• sonim

    sex ikväll?

    Hej!
    Är ganska ny här...tänk att mitt första inlägg ska komma att handla om sex...

    Det gäller P-piller. Är inte alls van att ta dem. Äter vanliga, 28-piller kartor.

    Jag glömde att ta pillret i söndags morse. Tog det först på kvällen. Alltså gick det 33,5 timmar mellan pillrena. Läste att går det mer än 36 timmar så bör man skydda sig på annat sätt också, i en vecka framåt. Kan tyvärr inte använda kondom, så det blev inget, för vi blev osäkra.
    Har tagit pillrena "i tid" sedan dess - måndag och tisdag (idag).Tog första hormonfria tabletten idag. Väntar min mens antingen i morgon eller på torsdag.

    Borde förmodligen mejla en barnmorska istället för att terrorisera er med min okunskap - men ni är så snabba på att svara här inne och jag skulle verkligen uppskatta hjälp!

    så, vad säger ni,kan det bli nåt för mig och killen ikväll, eller...?!

  • Svar på tråden sex ikväll?
  • Emilia

    Bara att köra på som vanligt.

    Det finns inga säkra perioder och inga 100% säkra preventivmedel (förutom sterilisering).... men p-piller är (fast man tar det lite oregelbundet och ej exakt på klockslaget) ett av de bättre skydden mot graviditet ändå.

    //Emilia,
    Sjuksköterska.

  • sonim

    Vad är då egentligen skillnaden mellan att ta pillret tex. 35 timmar försent mot 37 timmar försent?

    Avtar inte skyddet ju längre tid som går från det att man skulle ha tagit pillret?

  • plainol

    Ja, 36 timmar är ju ingen absolut-gräns förstås! Men nåt måste de ju säga åt en ;)

    Jag har läst att man kan missa (alltså helt glömma) ett piller varannan karta och ändå inte oroa sig. Folk glömmer p-piller lite till höger och vänster och det går för det mesta bra. Såklart ska man inte slarva medvetet... men det är inte så ofta det blir barn, faktiskt!

  • Emilia

    Att det är sagt 36 är precis som sonim säger - de måste säga någon gräns. Men det är säkert inga problem varken omd et gått 37 eller 38 timmar heller... jag skulle allt tro att de (läkemedelsföretaget) har en hyfsad marginal med tanke på att varje individs kropp bryter ner läkemedel olika fort. Så de har nog räknat ut att med normal metabolism och nedbrytning så räcker p-pillret i minst 36 timmar från första tabletten.

    Visst avtar tablettens verkan, men det är ju därför man tar en ny tablett efter ett dygn (senast inom 36 timmar efter tidigare tablett). Så att ej effekten hunnit avta!

    //Emilia

  • K.C

    Det beror på, tycker jag. Jag håller med om en timme hit eller dit, men är du livrädd för att bli gravid skulle jag om jag var du låta bli just den biten av sex. Ni akn väl ha en vecka utan det så blir det nåt extra sen..?

  • sonim

    Tack för alla svar - visste att man kunde lita på BT-folk!

    är inte livrädd för att bli gravid, men det är inget vi planerat för tillfället.

    Det blir nog sexigt, men utan sex, ikväll istället. Jag menar, det finns ju andra sätt att njuta på...

Svar på tråden sex ikväll?