• *Blomman*

Dålig hy pga Yasmin?

Jag har läst att många har fått dålig hy av Yasmin och nu undrar jag hur det yttrade sig. Det är så att jag har ätit Yasmin i 4 månader och den senaste månaden har min hy blivit extremt torr samt att jag har fått massor av små röda prickar, som ser ut som finnar, runt munnen och kinderna. Är det någon som har haft samma symptom?
    Jag är lite tveksam om jag ska byta p-piller eller om jag ska vänta kanske 2 månader och se om det går över.

• Svar på tråden Dålig hy pga Yasmin?
  • sara72

Om du läser på bipacksedeln så står det där att en vanlig bieffekt av Yasmin är acne, så börjar du få det tycker jag nog att du ska byta.

• Lilla_m

Jupp,samma här-fast Yasmin ska vara ett p-piller som ska motverka dålig hy...jaja..nu har jag kopparspiral-suvve!

• Stines

Jag fick Yasmin för att motverka dålig hy och det har fungerat bra för mig (har också gått ner i vikt...)
    Men p-piler fungerar ju olika för olika människor och om man inte mår bra av dem ska man se till att byta.

• f.d. Svart brud

Det är en vanligt biverkning att man får acne av alla p-piller. Hyn är känslig för hormonsvängningar. Jag tycker att du ska fortsätta med dina piller om du trivs bra i övrigt med dem, därför acne brukar vara ett övergående problem (allt från några månader till ett år) och byter du sort kanske du har kvar besvären.

När jag började med Gestauran hade jag ordentliga besvär i drygt ett halvår, sedan försvann acnen.

Svar på tråden Dålig hy pga Yasmin?