• Eva2

Någon som haft bröllop i tält under regn!

Är det någon av er som har haft ert bröllop i ett tält när det har regnat?

Vi har funderingar på att ha vår bröllopsfest i tält men jag är så orolig för hur det kommer att bli ifall det regnar... Kan ni inte skriva om era upplevelser och för- respektive nackdelar att ha sin bröllopsfest i tält.

tack för hjälpen!

• Svar på tråden Någon som haft bröllop i tält under regn!
  • Pa´sHeffaklumpan

Min syster hade trädgårdsbröllop förra sommaren. Vigseln klarades av utan regn inslag men lagom till middagen började det droppa, dom hade ett rejält tilltaget partytält så stämningen var på topp hela tiden, enda ggn man märkte av regnet var när man skulle in på toa o var tvungen att springa annars var det varmt, mysigt o jättetrevligt inne i tältet
    Så min slutsats är att har man bara sett till att gästerna gott och väl får plats i paryttältet så kan det vara riktigt mysigt att höra på smattrandet av regndropparna....

• Umeå2004

Jag serverade på ett bröllop som var i ett tält och det regnade hela kvällen! Min erfarenhet är att gästerna klagade och det droppade mellan huset och tältet när man serverade allt blev mycket krångligare än en vanlig servering......men det är klart är det riktigt fint väder så är det ju ganska mysigt.

• Love Actually

Hej Eva2

Jag gifte mig för två veckor sedan och vi hade hela middagen i ett stort partytält (vi var 73 gäster) under kvällen började det regna. Vi hade massor med tända ljus och en ljusslinga som följde med tältet vilket gjorde att det var otroligt mysigt. Dans och Bar hade vi inne i restaurangen, men det var fortfarande perfekt med tältet under kvällen. Alla gäster kunde lätt stå utomhus och svalka sig utan att bli blöta. Dock var tältet ganska dyrt att hyra men det var det värt.

Lycka till

L

• Eva2

tack för era ord om tält vid regn.

Alla mina lokalalternativ - tre stycken!! - har fallerat under den senate veckan så nu i slutändan verkar det bara var tältalternativet kvar. Jag håller verkligen tummen för att det kommer vara en solig sommar nästa år!!
    Hur har ni upplevt det med värmen i tälten förresten - har folk frusit, har ni haft gasolvärmare, filtar...? Är ju lite tråkigt om folk går hem tidigare för att det är för kallt och vi kommer inte ha någon möjlighet att vistas inomhus över huvud taget...

• Kay

Jag tror att en sommarkväll så blir det nog varmt inne i tältet ändå oavsett väder med tanke på att man är många. Kroppstempen gör nog sitt.

• Marängen 1

Vi hade vår bröllopsfest i trädgården för två veckor sedan, som tur var utan regn. Men vi hade bara enkla partytält från Rusta. Vi vek upp alla väggar så det blev bara tak och ingen klagade på att dom frös. Folk visste ju att det skulle vara utomhus så en del hade med sig extra kläder.
    Satsa på fest i tält, vår fest blev JÄTTElyckad och avslappnad precis som vi ville ha det

• Love Actually

Hej igen!

Vi hade samma funderingar som du innan bröllopet, blir det kallt? Vi hade prel. bokat 2 stycken gasolvärmare (800 kr/st), men alla vi pratade med sa att ljus och kroppsvärme kommer att göra att det blir varmt ändå. Vi hade 22 grader varmt utomhus på bröllopsdagen och när det var dax för middagen var det runt 19 grader (en typisk svensksommarkväll med regn ;)) Under kvällen fick vi till och med plocka bort vissa väggar för att det blev så varmt inne i tältet.

• Eva2

Ni kan inte ana hur skönt det känns att höra era synpunkter för tältet! Jag tror också att om man "förvarnar" gästerna om att bröllopsmiddagen är i tält så ger man dem även en chans att ta med något varmare att ta på sig framåt natten.

Jag älskar julen över allt annat så det skulle ju faktiskt vara lite skojsigt att bjuda på glögg framåt natten - har jag inte tänkt på tidigare... ;D

• Jema

Jag/vi var på ett trädgårdsbröllop för ca 2 veckor sedan och dom hade slagit upp ett lite billigare tält intill huset.

Självklart började regnet ösa ner och det värsta var att tältet inte höll helt tätt.
    Då och då kom där några stora droppar genom taket och framåt kvällen blev det faktiskt kallt/rått att sitta där ute trots allt festande och folk som satt där.

Jema

• Eva2

Nu kommer vi att vara runt en 75 personer vilket betyder ett relativt stort tält. Har för mig att det blir lite mer intakt då än man bygger upp lite mindre tält bredvid varandra... men jag är inte säker som sagt...

Sedan har jag förstått att det är viktigt att ha golv i tältet eftersom mycket kyla kommer upp via marken. Och det lär väl bli ännu kyligare om det dessutom skulle regna så att marken blir fuktig....

Kan nog vara bra att köpa lite isoleringstejp så man har möjligheten att klistra igen eventuella glipor om det skulle börja regna riktigt ordentligt...

Svar på tråden Någon som haft bröllop i tält under regn!