En fråga direkt riktad till mig känner jag :D
Jag har hormonspiral och att byta till det var det bästa jag gjort!
Jag hade i och för sig problem med p-piller och bytte av den anledningen.
Hormonhalterna i hormonspiralen är ju väldigt mycket lägre än i p-piller så det kan bli att du blir mer "dig själv". Innan jag började med p-piller hade jag grymma menssmärtor och de har kommit tillbaka med hormonspiralen. Dessutom är mensen mer oregelbunden, men det är väldigt individuellt. En del får ingen mens alls, medan andra får väldigt lite. Jag får mens en gång varannan månad ungefär och det blöder pyttelite varje gång (trosskydd räcker alla gånger), däremot kan man ju inte skjuta upp den vilket jag saknar lite, men med tanke på att det är så lite gör det faktiskt inte så mycket, skulle det vara något speciellt någon gång finns det ju tabletter man kan äta endast då för att skjuta på mensen.
Sedan är det ju olika typer av hormon i p-piller och spiral. Det kan ju vara så att du klarar av den typen som är i dina p-piller men att du reagerar mot typen i spiralen. Jag fick testa minipiller med exakt samma hormon som i spiralen innan jag satte in den. Dels för att se om jag mådde bättre utan östrogenet (som man kan må illa av, vilket jag gjorde - kunde inte ens åka t-bana utan att bli åksjuk!) och dels för att se om jag tålde just den typen.
Med minipiller försvann min mens helt (och jag gjorde två gravtest :D), men den kom tillbaka när jag hade satt in spiralen eftersom hormonhalten är väldigt mycket lägre i spiralen (som att ta ett minipiller i veckan har jag för mig att min bm sa). Du kan gå in på fass.se och jämföra.
Förutom att jag mår mycket bättre nu tycker jag att det är otroligt skönt att slippa tänka på att ta ett piller varje dag. Jag är både virrig, glömsk och extremt morgontrött så nu är det i alla fall ett moment mindre på mornarna :)