• Genki

Tappad sexlust -byta p-piller?

Jag har fått väldigt mycket sämre sexlust på sistone och funderar på om det kan bero på p-pillrena jag äter. (Trionetta 28), vet nån ifall man kan byta p-medel o få ökad sexlust? Jag vill inte börja med
    kondom med min kille igen, det är så krångligt. Hur skulle det funka med alla andra olika sorter, p-stav etc? Finns det andra märken av p-piller som funkar bättre? Jag vill ha det som förr ju... när man va som en liten kanin ;)

• Svar på tråden Tappad sexlust -byta p-piller?
  • *Blomman*

Alla reagerar olika på piller så jag tycker du ska prata med din barnmorska/gynekolog om att du har fått minskad sexlust. Förhoppningsvis får du nya piller eller något annat som fungerar bättre. :)

• Monn

Jag har ätit p-piller i många år och samma sort hela tiden. I början mådde jag bra, men sedan har det gått mer och mer utför. Tillslut mådde jag konstant illa, var arg och ledsen hela tiden (på gränsen till riktigt deprimerad) och framför allt hade jag tappat sexlusten helt.

Jag gick till en gynekolog som var helt sjuk i huvudet och helt oförstående. Sedan gick jag till en annan som bara tittade på mig och frågade hur jag hade stått ut i så många år. P-piller kan ha negativ inverkan på kroppen och då är det bäst att byta sort eller se om det inte finns något helt annat man kan använda istället. Jag fick minipiller i några månader och sen satte jag in en hormonspiral. Det bästa jag gjort i hela mitt liv! Det gjorde ont som tusan, men nu är jag glad (nåja, för det mesta i alla fall), mår inte illa och nu vill jag har sex lika ofta som min älskade sambo :D Perfekt!!!

• Charlize

Funderar också på ett alternativ till p-piller. Min sexlust har också minskat... Och jag misstänker att de är boven. Eftersom vi planerar barn om inte alltför länge så är exv p-stav inget alternativ. Däremot kanske hormonspiral kan vara det... :)

Monn:
    Gick du upp något i vikt efter att du satte in din spiral? Har hört att man kan göra det.

• Monn

Charlize, jo, jag har tyvärr gått upp en hel del i vikt. Jag var ganska oförberedd då jag inte ens hade reflekterat över att man kunde göra det samtidigt som jag gick NER i vikt när jag började med p-piller. Då jag redan äter nyttigt och ganska lite ville jag inte äta mindre (gamla ätstörningar som börjar spöka om jag fokuserar för mycket på mat), däremot kunde jag nog undvikit viktuppgången genom att träna lite mer än vanligt. Dessvärre har mitt knä strulat i ungefär 1,5 år, så jag har inte kunnat träna så som jag vill.

Med tanke på att hormondoserna är så pass låga tror jag faktikt inte att man går upp i vikt om man samtidigt tänker på att träna lite extra (om det ens behövs).

Nu mår mitt knä relativt bra och jag börjar så smått träna upp muskulaturen i benen och framför allt runt knäna, så snart har jag nog gått ner mina kilon igen :D

• somnia

Börja med att byta till ett mer östrogendominerat p-piller, t.ex Cilest eller Yasmin. Om inte det hjälper kan du ju alltid testa kopparspiral. Lycka till!

Svar på tråden Tappad sexlust -byta p-piller?