• snart mamma

Vigsel och dop samtidigt.

HEJ
    Vårat barn kommer att födas i feb-05 och går allt som det ska så skulle vi vilja gifta oss samtifigt som dopet i maj ungefär .
    E det någon annan som har gift sig och haft dopet samtidigt ?
    Hur gick ni till väga i så fall ?

• Svar på tråden Vigsel och dop samtidigt.
  • Loka

Har inte gjort det själv, men har varit inbjuden till dop som blev ett bröllop , som jag tyvärr missade eftersom jag just var inbjuden på dop och ansåg att jag hade viktigare saker för mig . Hade jag vetat att det var bröllop samtidigt hade jag naturligtvis prioriterat om.

Jag vet bara att de hade själva vigselakten först (många blev förvånade över att kantorn spelade fel ) och dopet sen. Efter dop/vigseln åkte alla hem till brudparet där det serverades kallskuren buffé och champange, sen tror jag att det blev lite mer party framåt kvällen.

• Lusmia

Hej Snart mamma!

Det går utmärkt att gifta sig och döpa barn samtidigt, prata med prästen i er församling eller där ni vill vara, och kom överens om en bra ordning, där både vigsel och dop får erforderlig uppmärksamhet. Jag tycker ändå ni ska fundera på om ni inte vill dela upp det på två tillfällen, för att få fira varje högtid ordentligt och få koncentrera sig på en sak i taget?

Dock tror jag att många präster är lite betänksamma med "överraskningsmetoden" d.v.s. bjuda till dop och sedan gifta sig. Det kan röra upp alla möjliga känslor som man kanske inte vill ha på sin dop-och bröllopsdag. Men det är ju brudparet som bäst känner sina familjer och släktingar, och de kan oftast avgöra vad som fungerar och inte fungerar. Själv har jag haft en sådan här kombinerad ordning vid ett tillfälle, och det blev jättefint!

Lycka till!

• Anna&Roger

Jag har en kompis som gifte sig samtidigt som dopet och det hade blivit bra. Jag däremot skulle aldrig kunna ha det samtidigt. När man nyss fött sitt barn så är man inte i direkt toppform för bröllop.

Jag fick barn i februari och det tar ett tag att ställa om sig efter förlossning och så. Man vill kanske gå ner sina extrakilon och slippa amma på sitt egna bröllop.

När vi hade dop så var det bara släkten och när vi ska gifta oss har vi bestämt att bara bjuda närmsta familjen och sen alla våra kompisar.

Alla gör som känns bäst för dem, men jag kom bara med ett råd för vad jag tycker som småbarnsmamma.

• Ejlis

Om det går att undvika att göra det till en överraskning tror jag att det är bra att undvika det, för gästernas skull.
    (Du har visserligen inte nämnt något om en överraskning... men ändå.)

Grattis och Grattis!!

• Laguna

Min komåis hade det! Iträdgården (efter dopet). Jättemysigt och uppskattat. Alla blev överraskade !

/Hanna

• Piah27

Jag kommer att föda feb-05 och gifta mig 21 maj. Planeringen går för vår del i alla fall att först kommer gudföräldrarna gå in i kyrkan tillsammans med barnet (likadana kläder som tärnan o marsalken) och sedan går tärnan och marsalken in och sist vi går in. Vi tänkte börja med vigsel akten och efter det ha dopet. och sedan får vi gå ut ur kyrkan tillsammans med vår barn efterföljt av tärnor och marsalker. Och därefter sker en dop/bröllops middag/fest.

Lycka till

• apelsina

Hej!
    Vi tänkte också ha dop och vigsel samtidigt. (den 21 maj!)
    Kyrkan är bokad, men resten av planeringen har vi inte börjat med ännu.
    Jag tror nog att vi börjar med vigseln, och tar dopet därefter. Vi får se vad prästen har för åsikter om hur man bör göra... Det blir i alla fall inget jättebröllop. Antagligen kommer vi bara att bjuda in närmaste familjen och vänner, 20-25 personer. Vi fixar meddag hemma efteråt.
    Det blir inte något "överraskningsbröllop" heller. Jag är alldeles för dålig på att hålla tyst om såna saker!

Lycka till!

• Bebbsen05

Många trodde att vi skulle ha dop och bröllop samtidigt, men det ska vi inte!
    Vi känner så att dopet ska vara en dag för bebisen och ett bröllop överskuggar ju ett dop oftast...

Så vi ska istället döpa bebbsen 1 månad innan bröllopet, på våran 2-årsdag!

Svar på tråden Vigsel och dop samtidigt.