• Miiiaaa

Blödningar....

Hej alla BT-vänner!

Jag tänkte ta upp ett litet problem för att se om någon där ute haft eller hört talas om detta.

Jag har kopparspiral, ditsatt i januari och har förut inte haft några problem med denna, men nu har jag börjat få blödningar, ganska rejäla, men enbart vid s*x!! Det är jättejobbigt, går inte att slappna av och njuta...

Jag har varit till mottagningen och de vet inte vad det kan vara, förutom min egen teori då att spiralen skaver mot livmoderväggen och orsakar blödnignar vid vissa ställningar! Men ingen vet, den enda lösningen om problemen kvarstod var att dra spiralen, men det vill jag absolut inte! Jag har provat alla möjliga p-piller och får depressioner av de flesta eller mellanblödningar osv...

Det är så trist, kopparspiralen är verkligen super för övrigt.. Trots att jag inte fått barn!

Det är bara vissa ställningar jag blöder, men ändå, det är väldigt svårt att slappna av..

Jag ville bara prata av mig lite, hoppas någon har hört om detta.

• Svar på tråden Blödningar....
  • Miiiaaa

UPP!!

Är det verkligen ingen som har hört något om detta?
    Det jag oroar mig över mest över är att få ärrbildningar på livmoderväggen som kanske gör att äggen har svårare att fästa när man någon gång i framtiden vill bli gravid, men jag vet inte..

• Lotte

Hej!
    Jag hade precis samma problem, var på mottagningen där de satte in den flera gånger och de gjorde undersökningar men sa att den satt som den skulle och att inget var fel, trots att jag ju kände att det liksom skavde till ibland och jag blödde efter sex, och till slut litegrann varje dag.

Men sedan fick jag urinvägsinfektion (hade inget att göra med spiralen alltså)och läkaren på vårdcentralen klämde mig på magen och gav mig plötsligt remiss till gynakuten! Där kollade de med ultraljud och upptäckte att spiralen satt alldeles snett och alldeles för långt ned i livmodern, och de sade att jag måste ta ut den. Jag kunde dock inte göra det precis då utan jag fick gå till den vanliga mottagningen veckan efter, där barnmorskan fortfarande hävdade att det absolut inte var något fel med spiralen, utan istället föreslog att jag hade klamydia! Jag tvingade henne att dra ut den iallafall, och då var den alldeles missformad för att den hade suttit så ihopklämd....

Så mitt råd är att gå till någon annan läkare, och kolla med ultraljud, för tydligen går det inte att se att spiralen sitter fel annars. Och jag litar tyvärr inte mer på barnmorskorna på min mottagning, det kändes som att det nästan var en prestigegrej för dem att inte erkänna att spiralen kunde sitta fel.

Nu har jag inget preventivmedel alls, bara kondom, och det är ju inte så kul i längden....

• Miiiaaa

Det värsta är att jag redan varit till läkare och de har tittat med ultraljud och jag såg till och med med mina egna ögon att den sitter rätt! Har även tagit alla prover som finns inkl. gravtest, de trodde att det kunde vara ett utomkveds som spökade, men ingenting.

Men tror ändå som sagt att den skaver.. sa dina läkare något om det?

• Lotte

Ja läkaren sa att det inte alls var konstigt att den skavde eftersom jag tydligen har så liten livmoder att det är svårt att få den att sitta rätt. Så det kan tydligen visst skava mot livmoderväggen, precis som det känns att den gör.

Jag menar det är ju ändå en bit metall och plast som ligger mot en slemhinna, och så är killen där och....petar...på den när man har sex. Det är ju bara att tänka på hur det skulle vara att ha den mot nån annan slemhinna, typ i munnen eller nåt.

Sen vet jag inte om det är farligt att den gör det men för mig var det iallafall väldigt obehagligt. Och sen när jag tog ut den (jag ville verkligen inte göra det men var ju tvungen) så upptäckte jag att det hade gjort lite lite ont hela tiden fast jag liksom inte hade tänkt på det innan. Men det kan ju vara för att min uppenbart satt fel, det gör ju tydligen inte din.

• Swing

Hej Miiiaaa!
    Är 43 och har haft kopparspiraler sen jag var 16, med undantag av när jag fick barn vid 28 och 30 år.

Jag vet mycket väl vad du menar! Själv kan jag ofta efter 6 (särskilt efter MYCKET 6) se lite rosa vätska eller lite blod (hur jag nu ska beskriva det) om jag torkar med ett papper. Ibland har jag lite ont. Besvären brukar försvinna efter nåt dygn och jag bryr mig inte så mycket om det.

Har alltid trott att det beror på lite spiralskav nånstans, antingen i livmodern eller kring tråden vid livmodertappen. Att min mans *** dessutom är grov och aningen lång gör väl inte saken bättre. Men jag äääälskar den stora saken och det går ju knappast att göra den mindre för att minska mitt lilla obehag....

Det är bra att du håller koll på din spiral och jag hoppas att dina problem fixar sig!

• Miiiaaa

Lollo:

Skönt att höra att du kunnat bli gravid ändå! Ja det blöder inte varje gång, men för mig blöder det rejält när det väl gör det.. (droppar tom på golvet).

Mhm, antar att välutrustade ting gör saken värre, men som sagt, det är ju ingen att göra ngt åt ;)...

Tack hörrni, jag är faktiskt lugnare nu!

Svar på tråden Blödningar....