jag stod och höll i marskalkhästen.

Jag hade gärna haft min vackra vita häst med på bröllopet, men har frångått den idén för jag tror inte jag skulle kunna vara avspänd med henne på plats. Då skulle någon annan behöva ombesörja transport och lastning, o.s.v. och jag är för "hönsmammig" för att låta någon annan fixa det. Tyvärr..

• Xite

Westernsadel rids hästen med i vanliga fall. Men reds de damsadel i dem, menar du?

*undrar om jag kan finna en damsadel för en grov häst?*

• anderssonskan

kompisen red ihop med sin man han bakom & hon typ i damsits framför barbacka med ett special sytt täcke i samma färgtema som dom hade det såg jätte fint ut deras häst va vit

• AutumnBride

Nej, nej, de red gränsle! (Men det såg väldigt tjusigt ut).

• Salome

Hur kan man rida gränsle med en bröllopsklänning? Min kommer dessutom ha enormt släp...Vi har också funderat på detta men gifter oss inte på hemorten och känner ingen med hästar där vi ska vigas. Måste ju vara rätt stabila hästar för att klara en sådan situation och jag vill gärna känna den...men det hade varit kul!

• AutumnBride

Specialsydd klänning, vid och inte vit... så gick det utmärkt att rida gränsle.

• Lilac

Jo, om man då inte är Julia Roberts och rider på film.. Som inspiration kan ni ju alltid titta på filmen: Runaway Bride - väldigt romantiskt och väldigt osannolikt..

Svar på tråden Rida med bröllopsklänning?