• Nyfiken gul , nu fru

Självkostnadspris... men vad ÄR rimligt pris???

Sambon o jag diskuterar livligt om baren vi kanske/kanske inte ska ha på vårt bröllop...

Han tycker man ska ta enhetligt pris på det som finns i baren och där håller jag med..

Men vad är rimligt pris??

Jag tycker inte man ska tjäna pengar på baren utan max komma upp i inköpspriset..

Vilket gör att jag tycker jämna 20kr är för mycket...som min sambo föreslår..

det kostar inte 20 kr att köpa en burk öl på systemet, varför ska då mina gäster få betala det priset?

förslag??

• Svar på tråden Självkostnadspris... men vad ÄR rimligt pris???
  • Veronika

Sätt upp en prislista.
    Öl 15:-
    Glas vin 10-20:- (beroende på prislapp)
    Vodkadrink 20:-

eller vad det nu kan bli. Sen kan ni ju ha en korg eller nåt så gästerna kan betala och växla bäst de vill. Jag tror att folk är ärliga vid sådana tillfällen!

• Tant Pernilla

Vi körde med lite differentierade priser, men det beror ju lite på vad man erbjuder. Såhär såg vår barlista ut:
    Flasköl
    Tuborg Grön 15 kr.
    Nils Oskars kalasöl 20 kr.
    Staropramen 20 kr.

Cider (25 cl)
    Gaymer?s 15 kr.
    ?Svagcider? 5 kr.

Vin
    Ett glas rött:
    Chill Out Sunset Cabernet Sauvignon 15 kr.
    Navajas, Rioja 20 kr.
    Ett glas vitt:
    Drostdy Hof 15 kr.
    Deidesheimer Herrgott Riesling Spätlese 20 kr.
    Helflaska mousserande:
    Asti Martini 80 kr.
    Chapel Hill Sparkling Chardonnay 70 kr.

Whisky (4 cl.)
    Tullamore Dew 20 kr.
    Cragganmore 25 kr.
    Talisker 25 kr.

Drinkar (5:or)
    Gin & Tonic 20 kr.
    Rom & Cola 20 kr.
    Vodka & Russian 20 kr.
    Screwdriver 20 kr.
    PS (fläder, vodka, citron)20 kr.

Alkoholfritt
    Läskedryck 5 kr.

Men våra bartendrar hade rätt fria händer och blandade andra drinkar också, och jag vet inte hur hårt de drev in betalningen framåt nattkröken. Vi fick in en 3 500 - 4000 kronor på baren och då hade vi ca 80 vuxna gäster.

• Nyfiken gul , nu fru

tack!!

Fler tips??

Vi kommer inte ha så stor bar då vi inte blir fler än max 40 gäster och kommer då ha begränsad bar till typ öl, vin (vitt o rött) och cider.. alkoholfritt o läsk tänker vi bjuda på..

• A-K78

Jag var på en fest för ett tag sedan (inte ett bröllop, men en "välorganiserad" 30-årsfest) där det bredvid drickat fanns en Samvetsskål. Där fick man lägga pengar efter eget tycke. I efterhand har jag fått veta att de fick in ca 70-75% av de pengar de lagt ut på alkohol. Det var långt över deras förväntningar så jag håller med Veronika: att folk är/försöker vara ärliga i såna lägen.
    Har man ingen bartender verkar det jättesnurrigt att ha för många priser.

• Loka

Jag tycker nog att ett mer eller mindre enhetligt pris är det bästa (oavsätt man har bartender eller inte).

Mitt förslag skulle vara:
    10 kr/öl, cider & vin
    20 kr/drink

.....eller varför inte ta en "guldpeng" för allt.

• Tant Pernilla

Jag tycker egentligen också att enhetliga, subventionerade priser är bäst, men min man ville ha några lite bättre sorter (som whisky t.ex.) så då lät jag honom sköta prissättningen. Det var ändå han som betala inköpet...!

Men jag tror att det funkade bra, det var inga sura miner bland gästerna i alla fall och sen hade vi en bra bartender och hjälpreda.

Har man möjlighet så är ju enklast att ta en tia eller tjuga för det man säljer...

Sen beror det ju på hur många gäster man har och vilken typ av gäster det är. Det här funkade bra på vår fest, men skulle kanske vara superdåligt på en annan...

• Maddiogora

Jag har tagit upp frågan tidigare och fick massa svar , lite varierande ....hmm
    Men har nu stannat på en 20 för allt , vi bjuder på fri dricka till maten , och kommer ha bartender ....det gör att i slutändan kommer det bli självkostnad hoppas jag , tror ingen dör om jag har fått ett par hundra in heller då vi stått för allt annat....

• K.C

Annars kan man åka till tyskland och då kan man nästan bjuda på allt.

• Miim

I vårt fall handlar det inte om att vi inte har råd att bjuda på allt ink baren..
    Vi vill att det ska "krävas" nått för att man ska hämta dricka i baren - för att undvika halvdruckna glas, stupfulla gäster och annat. Vi kommer att ta 15 kr för öl o cider och 20 kr för allt annat. Enkelt att räkna och hyfsat jämna pengar.

• Pollly

Jag skulle föreslå 20 kronor för enkelhetens skull. 20 kronor är inte så förskräckligt mycket pengar och de flest adricker kanske inte fler än 2-3 enheter under kvällen, antar jag.

Och så kanske en handskriven lapp vid barkassan: "Baröverskottet går till vår bröllopsresa" eller vad ni nu väljer.

• Meddelande borttaget
  • Tuve04

Själkostnadspris är att betala den verkliga kostnaden. I ert fall den verkliga kostnaden eller lägre, absolut inte mer.

Svar på tråden Självkostnadspris... men vad ÄR rimligt pris???