• Zyrzan

perioral dermatit (rosacea) och huden

hej skrev om mina hudbesvär häromdagen i tråd längre ner.

Har nu fått påpekt att jag antagligen har perioral dermatit en lättare variant av rosacea...

jag har läsat alla inlägg men undrar nu efter husmorstips och tips på milda hudprodukter och smink som fungerat för er som har det?

Hur ser era hudvårdsrutin ut?

TAck !!
    MVH Jennie

• Svar på tråden perioral dermatit (rosacea) och huden
  • Skygirl

Det finns väl någon sorts läkemedel för det du beskriver. Jag har haft samma problem men blev bra när jag slutade använda en viss hårspray!

Till min känsliga hy använder jag Darphins produkter för känslig hy. Rengöringsmjölk, ansiktsvatten, kamomillolja samt dagcreme. Har även deras enzympeeling.

Jag kan varmt rekomendera dessa produkter. Min hy har blivit mycket finare sen jag började med denna rutin. Till och med min blivande har märkt skillnaden och spontant påpekat hur fin den är.

• MalinF

Min hud mår bäst av så lite smink som möjligt, numera sminkar jag mig någon gång i veckan bara.

Min hud reagerar också på stark mat och alkohol. Då blossar det upp utslag ganska omgående. Stress är en annan faktor som påverkar. Du får pröva dig fram, testa att köra med matdagbok där du antecknar vad du äter och hur huden mår, och se om du kan få fram ett mönster där.

Jag gör ren huden med Aco oparfymerad rengöringsmjölk för känslig hud. Av hudläkaren har jag fått metronidazol-kräm (antibiotika-kräm), propylen i essex (fuktkräm) och tetralysal-tabletter (också antibiotika).

Lycka till!

• lili67

Hej!!
    Vill bara upplysa dig om att perioral dermatit och rosacea är två vitt skillda sjukdomar/åkommor. De blandas dock ofta ihop, eftersom de har liknande symtom, men har helt olika orsaker och förlopp. Kanske kan vara bra för dig att veta......

• MalinF

Sedan kan man ha både och, dvs rosacea och perioral dermatit samtidigt...det har jag *suck*. Behandlingen är dock densamma enligt hudläkaren, så jag kör på det.

• iskatt

har också perioral dermatit. Har ätit tetralysal tabletter och använt skinoren kräm i två omgångar. Är inte helt bra än men vill helst inte hålla på å stoppa i mig antibiotika i onödan. Själv har jag provat dermalogicas produkter vilket är det enda som jag hittat som inte förvärrar situationen. Jag är dock inte helt bra... Har aldrig smik (förutom maskara) på vardagar, sminkar mig nästan bara om jag ska på fest vilket blir max en gång i veckan! Har under flera år använt starka acne-produkter vilket jag själv tror kna ha orsakat sjukdomen. Akta er för sådant! Tips på andra fungerande metoder tas tacksamt emot även här. Är trött på att aldrig känna mig riktigt fin i ansiktet :(

• Mysfraggeln

Skygirl, dessa Darphins produkter var kan man köpa de?

Svar på tråden perioral dermatit (rosacea) och huden