• vixen not a tramp

    Samband mellan P-piller och foglossning?

    Hej
    Är det fler än jag som har hört talas om sambandet mellan långvarigt P-piller ätande och foglossning?
    Jag har hört att eftersom kroppen, pga hormonerna i pillren, tror att den är gravid mjukar upp skelettet. Så om man då som jag ätit P-piller i över 10 år så är risken för foglossning överhängande.
    Har oxå hört att för typ 15-20 år sen fanns inte foglossning i samma utsträckning eftersom kvinnor då inte åt lika mycket P-piller som vi gör idag.
    Är det bara jag som har hört det här och finns det några belägg för det?

    Tacksam för svar!!!

  • Svar på tråden Samband mellan P-piller och foglossning?
  • ***Malin***

    Hej Mia.Maria!!

    Jag är levande bevis på att du har hört rätt.
    Jag gick med konstant foglossning i 8år tills jag slutade med p-piller och allt bara försvann.
    Jag har varit smärtfri i 2år nu.
    Det fanns inte någon som kunde förklara varför jag hade ont...
    Men så kom det ju så mycket "larm" om sambandet mellan p-piller och blodproppar för några år sen. Mitt märke var med där, så av den anledningen slutade jag...
    och alla smärtor försvann.

    Jag kan bara konstatera att jag aldrig mer kommer att äta p-piller, för det funkar inte på min kropp.

    Kan ju tillägga att jag hade aldrig problem med detta innan jag blev gravid första gången.

    Malin

  • vixen not a tramp

    Stackars dig, 8 ÅR är ju superlång tid! Skulle vara intressant och höra om någon annan har erfarenhet av detta oxå.

  • Nean

    Förlåt mig som är helt tappad bakom...

    Vad är foglossning för något?

  • vixen not a tramp

    Nean
    Kul att du frågade!
    När man är gravid kan man få värk i skelettet, särskilt beckenet som liksom förbereder sig för att kunna förlösa en baby. Det mjukas upp på något sätt, man "lossnar i fogarna" och det gör tydligen väldigt ont. Vissa kan knappt gå för att det är så smärtsamt.
    Det finns säkert de som har bättre förklaringar på detta men det här är vad vet.
    Du är INTE tappad bakom, klart man måste fråga, alla vet ju inte sånt här!

  • Nean

    Mia.Maria,
    Tack för förklaringen!

  • ia´s

    Jag hade käkat P-piller i ca 12-13 år innan jag "skaffade barn".
    Har dock inte haft känning av foglossning, varken innan eller under mina graviditeter

    Idag använder jag P-spruta och är supernöjd.

  • sudali

    Jag har haft foglossning samtliga av mina graviditeter.

    Min gynekolog vill INTE skriva ut p-piller, en av anledningarna är just att jag kan få foglossning av dom. Har dessutom haft svår havandeskapsförgiftning, ytterligare en anledning till att gynekologen INTE skriver ut p-piller.

  • Tean

    Jag har käkat P-piller i 10 år och har aldrig känt av nå´t som skulle likna foglossning.
    Skulle jag som varit på piller så länge vara mer utsatt under ev. graviditet?

  • vixen not a tramp

    Kul att det är så många som har svarat, men fler svar vill jag gärna ha!!!

    sudali
    Hade ingen aning om att havadeskapsförgiftning och p-piller kunde ha ett samband. Intressant. Stackars dig som har haft det!

    Tean
    Är du gravid? Isåfall skulle det ju vara större risk (om nu det jag har hört stämmer)men så vitt jag vet kan man inte få foglossning utan att vara gravid.

  • Tean

    Nej, jag tycker ju också att det låter underligt att ha foglossning om man inte är gravid, men ***Malin*** som skrev det första inlägget, alltså erter trådstarten, skrev ju att hon haft konstant foglossning...ja, läs hennes inlägg! Jag vet inte, jag kanske fattat _helt_fel???

  • vixen not a tramp

    Tean
    Jag kanske inte heller har fattat rätt, men hon skriver ju längst ner att hon inte hade besvär innan hon blev gravid, så hon kanske menar att foglossningen inte försvann på 8år? Jobbigt!

    Hör av dig ***Malin*** så vi får veta!

  • ***Malin***

    Hej tjejer!!!

    Jag hade inga som helst problem innan jag blev gravid första gången.
    Men bara ca 10 veckor in i graviditeten fick jag foglossning.

    Efter att min lilla tjej var född kunde jag bara amma en kort tid, så därför började jag med piller ganska snart efter.
    Och under tiden imellan försvann inte foglossningen.

    Samma procedur ett par år senare...

    Tills som sagt dom där varningarna kom och jag slutade med mina piller.
    Jag har endå ätit p-piller i nästa 7 år konstant innan jag blev gravid.

    Jag vet inte om jag är väldigt unik. Får väl hoppas det för andras skull på sätt och vis... för det gör ju j?^*?=)ligt ont.

    Hoppas att det svarade på lite mer av era frågor.
    Ska hålla ett öga på denna tråden...

    Kramar Malin

  • vixen not a tramp

    Tack för svaret Malin!!!

  • Tean

    Bra, tack för svaret! det redde ju ut det hela.
    Stackare, ja det låter verkligen som om du haft det jobbigt. Hoppas jag inte får det när det är dags! Fick du gå med, jag vet inte vad det heter, ett sån´t där "kyskhetsbälte" då? (Ser i alla fall onekligen avtändade ut... )

  • vixen not a tramp

    Tean
    Och alla andra
    Vad är ett sånt där "kyskhetsbälte"? Det har jag aldrig hört talas om. Min kompis fick gå och ha ont och det enda barnmorskan sa kunde hjälpa var att knyta en sjal runt höften. Det funkade inte...

  • Tean
    Jaha, det trodde jag var i stort sett kotym vid foglossning! Det är ett slags "sele", nästan som man spänner fast runt bäckenet (och mellan benen? Nja, där är jag osäker. En kollega på jobbet hade en sådan. Men den är tydligen _väldigt_ obekväm. Vet inget mer än så. Trodde som sagt det var vanlig, men hon är å andra sidan den enda jag träffat som har en så´n! Någon annan som vet vad det heter??
  • ***Malin***

    Hej igen!!!

    Kyskhetsbälte var ett bra ord *fniss*

    Jag gick hos sjukgymnast och fick TENS = små elektriska stötar runtomkring höfterna.
    Utav dom köpte jag ett "kardborrbälte".
    Det spänner man kring höfterna och kan reglera hur hårt eller löst man vill ha det.
    Hittade deras hemsida:

    www.gulare.com/produkter/stod1.htm

    Använder det fortfarande vid ägglossning, för just det dygnet får jag väldigt ont.

    Sen har jag fått lära mig lite olika stresch övningar som är bra för just bäckenet och höfterna.

    Kramar Malin

  • vixen not a tramp

    ***Malin***
    Vad skulle vi göra utan dig?
    Tack så hjärtligt!

  • Tean

    Åh vad mycket bra grejor man får reda på här! Tackar

Svar på tråden Samband mellan P-piller och foglossning?