• Devoted

Sluta med p-piller?

Jag har ätit p-piller i 15 år (Trinordiol)Efter bröllopet i maj vill jag bli gravid så snart som möjligt och funderar på om det vore läge att sluta med p-piller gärna nu för att harmonisera kroppen så det blir lättare att bli gravid.

Problemet är att jag vill definitivt inte ha mens på bröllopet eller 17 dagar därefter pga bröllopsresa. Tror ju inte att jag är så vältajmad av mig själv. Med vad skjuter jag upp mensen och hur länge är det möjligt, biverkningar?

Jag har så många biverkningar av pillren tror jag (minskad sexlust, utslätat känsloliv) så jag vill bara sluta nu. Å andra sidan fungerar ju pillren och det vore hemskt att få finnar osv som jag hört andra som slutat drabbas av.

Några råd där ute?

• Svar på tråden Sluta med p-piller?
  • nano

Det finns ju olika sorters piller som skjuter upp mensen, Gestapuran eller Primolut-nor som din barnmorska/gyn kan skriva ut åt dig, men jag tror att 17 dagar är för länge för att gå på dem. Är dock inte helt säker. Kanske kan du använda dem någon månad i förväg och försöka tajma så att mensen hamnar strax innan bröllopet, om du har hyfsat regelbunden cykel?
    Om du får finnar eller dyl. av att sluta med p-piller så har du ju iaf gott om tid på dig att behandla bort dem om du inte ska gifta dig förrän i maj.
    Annars vore ju så klart det smidigaste att fortsätta med p-piller någon extra tid, men det är ju trist att du har så mycket biverkningar av dem.

• Babs

Jag slutade med piller för dryga två månader sedan och fick tämligen omgående problem med dålig hy nu, vilket jag inte haft sedan tonåren (27 år nu). Mensen har inte kommit igång som vanligt ännu, har haft en omgång, men då höll den aldrig på att ta slut... helt klart är att hormoner påverkar kroppen och kroppen påverkas även av att sluta äta dem... Nu slutade jag ju ganska nyss så kanske hinner allt normalisera sig till maj om du slutar nu, men det kan ju vara trist med finnar på bröllopsdagen. Vad gäller sexlusten så vet jag ärligt talat inte om jag känner någon skillnad...

Om du vill ha barn så är det klar du ska sluta (inget att välja på då :) ) men om jag vore du skulle jag nog ha väntat till efter bröllopet.

Vet inte om jag hjälper dig, kanske finns det någon annan med mer positiva erfarenheter av att sluta?

• tinsen

Tänka på att alla tjejer inte blir gravida månaden efter de slutat med p-piller ;). Det tog ca 1 ½ år för mig/oss innan jag blev gravid och detta var helt normalt enl. min läkare. Det tar ett tag innan kroppen justera sig. OBS! Alla är vi dock hormonellt olika!

Sluta med pillerna nu och skydda er på något annat sätt. Till bröllopet så kan du be din läkare att skriva ut tex minipiller för att skjuta upp mensen med. Om du får problem med huden när du slutar med pillerna så finns ju "tiden" att gå och fixa det ;).

Svar på tråden Sluta med p-piller?